تصمیم کی‌یف برای برگزاری دومین اجلاس صلح اوکراین/ به دنبال پایان درگیری هستیم

 معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه کی‌یف به دنبال پایان دادن به درگیری است، گفت: با این حال ما نمی‌توانیم درخواست روسیه مبنی بر واگذاری چهار منطقه اوکراین به این کشور را بپذیریم.

ژوکوا با اشاره به برگزاری کنفرانس صلح اوکراین که هفته گذشته به میزبانی سوئیس برگزار شد، اظهار کرد: کی‌یف قصد دارد دومین اجلاس صلح اوکراین را در اواخر سال جاری (۲۰۲۴) برگزار کند زیرا این روند نباید به تعویق بیفتد. معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین همچنین در پاسخ به این پرسش که کنفرانس بعدی صلح اوکراین در کدام کشور برگزار خواهد شد؟، درحالیکه به نام هیچ کشور خاصی اشاره نکرد گفت که این کنفرانس می‌تواند توسط یکی از کشورهای جنوب جهانی برگزار شود.

ژوکوا مدعی شد: در حال حاضر در صورت اعلام نام یک کشور به خصوص، روسیه می‌تواند با اعمال فشار از برگزاری این کنفرانس جلوگیری کند.

به نوشته راشا تودی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از برگزاری کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس اعلام کرد که اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی که مسکو مدعی آن است، خارج کند، روسیه جنگ را متوقف می‌کند و وارد مذاکرات صلح خواهد شد اما هم اوکراین و هم حامیان غربی این کشور پیشنهاد پوتین را رد کردند.

پوتین پیش از این، کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس را یک ترفند غربی برای ایجاد توهم ائتلاف جهانی ضد روسیه و منحرف کردن توجه از ریشه‌های واقعی درگیری در اوکراین خوانده بود.

از سوی دیگر آلکسی چپا معاون اول کمیته امور خارجه دومای دولتی روسیه پیشنهاد کرده است که مسکو می‌تواند در کنفرانس بعدی صلح اوکراین شرکت کند، مشروط بر اینکه شرایط مسکو برای پایان دادن به مناقشه در این کنفرانس بررسی شود.

سوئیس در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۷ - ۲۶ خرداد) میزبان کنفرانسی درباره اوکراین در شهر تفریحی بورگنستاک بود. برن بیش از ۱۶۰ هیات از جمله کشورهای گروه ۲۰، گروه ۷ و بریکس را دعوت کرده بود با این حال، برگزارکنندگان پیش از این نشست اعلام کردند که هیات‌ها از سوی همه کشورها اعزام نشده‌اند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.