ارزش معاملات و همچنین نسبت سرانه خرید به‌فروش افزایش یافت و بورس بعد از ۱۰هفته متوالی مجموعا با ورود پول مواجه شد.کارشناسان دلیل این اتفاق را کاهش ریسک‌های سیستماتیک، انتشار اخبار مثبت به بازار و کاهش نرخ خوراک گاز پتروشیمی می‌دانند و معتقدند با بهبود شرایط ارزندگی بازار توانست کمی نمود پیدا کند، اگرچه نقطه فعلی را با توجه به اینکه اعتماد همچنان به این بازار بازنگشته، نمی‌توان نقطه‌‌‌‌‌‌‌ای برای چرخش بازار و ماندگاری روند روبه‌رشد درنظر گرفت اما چنانچه ابهامات موجود در بازار کاهش یابد و یک پیشران به‌داد بازار برسد، می‌توان به ماندگاری بورس در مسیر روبه‌رشد خوشبین بود.

 بورس مستعد رشد است

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: هفته‌ای که گذشت یکی از بهترین هفته‌های بازار سرمایه بعد از 17اردیبهشت سال‌جاری بود. مثبت‌های پایدار و ماندنی و اقبال سهامداران به بازار سرمایه را مشاهده کردیم و جان تازه‌ای به بازار دمیده شد و حجم معاملات بازار و میزان ورودی پول در شرایط مطلوب‌تری قرارگرفت. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان اعلام حمایت صندوق‌های توسعه و تثبیت برای حمایت از بازار سرمایه و تزریق پول به این بازار و همچنین بحث خوراک پالایشی‌ها و در نهایت خبرهای کوچکی که در نوع خود شاید به‌نظر زیاد مثبت نباشند، دانست. وی افزود: دلیل این تاثیرگذاری نیز آماده بودن بازار سرمایه ‌برای رشد است. رشد هفته گذشته بازار سرمایه را نشانه‌ای مبنی‌بر مهیا بودن شرایط بورس به دلیل ارزندگی بازار سهام می‌دانم و می‌توان اینطور اعلام کرد که چنانچه مداخله‌های مخرب و هدفمند را در بازار شاهد نباشیم، بازار مستعد رشد است، اما در این شرایط اتفاقی که هفته گذشته مشاهده کردیم به‌معنای تغییر مسیر بازار سرمایه نیست، چراکه این روند مثبت حداقل باید یک ماه ادامه‌دار باشد. از نظر فاندامنتال و تکنیکال شواهدی مبنی‌بر اینکه بازار سرمایه از روند نزولی خود خارج‌شده است را مشاهده نمی‌کنیم. به‌نظر بازار سرمایه همچنان در روند صعودی اصلاح مثبت قرار دارد و این اصلاح مثبت در صورتی ادامه‌دار است و می‌تواند باعث تغییر مسیر بازار شود که ما مداخلات زیادی را شاهد نباشیم و این روند حداقل در سه‌چهار هفته آینده ادامه‌دار باشد.

 شنبه سرنوشت‌‌‌‌‌‌‌ساز

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در هفته گذشته بعد از کاهش ریسک‌های جنگ در بورس شاهد افزایش ارزش معاملات بودیم. روز سه‌شنبه بالاترین ارزش معاملات خرد در دو ماه اخیر بود اما چهارشنبه‌‌ عرضه‌ها زیاد شد و با توجه به اینکه در حال‌حاضر بازار از کمبود اعتماد رنج می‌برد، به میانگین دو ماه اخیر برگشت و روند معاملات نیز تقریبا خنثی بود. وی ادامه داد: بازار همچنان حرکت خاصی نکرده و معلوم است که به یک پیشران احتیاج دارد چراکه همه به اینکه بازار ارزنده است اعتقاد دارند اما می‌ترسند وارد شوند. باید دید روند معاملات در روز شنبه چطور خواهد بود. اگر بازار بتواند در روز شنبه عرضه‌ها را تحمل کند و تقاضا بر عرضه غلبه کند، بازار یک رالی تقریبا مثبت دیگر خواهد داشت و در غیر‌ این‌صورت با توجه به اینکه پیشرانی وجود ندارد بازار خنثی خواهد بود. خبری‌زاد اظهار کرد: نکاتی که باید سهامداران برای معاملات هفته پیش‌رو درنظر داشته باشند یکی قیمت نفت است که بعد از کاهش ریسک جنگ در دنیا کاهش یافت، علاوه‌بر این قیمت طلای جهانی نیز با کاهش روبه‌رو بود اما قیمت برخی از فلزات مانند روی و آلومینیوم در این هفته صعودی بود. علاوه‌بر این در حال نزدیک‌شدن به زمان ارائه لایحه بودجه ‌به مجلس هستیم و این موضوع نیز به بازار سرمایه ریسک تحمیل می‌کند و باید توسط سازمان بورس رایزنی‌ها درخصوص آیتم‌های تاثیرگذار بودجه ‌بر بازار سرمایه انجام شود.  این تحلیلگر بیان کرد: از طرفی نرخ بهره بین‌بانکی روند نزولی خزنده‌ای دارد، اگرچه این روند هنوز چشمگیر نشده‌است اما ادامه این روند می‌تواند بسیار به بازار سرمایه کمک کند. اگر فرض کنیم نرخ‌های فعلی سود بانک‌ها، سقف باشد و ما بیش از این رشد نداشته باشیم، می‌تواند بسیار به بازار کمک کند. به‌طور کلی معاملات روز شنبه خیلی مهم و تاثیرگذار است و اگر شنبه شاهد غلبه تقاضا بر عرضه باشیم و بازار روند مثبتی به خود بگیرد بازار هفته جاری هم مثبت خواهد بود.

 محدوده حساس 2 میلیون و 80هزار

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به ادامه روند کاهشی تنش‌های منطقه‌ای به‌نظر می‌رسد در حال‌حاضر از وضعیت هیجانی بازار سرمایه فاصله گرفته‌ایم. علاوه‌بر این با نظر به شرایط مناسب بنیادی شرکت‌های مختلف بورسی و رسیدن مجدد P/E بازار به محدوده کف انتظار می‌رود بازار در میان‌مدت همچنان بتواند در مسیر صعودی روزهای اخیر حرکت کند و به مرور به سمت سقف تاریخی خود گام بردارد. وی ادامه داد: محدوده دو‌میلیون و 80 ‌هزار واحد برای شاخص‌کل و به‌خصوص عبور از این ناحیه همراه با دشواری است و احتمالا در این ناحیه شاهد دست به‌دست‌شدن سهام و افزایش ارزش معاملات باشیم. به‌نظر می‌توان انتظار داشت که بازار در هفته‌جاری روند متعادل‌تری نسبت به هفته گذشته داشته‌باشد و از شتاب حرکت صعودی کاسته شود. میرزایی اظهار کرد: در مجموع در صورت عبور از محدوده دو‌میلیون و 80 هزارواحد و تثبیت بالای این محدوده می‌توان شاهد حرکت شاخص به سمت کانال دو‌میلیون و 500‌هزار‌واحدی بود و پیش‌بینی می‌شود در آن صورت فاز‌حرکتی ما در دو موج صعودی نسبتا بلند باشد.