کف‌وسوت سعودی‌ها برای میلیاردهای برزیل

پادشاهی عربستان سعودی با میزبانی از یک اجلاس سه‌روزه در مشهورترین ساحل برزیل و با شعار «در عظمت سرمایه‌گذاری کنید» به جهان نشان داد که آماده انجام تجارت در آمریکای لاتین است.

به نوشته بلومبرگ، لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، و یاسر الرمیان، کلیددار نزدیک به یک تریلیون دلار سرمایه دولتی عربستان، در هتل نمادین کوپاکابانا در برزیل حضور یافتند. میلیاردرهایی نظیر مارسلو کلور، دیوید وِلِز و مارکوس بولگرونی به همراه مقامات آمریکایی در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ مانند مایک پومپئو و همچنین مدیران عامل غول‌های کامودیتی برزیل مانند وَله اس.‌ای. و پتروبراس نیز در این مراسم حضور یافتند.

رئیس‌جمهور برزیل در جمع حاضران در روز چهارشنبه اعلام کرد: «برزیل و عربستان سعودی بخشی از جنوب جهانی هستند. نمی‌توانیم یک قرن دیگر را سپری کنیم و تنها به شمال جهانی متکی باشیم.»

این کنفرانس توسط موسسه ابتکار سرمایه‌گذاری آینده که به صندوق ثروت دولتی عربستان مرتبط است، در شهر ریو دو ژانیرو برگزار شد. کنفرانس یادشده بخشی از تلاش عربستان برای ارتقای وجهه خود و متنوع‌سازی اقتصاد وابسته نفت این کشور از طریق بهره‌برداری از آمریکای لاتین به عنوان منطقه‌ای غنی از مواد منابع است. برای رهبران سیاسی و تجاری برزیل، این یک فرصت نادر برای ارتباط پیدا کردن با همراهان یاسر الرمیان به عنوان رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عربستان و همچنین میلیاردها دلاری است که هر ساله توسط این صندوق توزیع می‌شود.

حضور رئیس‌جمهور برزیل در این رویداد باعث ترافیک در بیرون از محل کنفرانس شد و تیم امنیتی او تقریبا مراسم را متوقف کرد. رئیس‌جمهور برزیل برای مبارزه با فقر، خواستار سرمایه‌گذاری منصفانه بیشتری شده است. این امر مورد تحسین افراد حاضر در کنفرانس از جمله آندره استیوز، میلیاردر برزیلی قرار گرفت.

در بیرون از هتل کوپاکابانا و پس از آنکه لولا متعهد شد به جای کاهش هزینه‌ها، با کاهش نرخ بهره و افزایش درآمد مالیاتی به متعادل کردن بودجه می‌پردازد، بازارها که پیش‌تر نگران دارایی‌های عمومی بوده‌اند، به‌شدت با کاهش ارزش روبه‌رو شدند.

حاضران در جمع‌های خود به شوخی اعلام کردند این گردهمایی بسیار متفاوت‌تر از اجلاس «داوس در بیابان» ریاض است؛ اجلاسی که در آن رهبران و مدیران عامل از سراسر جهان شرکت‌ می‌کنند. با این حال، بسیاری از ‌آن‌ها مشتاق بودند که علاقه سرمایه‌گذاری سعودی را درک کنند. عربستان رویدادهای مشابهی در میامی آمریکا و هنگ‌کنگ برگزار کرده است.

مارسلو کلور مدیر سابق «سافت‌بانک» و «وی‌ورک» زمانی که با مایک پوپئو روی صحنه قرار داشت، مورد سوال قرار گرفت. این سوال درباره نقش او در شرکت مد چینی موسوم شِین بوده است، چراکه ادعاهایی درباره شرایط کاری ناایمن در این شرکت وجود دارد که او این موضوع را انکار کرد. پومپئو که اخیرا به یک شرکت سهامی خاص پیوسته است، درباره روزهای نخست کسب‌وکار خود صحبت کرد و اطلاعاتی درباره شرکت «اِمبرائر» که خود تأسیس کرده، در اختیار گذاشت.

آریان روتشیلد، مدیرعامل بانک سوئیسی ادموند د روتشیلد نیز پیش از اعلام همکاری با شرکت‌های سعودی به عنوان بخشی از تلاش این بانک برای جذب مشتریان ثروتمند در خاورمیانه، درباره دوران کودکی خود که بخشی از آن در آمریکای لاتین سپری شد، صحبت کرد.

در اوایل ماه جاری میلادی،‌ شرکت‌های برزیلی مانند ای‌بی کپیتال و پاتریا، یکی از بزرگترین مدیران دارایی جایگزین آمریکای لاتین، قراردادهایی در ریاض به امضا رسانده بودند.

پاتریا که دارای یک پروژه ساخت آزادراه با صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان است، به دنبال امکان افتتاح باشگاه‌های ورزشی و کیوسک‌های مواد غذایی در عربستان از طریق شرکت‌های موجود در سبد سهام خصوصی خود است. به غیر از برزیل، آرژانتین دارای بیشترین مدیرانی بود که برای این رویداد عربستان به ریو دو ژانیرو سفر کرده بودند.

در میان اهداف سرمایه‌گذاری بالقوه در آمریکای لاتین که یاسر الرمیان - رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عربستان - از آن‌ها نام برده، می‌توان به بخش‌های فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن و فوتبال اشاره کرد.

الرمیان در پاسخ به این سوال که صندوق سرمایه‌گذاری عربستان چرا ریو دو ژانیرو را انتخاب کرده است، پاسخ داد: «ریو دو ژانیرو یکی از بهترین شهرها است، نه تنها در برزیل بلکه در سراسر جهان.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.