اغلب تحلیلگران با بررسی متغیرهای موجود تغییر روندی را برای بازار سرمایه دست‌کم در کوتاه مدت متصور نبوده و بازار را بیش از هر چیزی نیازمند ثبات شرایط اقتصادی و سیاسی و بازگشت اعتماد سهامداران می‌دانند.

گذر از توفان

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص گفت: در هفته‌ای که گذشت شروع بدی در روز شنبه داشتیم و شاخص حدود 2.5درصد منفی شد؛ اما در روزهای یکشنبه و دوشنبه روند منفی متوقف و بازار کمی سبز شد و نمادهای بزرگ با حمایت‌های صورت‌گرفته مثبت شدند. روز گذشته بعد از گذشت سه‌روز و فروکش کردن التهابات، معاملات حالت متعادل هفته‌های گذشته را به خود گرفت یعنی ارزش معاملات حدود حداقلی بود و از بازار خروج پول داشتیم.

وی افزود: به‌رغم اینکه شاخص کل ریزش خاصی نداشت و نمادها منفی نبودند؛ اما از این لحاظ که همچنان دورنما مثبت نبوده و پول در بازار نیست و این امر خود را در ارزش معاملات خرد نشان ‌داده است، وضعیت مطلوب نیست. سه هفته است که بازار خیلی ارزنده است؛ اما این هفته بازار در اوج ارزندگی است و متاسفانه کاملا دچار حباب منفی است و این حباب روز به روز بزرگ‌تر می‌شود تا بالاخره بهانه‌ای به‌وجود بیاید تا بازار از این رخوت و وضعیت منفی رهانده شود.

خبری‌زاد گفت: شاید با فروکش کردن ریسک جنگ و در کنار آن ادامه روند رشدی دلار محرک لازم ایجاد شود؛ ولی فعلا آن محرک وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت نیز ایجاد شود. بازار در روزهای آتی نیز احتمالا روند موجود را ادامه دهد. فعلا به‌رغم اینکه همه معتقدند این نقطه کف بازار در سال1402 است، نشانه‌ای برای تغییر روند دیده نمی‌شود.

بلاتکلیفی متغیرهای اثرگذار

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: وضعیت بازار نوسانی است و با توجه به تنش‌های منطقه‌ای و عدم ثبات نسبی در متغیرهای تاثیرگذار روی بازار سرمایه وضعیت نوسانی تشدید شده و بازار جهت‌گیری مشخصی در افق میان‌مدت خود ندارد. در ابتدای هفته جاری با توجه به خبر افزایش شدت جنگ اسرائیل و حماس بازار با رنج منفی شدیدی کار خود را شروع کرد؛ اما در روزهای بعد شاهد برگشت تعادل به بازار و حتی معاملات مثبت بودیم. روز گذشته نیز بازار وضعیت نوسانی داشت، ابتدای صبح شروع مثبتی داشت؛ اما با نزدیک شدن به میانه معاملات شاهد افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار سرمایه بودیم.

وی افزود: با توجه به وضعیت سردرگمی معامله گران به نظر می‌رسد دست‌کم در کوتاه‌مدت این وضعیت ادامه‌دار است و عرضه و تقاضا حتی در معاملات روزانه نیز جای خود را به هم دهند. تا جهت‌گیری مشخصی در متغیرهای اصلی تاثیرگذار روی بازار سرمایه رخ ندهد، این وضعیت ادامه می‌یابد. از جمله این متغیرها می‌توان به تنش‌های منطقه‌ای اشاره کرد که چشم‌انداز مشخصی برای آتش‌بس وجود ندارد. قیمت دلار نیز به‌رغم اینکه موفق شده است، خود را بالای کانال 50 هزار تومان تثبیت کند، در حال نوسان است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این شاهد نوسانات بسیار شدیدی در قیمت جهانی نفت هستیم و به نظر می‌رسد عدم ثبات متغیرهای تاثیرگذار روی بازار فعلا همچنان بازار را در وضعیت نوسانی نگه داشته است و بازار در محدوده یک‌میلیون و 950هزار واحد تا 2میلیون و 50هزار واحد در کوتاه مدت نوسان خواهد داشت.

بازار، نیازمند تنش‌زدایی

ساسانی copy

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: آنچه مشخص است این است که شرایط بازار با یک یا دو روز حمایت ضرب‌الاجلی نمی‌تواند تغییر روند دهد و به این منظور نیاز است حمایت‌ها گسترده باشد و از ابزارهای مختلف پیروی کند تا بتوانیم شرایط بهتر و کم‌ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: آنچه بازار ما را اذیت می‌کند، ترس و عدم اعتمادی است که سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه دارند و طبیعتا با کمک به فروکش کردن این ترس و ایجاد اطمینان می‌شود بازار سرمایه را به شرایط بهتر برگرداند. معاملات روزهای یکشنبه و دوشنبه نشان داد با توجه به ارزش معاملات پایین با حمایتی جزئی می‌توان شرایط را بهبود داد و این نیازمند هماهنگی حقوقی‌ها، صندوق‌ها و ارکان تاثیرگذار بر بازار سرمایه است. ساسانی عنوان کرد: ثبات در زمینه اقتصادی و سیاسی می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار سرمایه کمک کند؛ چون از نظر دلاری بازار سرمایه در محدوده جذابی قرار گرفته است و نسبت به سال‌های قبل عدد پایینی را نشان می‌دهد و از آن طرف نسبت قیمت به TTM بازار سرمایه عدد بسیار پایینی قرار گرفت که این عدد را در سال‌های 97 و 98 و آبان سال گذشته شاهد بودیم. یعنی افت قیمت‌ها در کنار رشد سودآوری شرکت‌ها باعث شده است این عدد برای سرمایه‌گذاری جذاب شود؛ اما مشکل بازار سرمایه در حال حاضر ترس و عدم اطمینان است و طبیعتا هرقدر که ما تنش‌های درون بازار را کم و تاثیرپذیری از اخبار بیرون بازار را کمتر کنیم، می‌توانیم به شرایط بهتری دست پیدا کنیم.