آیا بسته‌شدن کامل بازار سرمایه تصمیم بهتری است؟

پس از شهادت اسماعیل هنیه، دامنه‌نوسان پس از دور تاخیر زمانی، محدود شد و بعد از آن، به‌طور پله‌پله از محدودیت خارج شد و به ۳‌درصد مثبت و منفی رسید. تصمیم فعلی سازمان بورس و اوراق‌بهادار با توجه به ‌اضافه‌شدن ریسک سیاسی در جمعه شب، یک تصمیم معقولانه است، چراکه در صورت بسته‌شدن کامل بازار سرمایه، بسیاری از بنگاه‌ها از نظر گردش نقدینگی دچار مشکل خواهند شد و محدود‌شدن دامنه‌نوسان و بازماندن بازار سرمایه حتی با وجود منفی‌شدن آن، باعث می‌شود که گردش پول، هرچند به مقدار کم در بازار سرمایه باقی‌بماند.

فنر بازار سرمایه فشرده شده‌است

از ابتدای سال ‌تاکنون، ریسک‌های زیادی در بازار سرمایه وجود داشت، با توجه به اینکه نمادها و بازار سرمایه در حالت ارزنده‌‌‌‌‌‌ای قرار دارند، قیمت‌های فعلی آنها جذاب است و اکنون بسیاری از نمادها را به دلیل جذابیت قیمتی، می‌توان خرید اما رسیدن به بازده و سودآوری مناسب، نیازمند صبر زیادی است؛ چراکه ریسک‌های متعددی در داخل و خارج از کشور وجود دارد که روی رشد و صعود بازار سرمایه تاثیرگذار بوده‌است اما در انتها بازار سرمایه روند و مسیر خود را جهت کسب بازدهی طی می‌کند.

با توجه به اتفاقات فعلی، طلا برنده رقابت خواهد شد یا بورس؟

تنش‌های سیاسی و نظامی، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت رخ می‌دهند و اثرگذار هستند. بازار سرمایه میان بازارهای داخلی و خارجی، یک عقب‌‌‌‌‌‌ماندگی دارد و همیشه نشان‌داده‌شده که این فاصله میان بازارها جبران خواهد شد. در صورتی‌که یک تنش یا ریسکی رخ دهد، ممکن است که رشد بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها به‌تعویق بیفتد، اما باعث خواهد شد که در زمان صعود، فنر بورس بیشتر فشرده‌شده، با سرعت بیشتری باز شود و بازدهی مطلوب آن با سرعت بالاتری رقم‌زده شود و به سطحی که ارزش واقعی آن است خواهد رسید و حتی ممکن است بالاتر از حد انتظار و ارزش واقعی برسد و مانند آنچه که در سال‌۹۹ رخ‌داد را به‌ثبت برساند.

زمانی‌که تنش‌های سیاسی و نظامی یا اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی رخ می‌دهند، بازار سرمایه حالت نزولی به خود می‌گیرد و فروشندگان بازار عیان می‌شوند و بورس با تصمیمات متولیان آن، کنترل و متوقف می‌شود، در صورتی‌که مقداری از تنش‌های سیاسی کاهش پیدا کند، بورس سعی می‌کند جنبش داشته‌باشد و حرکت کند. امیدوار هستیم که با توقف تنش‌های نظامی شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه باشیم.

دستورالعمل پیشنهادی به سرمایه‌گذاران در وضعیت کنونی

توصیه می‌شود که فعالان بازار سرمایه پله‌پله ‌درصدهای خرید خود را در بازار سرمایه افزایش دهند، درست است که بازار سرمایه تحت‌تاثیر تنش‌های سیاسی قرار گرفته‌است، اما همیشه پس از گذر از التهابات سیاسی، به وضعیت مساعدی خواهد رسید. همچنین جدا از متغیرهای خارجی، تنش‌های نظامی و ریسک‌های جغرافیایی که در مناطق برون‌مرزی رخ می‌دهد، ریسک‌های داخلی که در گذشته و از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار و سایر نهادهای اقتصادی دولت و وزارتخانه‌‌‌‌‌‌ها بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کرد، کمرنگ شده‌اند، بنابراین با توجه به کمرنگ‌شدن این ریسک‌های داخلی در این مدت اخیر، مانند شکاف میان نرخ ارز در بازار آزاد و دلار نیمایی و توافقی‌شدن ارز صادراتی برخی صنایع و تزریق نقدینگی، تاریخچه بازار سرمایه نشان‌داده که زمانی‌که سرمایه‌گذار خود را معطل‌کرده را جبران‌کرده و در صورت کاهش تنش‌های سیاسی و نظامی، بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌است.