تولید با شفافیت اقتصادی

در واقع این شفافیت به معنای افشای اطلاعات نبوده و ارائه اطلاعات صحیح، در زمان و مکان مناسب است. شفافیت، سریع­ترین، کم هزینه‌ترین، ساده‌ترین، ابتدایی‌ترین و قابل اعتمادترین شیوه برای مبارزه با فساد اقتصادی محسوب می‌شود. شفافیت اقتصادی در واحدهای تولیدی باعث رشد بهره‌وری و بهبود برنامه‌ریزی هم می‌شود. واحدهای بزرگ اقتصادی با پیاده‌سازی شفافیت اقتصادی در قالب حسابداری منسجم در بخش مالی خود می‌توانند اعتماد دولت و مصرف‌کنندگان را جلب کنند.

در کشور ما رسم بر این است که هرکس ادعای تولید می‌کند به نام تولید کننده شناخته می‌شود و این در حالی است که ابتدا باید شرایط فرد مذکور ارزیابی شود که آیا قابلیت پیش بردن یک واحد تولیدی کوچک را دارد؟

اگر در حوزه اقتصاد و تولید محصول، شفافیت شکل بگیرد با این شفافیت قطع به یقین بسیاری از مشکلات مرتبط به حوزه تولید رفع خواهد شد. چرا که با شفافیت اقتصادی واحدهای صنعتی، تولید بهینه می‌شود و تولید بهینه هم اقتصاد سالم را به همراه خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در فضای اقتصادی دنیا به عنوان یک پیش فرض وجود دارد، شفافیت اطلاعات است. دارایی‌ها و اطلاعات مردم، شرکت‌ها، سرمایه‌داران، دولتمردان، فعالان مختلف اقتصادی اعم از تجار و تولیدکنندگان، اطلاعات زمین و مسکن، تولیدات داخل، مقدار و اقلام وارداتی و صادراتی همه و همه در اختیار دولت‌ها قرار دارد. با این اطلاعات است که دولت‌ها قابلیت برنامه ریزی اقتصادی پیدا می‌کنند و می‌توانند اقتصاد را در کنترل خود داشته باشند و به عبارت دیگر حکمرانی کنند. استقرار سامانه‌های شفافیت در هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، تأثیر قابل توجهی بر کاهش فساد و افزایش بهره‌وری و تولید بنگاه‌ها دارد.

اطلاعات شفاف را می توان به عنوان یکی از ابزارهای ایفای مسوولیت پاسخگویی مدیران دانست. هر قدر انتشار اطلاعات در جوامع بیشتر باشد، امکان اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه و ایفای مسوولیت پاسخگویی در مورد چگونگی تحصیل و مصرف منابع بیشتر می شود. به منظور دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، شفافیت باید در تمام بازارها پیگیری و ساز و کارهای مناسب با آن بازار برای رسیدن به شفافیت برقرار شود. در واقع پاسخگویی در عرصه اقتصاد زمانی میسر است که اطلاعات معتبر و شفاف در اختیار قرارگیرد. حسابداران با تامین و ارزیابی اطلاعات مالی معتبر به تصمیم گیرندگان برای انتخاب و تصمیمات اقتصادی آگاهانه واستفاده بهینه از منابع و افزایش بهره وری کمک شایانی می‌کنند. سیستم اطلاعات مدیریت، منبع اصلی ارایه اطلاعات بشمار می آید. سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان مهمترین زیر مجموعه این سیستم، اطلاعات مالی متنوعی را در اختیار استفاده کنندگان این نوع اطلاعات به خصوص مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی قرار می‌دهد. وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه رکن اصلی پاسخگویی و تصمیم گیری‌های آگاهانه اقتصادی بوده و از ملزومات ضروری توسعه و رشد اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است. از جمله پیامدهای شفافیت در بخش عمومی، افزایش سرمایه‌گذاری و کاهش فساد است. از طرفی این دو، از عوامل مهم رشد اقتصادی کشورها به شمار می‌روند. بدین ترتیب می‌توان گفت که شفافیت در بخش عمومی تاثیر عمده‌ای بر رشد اقتصادی کشورها دارد.

اقتصاد و حکمرانی مطلوب اقتصادی شفافیت لازمه تحقق اهداف کلان و خرد است. پاسخگویی و مسوولیت پذیری، افزایش کارایی بازارهای مالی، کشف قیمت واقعی، تخصیص بهینه منابع سرمایه ای، حذف رانتهای اطلاعاتی، ایجاد بازار مدیران حرفه ای، تسهیل سرمایه گذاری خارجی و استقرار نظام حاکمیت شرکتی مهم ترین دستاوردهای شفافیت اقتصادی است که با کمک مدیران مالی حوزه تولید حاصل می‌شود. شفافیت واحدهای اقتصادی به افزایش جذب سرمایه گذار برای توسعه آن واحدها هم کمک می‌کند.