شماره روزنامه ۶۰۲۱
|

  • خوش‌بینی به اقتصاد چین

    دنیای‌اقتصاد: صندوق بین‌المللی پول در گزارشی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین را برای سال۲۰۲۴ از ۴.۶درصد به ۵درصد افزایش داده است. دلیل این افزایش، شدت گرفتن سیاست‌های محرک توسط چین صورت گرفته است. البته با وجود این بهبود پیش‌بینی‌ها همچنان نگرانی‌هایی در رابطه با رفتار چین در تجارت جهانی وجود دارد. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی چین در سال جاری بهبود بخشیده اما هشدار داده است که پکن باید سیاست‌های صنعتی خود را که می‌توانند بر شرکای تجاری تاثیر بگذارد، کاهش داده و تلاش‌ها برای افزایش تقاضای داخلی را بیشتر کند.
  • نزول دلار به کانال ۵۸

    دنیای اقتصاد: نرخ شاخص ارزی در بازار روز گذشته روند کاهشی داشت. به عقیده برخی از کارشناسان سیگنال‌هایی در رابطه با تبادل پیام ایران و آمریکا در عمان می‌تواند عامل‌ کاهشی در بازار باشد. از سوی دیگر برخی شنیده‌های غیر‌رسمی حاکی از آن است که بازارساز تمایل دارد میزان مداخله خود در بازار آزاد را افزایش دهد. این خبر نیز می‌تواند بیانگر تغییر فاز بازار و افت نرخ ارز باشد.
  • بومرنگ دستمزد دستوری

    دنیای اقتصاد: گوین نیوسام، فرماندارکالیفرنیا به تازگی اعلام کرده است قانونی که او اکتبر گذشته امضا کرد و حداقل دستمزدها را به ۲۵دلار رساند، مشکلات مالی این ایالت را تقویت کرد. اقتصاددانان و سیاستمداران مختلفی در آن زمان در رابطه با این قانون به او هشدار دادند با این حال، نیوسام در آن زمان به هشدارها توجهی نکرد. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال دموکرات‌های چپ، در ساکرامنتو یعنی پایتخت و مرکز سیاسی کالیفرنیا به ندرت قبل از اینکه بار بودجه ایالتی را سنگین کنند، به ملاحظات اقتصادی موضوع توجه می‌کنند. با این‌حال به نظر می‌رسد آنها درباره حداقل دستمزد جدید ۲۵دلار در ساعت در کالیفرنیا برای کارکنان حوزه مراقبت‌های بهداشتی نگران هستند. چرا؟ چون هزینه‌های سنگین بودجه‌ای، اجرای این برنامه‌ها را تهدید می‌کند.
  • تحول در نظام بانکی با اجرای قانون جدید بانک مرکزی

    بانک مرکزی: معاون نظارت بانک مرکزی قانون جدید بانک مرکزی را یکی از مهم‌ترین تحولات نظام بانکی طی ۵۰سال اخیر عنوان کرد و گفت: با اجرای قانون جدید بانک مرکزی و تصویب طرح تحول بانکداری در مجلس شورای اسلامی، تحول نظام بانکی ریل‌گذاری می‌شود. فرشاد محمدپور، معاون نظارت بانک مرکزی در نشستی با عنوان «ظرفیت‌ها و ملاحظات تنظیم‌گری و نظارت مطلوب با لحاظ بازنگری در مقررات مرجع پولی و بانکی» که در دومین روز از سی‌و‌یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد، تصریح کرد: اگرچه در قانون جدید بانک مرکزی ظرفیت‌های خوبی پیش‌بینی شده است، اما نواقص، ایرادات و خلأهایی در این قانون وجود دارد که با تصویب یک طرح بانکداری خوب پوشش داده خواهد شد.
  • موافقت دولت با ادامه معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی

    ایرنا: داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به قائم مقام شورای نگهبان اعلام کرد: دولت بار مالی طرح اصلاح بند «س» تبصره۶ قانون بودجه۱۴۰۳ درخصوص معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ را می‌پذیرد. متن نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه به شرح زیر است: با عنایت به تصویب طرح «اصلاح تبصره‌های ۶ و ۱۳ قانون بودجه سال۱۴۰۳ کل کشور» در تاریخ ۱۴۰۳.۰۲.۲۶ توسط مجلس شورای اسلامی، به استحضار می‌رساند این طرح با هماهنگی دولت تهیه شده است و طبعا دولت بار مالی آن را می‌پذیرد.
  • کاهش نرخ رشد پول به ۱۲.۸درصد

    ایبنا: رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دولت مردمی، تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند. نشست هیات دولت صبح روز چهارشنبه به ریاست سرپرست ریاست‌جمهوری برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه با محکومیت شدید تداوم جنایات رژیم صهیونیستی به غزه، به‌ویژه حمله به محل اسکان پناهندگان در رفح، از سرپرست وزارت امور خارجه خواست تا به‌طور جدی اقدامات حمایتی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین به‌ویژه اهالی غزه را با همان همت و تلاش شهید امیرعبداللهیان، دنبال کند.
  • ۵۰۰هزار نفر از چک دیجیتال استفاده می‌کنند

    ایسنا: در حال حاضر بیش از ۵۰۰هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند و تا امروز بیش از ۲۸۰هزار فقره چک الکترونیک صادر شده است. طبق اطلاعاتی که بانک مرکزی در اختیار «ایسنا» قرار داده،مقرر شده است تا پایان سال۱۴۰۶ تمام چک‌ها الکترونیک شوند. بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای عمل به تکالیف قانون جدید چک و ارائه محصولات فناوری‌محور، چک الکترونیک را به‌عنوان محصولی جدید در شبکه بانکی معرفی کرد و این محصول در آبان‌ماه سال۱۴۰۱ توسط سه بانک رونمایی شد.
  • تامین بیش از ۲.۴میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو به نرخ ترجیحی

    بانک مرکزی: در دو ماه ابتدایی سال جاری ۲میلیارد و ۴۰۴میلیون و ۱۲۰هزار دلار از محل منابع بانک مرکزی به نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، ماده اولیه دارو و ملزومات دارویی تامین شد. طی مدت مذکور سهم کالاهای اساسی از ارز ترجیحی دو میلیارد و ۵۸میلیون دلار و سهم تجهیزات پزشکی، شیرخشک، ماده اولیه دارو و ملزومات دارویی ۳۴۶میلیون و ۷۰هزار دلار بود. طی این مدت در حوزه کالاهای اساسی مبلغ ۵۲۹میلیون و ۱۴۰هزار دلار برای واردات ذرت، ۳۵۷میلیون و ۱۰هزار دلار برای واردات کنجاله سویا، و ۲۰۵میلیون و ۱۳۰هزار دلار برای واردات انواع روغن خام نباتی و پالم با نرخ ترجیحی (‌۲۸۵۰۰تومان) تامین شد. همچنین طی این مدت برای واردات گندم ۲۵۷میلیون و ۶۰۰هزار دلار، دانه‌های روغنی ۳۶۸میلیون و ۵۰هزار دلار، جو ۶۴میلیون و ۱۴۰هزار دلار، قندوشکر ۲۱میلیون و ۷۱۰هزار دلار و گوشت قرمز ۷۸میلیون و ۹۳۰هزار دلار ارز با نرخ ترجیحی تامین شد.
  • طلا قربانی سیاست آمریکا

    دنیای اقتصاد: در بحبوحه تنش‌های سیاستگذاران در خصوص آینده اقتصادی آمریکا و تاریخ‌گذاری به موقع سیاست‌های انبساطی، طلا سقوط کرد. بر این اساس این فلز که در روزهای پیشین با قیمت ۲۳۸۳ دلار معامله می‌شد، پس از سخنرانی یکی از مقامات فدرال رزرو مبنی بر به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره تا اطمینان کامل از روند نزولی تورم، روند کاهشی را در پیش گرفت. به گفته استراتژیست‌های بازار، چشم‌انداز بلندمدت طلا صعودی خواهد بود، اما در دوره کوتاه‌مدت قیمت آن با نوسان همراه است.
  • عوامل تغییر فاز بازار ارز

    روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار دو روز گذشته افزایشی شده است. این در حالی است که از روز‌های انتهای فروردین ماه روند کلی بازار ارز و طلا کاهشی بوده است. به عقیده برخی از کارشناسان، بازار‌های ارز و طلا با کف قیمتی خود دیدار کرده و اکنون نرخ‌ها در حال تعدیل است. در این میان بازگشایی بازار طلا و بازگشت خریداران به این بازار را نیز می‌توان به عنوان یک عامل افزایشی در نرخ ارز و طلای روز‌های اخیر معرفی کرد. اما در سمت سیاسی بازار به‌نظر می‌رسد به غیر از نزدیکی نشست شورای حکام، ریسک سیاسی دیگری در بازار وجود ندارد.
  • روی پنهان سیاست کنترل ترازنامه

    دنیای اقتصاد: در دومین و آخرین روز از سی‌ویکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه در نشست‌های تحلیلی به بررسی سیاست‌های فعلی و برنامه‌های آتی بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف پرداختند. بر این اساس، در بخشی از نشست تحلیلی تدوین سیاست‌های پولی متناسب با اهداف برنامه هفتم توسعه، به این نکته پرداخته شد که با توجه به غیرقابل اجتناب بودن پرداخت‌های اعتباری به بخش عمومی، نتیجه ناگزیر سیاست کنترل ترازنامه، کاهش بخش خصوصی از اعتبارات بانکی است. با وجود آنکه سیاست کنترل ترازنامه از معدود سیاست‌هایی است که با موفقیت به انجام رسیده است، این نگرانی وجود دارد که فشارهای مجلس جدید تداوم آن را مختل کند.
  • تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران قانونی است

    مرکز مبادله ارز و طلای ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. بانک‌‌‌مرکزی به عنوان متولی و سیاستگذار نظام پولی و ارزی کشور، به‌‌‌منظور بهبود فرآیند سیاستگذاری، نظارت بهتر و رفع چالش‌‌‌های پولی و ارزی کشور، اقدام به تاسیس و راه‌‌‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران کرد. مرکز مبادله، محلی برای انجام معاملات ارز و طلا و قراردادهایی مبتنی بر آنها تحت نظارت بانک مرکزی است.
  • رالی سیاستی آمریکا و اروپا

    دنياي اقتصاد: پس از اظهارات مقامات بانک مرکزی اروپا در خصوص تغییر جهت سیاست‌های پولی در ماه‌های آینده، صاحب‌نظران اقتصادی و برخی مقامات فدرال رزرو از جمله «نیل کشکاری» نیز ادعاهایی در خصوص مسیر سیاستی آمریکا ارائه کردند که خوشایند بازارهای جهانی نبود. در نتیجه این سخنان به نظر می‌رسد که آغاز سیاست‌های انبساطی در دوران ریاست‌جمهوری پس از بایدن قابل رؤیت خواهد بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر