شماره روزنامه ۶۱۱۲
|

  • سنگر احتمالی بورس تهران

    دنیای اقتصاد: همان‌طور که انتظار می‌رفت بورس تهران دیروز موفق به صعود نشد و سرانجام سریال رشد هفت‌روزه شاخص کل متوقف شد. بازار سهام در یک روز بارانی به کاهش ارتفاع ۰.۳۸درصدی اکتفا کرد. بعد از حمله اسرائیل به لبنان، سازمان بورس برای چهارمین‌بار در سال جاری، دیروز نیز اقدام به کاهش دامنه نوسان کرد. برخی از تحلیلگران می‌گویند: «حمایت ۲میلیونی» اولین سنگری است که نماگر اصلی می‌تواند در آن پناه بگیرد؛ اما به هر روی انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت، شاهد افزایش فشار عرضه در بازار در صورت ادامه خروج نقدینگی باشیم.
  • سایه ریسک سیستماتیک بر بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: ریسک سیستماتیک مجددا بر سپهر بورس تهران سایه افکنده و در پی وقایع رخ‌داده در لبنان، بازار با فشار فروش همراه شده‌است. در همین‌راستا و قبل از شروع معاملات روز گذشته، سازمان بورس برای چهارمین‌بار در سال‌جاری اقدام به کاهش دامنه‌نوسان کرد تا از سرمایه سهامداران محافظت به‌عمل آورد. بورس تهران در سال‌جاری گرفتار‌ سلسله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از ریسک‌ها و بدشانسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بوده‌است و هر زمان که بورس، نفسی برای صعود چاق کرده، خطر و ریسک جدیدی، اکوسیستم تالار شیشه‌ای را نشانه گرفته‌ و نماگرهای سهامی را با افت همراه کرده‌است. در تازه‌ترین اتفاق و پس از بالاگرفتن آتش تنش‌ها در خاورمیانه و لبنان، مجددا بورس تهران در مسیر نزولی قرار گرفته‌است.
  • سرایت بیماری هلندی به بورس

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: کمتر کسی است که بیماری هلندی و عواقب درآمد سرشار نفتی بر اقتصاد و تولید را متوجه نشود؛ به‌خصوص آنکه در ایران و در دوره‏‏‌های مختلف قبل از انقلاب ۵۷ و پس از آن بارها کشور دچار این بیماری اقتصادی شده است. جالب توجه است که این موضوع بر بورس نیز اثرگذار است؛ چرا که با رشد قیمت نفت، درآمد ارزی دولت افزایش یافته و با سرکوب ارزی و بدون توجه به بخش واقعی اقتصاد، کمتر به تولید در کشور توجه می‌شود؛ به طوری که هر زمان که قیمت نفت در اوج خود قرار دارد، شاخص بورس افت قابل‌توجهی را تجربه می‌کند و در رکود فرو می‌رود.
  • محدود‌شدن دامنه‌نوسان چگونه بهتر عمل می‌کند؟

    علی فراقی/کارشناس بازار سرمایه
    محدود‌کردن دامنه‌نوسان در وضعیت فعلی یک اقدام نسبتا خوب است. در مواقع این‌چنینی، معمولا یا بازار سرمایه تعطیل می‌شود یا دامنه‌نوسان محدود خواهد شد. نکته مثبت تصمیم فعلی سازمان بورس و اوراق‌بهادار، واکنش سریع و اقدام به‌موقع بود، اما در گذشته زمانی‌که‌ تنش سیاسی و نظامی رخ می‌داد، دامنه‌نوسان با تاخیر زمانی محدود می‌شد. البته این تصمیم باید به‌صورت جامع، هدفمند، صحیح و پویا به اجرا برسد و به‌گونه‌ای نباشد که نقدشوندگی بازار سرمایه تحت‌الشعاع قرار بگیرد و سرمایه سهامداران ضایع شود. این موضوع به نحوه مدیریت مدیران ارکان سازمان بورس و اوراق‌بهادار بستگی دارد.
  • بورس درمیان آتش‌ سبز خواهد ماند؟

    دنیای‌اقتصاد: بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی هفته تحت‌تاثیر اخبار غیراقتصادی و افزایش تنش‌های نظامی در منطقه قرارگرفت و یک ریزش بیش از ۸‌هزار‌واحدی را به‌ثبت رساند. سازمان بورس و اوراق‌بهادار نیز در ابتدای صبح اقدام به محدود‌کردن دامنه‌نوسان بازار سرمایه به مثبت و منفی یک کرد. اگر این اقدام را با اتفاقات مشابه در گذشته مقایسه کنیم که دامنه‌نوسان بازار سرمایه بعد از اخبار ترور، با دو روز تاخیر محدود می‌شد، عملکرد اکنون سازمان بورس و اوراق‌بهادار به‌موقع و روبه‌‌‌‌‌‌‌جلو است.
  • میراث گرانبهای بورسی

    مقداد قلی‌وند/ کارشناس ارشد بازارسرمایه
    در یک سال اخیر، بازار سرمایه با چالش‌‌‌های متعددی روبه‌رو بوده است. عواملی مانند نرخ بهره بالا، ریسک‌‌‌های سیاسی و قیمت‌گذاری دستوری باعث شده‌‌‌اند تا سرمایه‌گذاران با حس عدم‌اطمینان مواجه شوند و نقدینگی را از بازار سهام به سمت دیگر بازارها، از جمله طلا و ارز، منتقل کنند. در این شرایط، سوال اصلی این است: آیا سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس هنوز هم می‌تواند سودآور باشد؟
  • ۴ دست‌انداز رشد بورس

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: سبزپوشی نماگرهای اصلی بازار به معاملات هفته گذشته طراوت بهاری بخشید. دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای هفته گذشته، زیر سایه انتشار اخبار مثبت پیرامون سفر رئیس دولت برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل و به گوش رسیدن احتمال آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، با وجود افزایش دور تازه‌ای از تنش‌های منطقه‌ای، حدود ۲.۷۶درصد افزایش ارتفاع هفتگی را به ثبت رساند و درنهایت در سطح ۲میلیون و ۱۵۵هزار واحدی ایستاد. این در حالی است که نماگر اصلی بازار از ابتدای سال حدود ۱.۸۳درصد افت را به ثبت رسانده است. نماگر هموزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با رشد هفتگی نماگر اصلی بازار سهام با صعود ۲.۸۲درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۷۰۶هزار و ۹۹۸واحدی قرار گرفت.
  • بورس پاییز، آرایش بهاری گرفت

    دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس هفته آغازین پاییز را با بازدهی ۲.۷۶درصد به‌پایان رساند که در یازده هفته اخیر رکورد محسوب می‌شود. زمزمه احیای برجام و عضویت در FATF، سهامداران را به‌سوی صنایع ریالی و عمدتا خدمات‌محور سوق داد.
  • حال بورس خوب می‌ماند؟

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه ایران برخلاف عادت، هفته گذشته را تقریبا بی‌تفاوت به ریسک‌های سیاسی منطقه، مثبت و روبه رشد سپری کرد. کارشناسان در شرح این رفتار، به خوش‌بینی بازار سرمایه به سیاست‌های دولت چهاردهم در زمینه اقتصاد و سیاست اشاره کردند. روند روبه‌رشد دلار نیما و هرچه نزدیک‌شدن این نرخ به دلار بازار آزاد نیز جو مثبتی را برای گروه‌های کامودیتی‌محور ایجاد کرد. از طرفی زمزمه‌های مبنی‌بر خروج ایران از لیست سیاه FATF و همچنین احتمال آغاز دوباره مذاکرات برجام،‌ ریالی‌ها را به لیدر رشد بازار در هفته گذشته تبدیل کرد. با وجود ترسیم چشم‌انداز مثبت برای بازار سرمایه و از طرفی کاهش ترس بازار از ریسک سنتی بودجه ‌احتمال مثبت‌ماندن بازار در هفته‌جاری نیز بالا پیش‌بینی می‌شود و احتمالا روزهای خوش بازار فعلا و به شرط رخ ندادن اتفاق خارج از پیش‌بینی ادامه‌دار خواهد بود.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر