شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

  • از دولت اصرار، از وزارت بهداشت انکار

    دنیای اقتصاد: یک ماه از زمان تعیین شده برای اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو گذشت و در این مدت نه تنها دستورالعمل آن اجرا نشده؛ بلکه هنوز در پایگاه قوانین و مقررات کشور نیز منتشر نشده است. این تعلل تاکنون با شکواییه کسب‌وکارهای اینترنتی، نامه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و در ادامه هشدار دادگستری تهران مواجه شده است، اما فعلا وزارت بهداشت واکنشی نسبت به نامه‌های اخیر نشان نداده‌ است.
  • دبیرکل سازمان ملل: تهدیدات سایبری با استفاده از هوش مصنوعی رو به گسترش است

    سیتنا: دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان تاکید کرد که بدافزارها، حافظه پاک‌کن‌ها و تروجان‌ها در حال گسترش هستند و عملیات سایبری با استفاده از هوش مصنوعی (AI) نیز چشم‌انداز کلی این تهدیدات را تشدید می‌کند. به گزارش یورونیوز، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در جلسه شورای امنیت این سازمان در مورد تهدیدات سایبری هشدار داد که «توانایی [خارق‌العاده] محاسبات کوانتومی در شکستن کدهای رمزگذاری‌شده، ‌می‌تواند کل سیستم‌ها را خراب کند.»
  • خودداری اپل از عرضه خدمات جدید به کاربران اروپایی

    ایسنا: اپل به دلیل نگرانی نسبت به واکنش رگولاتورهای اروپایی، از عرضه خدمات جدید خود به میلیون‌ها کاربر اروپایی خودداری کرد. این شرکت آمریکایی اعلام کرد خدمات «اپل اینتلیجنس»، «آی‌فون میرورینگ» و «شیر پلی» را امسال به کاربران در اتحادیه اروپا عرضه نخواهد کرد، زیرا قانون بازارهای دیجیتالی این شرکت را مجبور می‌کند تا امنیت محصولات و خدماتش را تنزل دهد. در بیانیه اپل آمده است: «ما نگرانیم که الزام هم‌کنش‌پذیری قانون بازارهای دیجیتالی، ممکن است ما را مجبور کند یکپارچگی محصولات خود را به شکلی به خطر بیندازیم که حریم خصوصی و امنیت داده کاربران را تهدید کند.»
  • وضع دو قانون برای محافظت از کودکان در اینترنت در ایالت نیویورک

    سیتنا: ایالت نیویورک آمریکا دو قانون جدید برای محدودسازی ارتباط شبکه‌های اجتماعی با کودکان و شیوه جمع‌آوری اطلاعات افراد زیر ۱۸ سال وضع کرده است. کتی هوچال، فرماندار ایالت نیویورک، دو لایحه «متوقف کردن بهره‌‌برداری از فیدهای اعتیادآور برای کودکان (SAFE)‌» و«حفاظت از داده‌های کودک» را امضا کرد. قانون SAFEشبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و ایکس را ملزم به محدودسازی فیدهای اعتیادآور برای افراد زیر سن قانونی در پلتفرم‌هایشان می‌کند. این موارد شامل فیدهایی است که با الگوریتم ایجاد شده‌اند.
  • هارمونی هوآوی به برتری اندروید و iOS ‌خاتمه می‌دهد

    ایسنا: هوآوی انتظار دارد با عرضه نسخه آینده سیستم‌عامل هارمونی که به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی پایان می‌دهد، نفوذ سیستم‌های عامل موبایل غربی در چین شکسته شود. ریچارد یو چنگدونگ، رئیس گروه کسب‌و‌کار مصرف‌کننده هوآوی، در کنفرانس طراحان این شرکت اعلام کرد: «این نسخه که HarmonyOS Next نام دارد، یک سیستم‌عامل ساخت چین، مستقل و قابل کنترل خواهد بود.»
  • آمریکا مدیران ارشد کسپرسکی را تحریم کرد

    مهر: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۲ نفر از مدیران ارشد شرکت «AOکسپرسکی لب» را تحریم کرد.
  • قانون کنترل پیام‌های مجازی در اتحادیه اروپا تصویب می‌شود؟

    دنیای اقتصاد: با توسعه روزافزون چت‌بات‌های هوش مصنوعی و گسترش کاربردهای آنها به حوزه‌های مختلف، قانون‌گذاران کشورهای جهان دغدغه‌های بیشتری درباره حفظ امنیت در زمینه هوش مصنوعی پیدا کرده‌اند. با این اوصاف است که حالا اتحادیه اروپا در حال نزدیک‌تر شدن به تصویب قوانین جدیدی است که پویش و بررسی انبوه پیام‌های دیجیتالی را الزامی می‌کند.
  • ارائه دستیار هوش مصنوعی به کاندیداهای ریاست‌جمهوری

    ایسنا: مرکز ملی فضای مجازی در راستای توانمندسازی کاندیداها و ستادهایشان دستیار هوش مصنوعی در اختیار هر شش کاندیدای ریاست‌جمهوری قرار داد. مرکز ملی فضای مجازی در راستای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در فضای مجازی کشور، شرایطی را فراهم کرده است تا امکانات و قابلیت‌هایی به صورت سازمان‌دهی شده و منظم در اختیار نامزدهای انتخابات و ستادهایشان و همچنین عموم مردم، از طریق سامانه Esetad.ir قرار داده شود.
  • فروش نرم‌افزار کسپرسکی در آمریکا ممنوع می‌شود

    ايسنا: دولت بایدن برنامه‌هایی را برای ممنوعیت فروش نرم‌افزار آنتی‌ویروس ساخت شرکت روسی کسپرسکی لبز در آمریکا اعلام می‌کند. منابع آگاه به رویترز گفتند: «ارتباطات نزدیک این شرکت با دولت روسیه، ریسک امنیتی جدی برای آمریکا دارد و اجازه دسترسی نرم‌افزار کسپرسکی به سیستم‌های رایانه می‌تواند به این شرکت امکان دهد اطلاعات حساس را از رایانه‌های آمریکایی به سرقت ببرد، بدافزار نصب کند یا آپدیت‌های حساس را ارائه نکند. به گفته دو فرد مطلع، مقررات جدید که از اختیارات گسترده ایجاد شده در دولت ترامپ استفاده می‌کنند، با اقدام برای قرار دادن کسپرسکی در لیست محدودیت تجارت همراه خواهند شد و به شهرت این شرکت لطمه زده و ممکن است باعث آسیب دیدن فروش خارجی آن شوند.
  • سامانه شناسایی و پاسخ مدیریت شده تهدیدات سایبری ایجاد شد

    مهر: مرکز مدیریت راهبردی افتا برای مقابله با حوادث سایبری و جلوگیری از حملات هکران به زیرساخت‌ها، سامانه ملی شناسایی و پاسخ مدیریت شده تهدیدات (MDR) را ایجاد می‌کند.
  • بازگشایی مسیر ارسال مرسولات پستی به اروپا

    ايسنا: مدیر‌کل دفتر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت ملی پست از بازگشایی مسیر ارسال مرسولات پستی به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا خبر داد.
  • دولت آمریکا از تیک‌تاک شکایت می‌کند

    ایسنا: وزارت دادگستری آمریکا آماده تنظیم شکایت حمایت از مصرف‌کننده علیه سرویس ویدئویی تیک‌تاک به نمایندگی از کمیسیون تجارت فدرال می‌شود.
  • چشم‏‏‌انتظاری لندتک‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد: بیش از یک ماه است که پیش‌‌‌نویس مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال برای کاهش ریسک ارائه خدمات تسهیلات‌‌‌یارها تصویب شده، اما هنوز به‌‌‌صورت رسمی برای اجرا ابلاغ نشده است. برخی فعالان تعلل بانک مرکزی در این خصوص را تحت‌تاثیر فضای انتخاباتی کشور طبیعی می‌‌‌دانند، اما عده دیگر معتقدند که طبق قانون جدید بانک مرکزی، کارگروه اقتصاد دیجیتال نمی‌تواند مصوبه‌‌‌ای به این بانک ابلاغ کند؛ بلکه صرفا می‌تواند به آن پیشنهاد دهد و احتمال اینکه تحت‌تاثیر این موضوع، مصوبه کاهش ریسک ارائه خدمات تسهیلات‌‌‌یارها ابلاغ نشود، وجود دارد. با وجود این‌، اکثر فعالان حوزه لندتک ارزیابی مثبتی از این مصوبه در راستای توسعه تسهیلات‌‌‌یارها، کاهش نرخ نکول و برگشت مطالبات دارند و چشم‌‌‌انتظار ابلاغ رسمی و اجرای آن هستند.
  • اعتباربخشی به بیش از ۲‌هزار شرکت خلاق

    مهر: دبیر ستاد فناوری‌‌‌های فرهنگی و نرم اعلام کرد که در حال حاضر به بیش از ۲هزار شرکت خلاق اعتباربخشی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌بنیان ریاست جمهوری، مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌‌‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری، در پاسخ به این سوال که منظور از فناوری نرم چیست و چه فضایی را نمایندگی می‌کند، گفت: «فناوری نرم در دو ساحت کنشگری می‌کند؛ نخست حل مسائل و بحران‌های‌‌‌ اجتماعی و دوم حل مسائل و چالش‌‌‌های سیاسی و حاکمیتی؛ یعنی آنجا که در ذیل گفتمان حاکمیتی نمی‌توانیم به مسائل عمومی اتصال پیدا کنیم و بین فهم مردم و فهم حاکمیتی دچار افتراق می‌‌‌شویم. واقعیت این است که در حوزه فناوری سخت پیشرفت‌‌‌های چشمگیری داشته‌‌‌ایم، اما در ارائه این پیشرفت‌‌‌ها به بدنه جامعه موفق عمل نکرده‌‌‌ایم و مردم حسی نسبت به این پیشرفت‌‌‌ها نداشته‌‌‌اند. یکی از دلایل این امر ضعف ما در گفتمان‌‌‌سازی و دوم عدم‌برقراری پیوند میان مسائل حوزه فناوری‌‌‌های سخت به مسائل اجتماعی است.»
  • حمایت از تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های حوزه بازی‏‏‌های ویدئویی

    ایسنا: رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌‌‌های ویدئویی برای انجام پروژه‌‌‌های بزرگ ملی حمایت کرد و گفت: «صنایع خلاق یک نیاز و ضرورت برای کشور محسوب می‌شود و در صندوق نوآوری و شکوفایی از این حوزه حمایت جدی می‌‌‌کنیم.» محمد‌صادق خیاطیان در نشست مشترک مدیران شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان فعال در حوزه بازی‌‌‌های ویدئویی با اشاره به اهمیت حوزه صنایع خلاق گفت: «این حوزه به دو دلیل حائز اهمیت است؛ نخست اینکه حوزه فرهنگی و تولید محتوا، فرهنگ‌‌‌ساز است و از سوی دیگر، این حوزه از بُعد اقتصادی حائز اهمیت است و آمارها، از گردش مالی خوب حوزه صنایع خلاق حکایت دارند.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر