صنایع پیشرو در سال‌جاری

در مصاحبه با ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه مطرح شد: «طی معاملات روز شنبه، شاهد سبزپوشی برخی نمادهای بازار سرمایه بودیم که یکی از عوامل محرکه این بازار، ریزش قیمتی طی هفته‌‌‌‌‌‌‌ها و ‌ماه‌های گذشته بود. بازگشت از روند نزولی و اصلاح قیمتی نیازمند انتشار اخبار مثبت از سمت برجام بود. قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌های جهانی نیز متاثر از تغییر در نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده تعدیل شد و همینطور شاخص تورم ماهانه نیز نسبت به ‌ماه‌های گذشته افزایش کمتری داشت و نهایتا منجر به افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها شد. اثر اخبار مثبت از دو جبهه داخلی و خارجی منجر به سبزپوشی بسیاری از نماد‌های معاملاتی شد. صنایع برجامی شامل گروه بانکی، خودرویی، حمل‌ونقل و همچنین سایر فلزات اساسی به علت افزایش در نرخ‌های جهانی تحرکات مثبتی را به‌ثبت رساندند. ممکن است با به نتیجه‌رسیدن توافق‌های احتمال کاهش قیمت اندکی در نرخ دلار آزاد و به‌تبع آن کاهش در نرخ دلار نیمایی نیز با ‌درصد کم‌تری رخ دهد. در بررسی سایر عوامل اثرگذار بر روند بازار بورس ایران می‌توان به کاهش قیمت جهانی نفت که منجر به ریزش کرک‌اسپرد پالایشی‌ها می‌شود اشاره کرد، اما این کاهش قیمت نفت بادوام نخواهد بود؛ چراکه بحران انرژی در حال‌حاضر نیز وجود دارد و احتمالا در آینده افزایش داشته باشد. از نظر این کارشناس بازار سرمایه صنعت پالایشگاهی یکی از صنایع سودساز در سال‌جاری خواهد بود. این صنعت امسال عملکرد خوبی خواهد داشت و سود بهتری نسبت به سال‌گذشته به ثبت می‌رساند. علاوه‌بر اهمیت تغییرات قیمت‌ها و شاخص‌های جهانی، اخبار مثبت برجامی و ریزش چند‌ماهه اخیر در بازار سرمایه عملکرد برخی شرکت‌ها نیز بهبود یافته است. با بررسی گزارش‌های فصلی و عملکرد ماهانه صنایع پالایشگاهی و بسیاری از فلزات با توجه به اصلاح قیمتی شدیدی که داشته‌اند می‌توان گفت که  p / e کم‌تر از پنج دارند. صنعت بانکی علاوه‌بر اثرپذیری اخبار مثبت برجامی عملکرد خوبی را نیز به ثبت رسانده‌است. در بین صنایع معروف به برجامی خودرو همچنان زیانده است و در گروه حمل‌ونقل نیز تنها یک‌نماد عملکرد خوبی داشته است، اما صنعت بانکی در گزارش‌های بهار عملکرد خود را بهبود بخشیده که همین موضوع در افزایش قیمت و ورود پول در گروه بانکی منعکس شده است، در نتیجه علاوه‌بر چشم‌انداز خوب پالایشگاهی‌ها، دو جنبه اخبار برجامی و گزارش خوب بهار در صنعت بانکی موثر بوده است.‌»

عرضه خودرو در بورس‌کالا تواما به نفع تولیدکننده و مردم

امید موسوی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه در این‌باره معتقد است: «معاملات بازار سهام طی هفته‌های اخیر تحت‌تاثیر اخبار احیای برجام بوده است. علاوه‌بر اخبار خارجی، اخبار داخلی مانند عرضه خودرو در بورس‌کالا نیز اثر زیادی بر روند بازار داشته است. این عرضه، هم به نفع تولید‌کننده و هم مردم است و از آن جهت که به افزایش قیمت و شفافیت و سودآوری شرکت‌های خودروساز منجر می‌شود، اهمیت بسزایی دارد. با تغییر در نحوه فروش خودرو، خودرو به قیمتی بالاتر از قیمت کارخانه به فروش می‌رسد و خریداران نیز ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد توان خریدارای خودرو را خواهند داشت. با انتشار اخبار مثبت مبتنی بر توافقات، گروهی از صنایع که از این موضوع بهره می‌برند مورد استقبال فعالان بازار بورس قرارگرفتند. افزایش خرید در گروه خودرو و بانکی تقاضا در بخش‌های دیگر بازار را نیز افزایش داد و در نهایت منجر به روندی مثبت طی روز معاملاتی شنبه شد. ممکن است این روند ادامه‌دار باشد؛ تا زمانی‌که خبر قطعی مبنی‌بر به نتیجه رسیدن یا عدم‌توافق به‌طور رسمی منتشر شود تا تصمیم‌های فعالان اقتصادی قطعی‌تر باشد.‌»

اثر پررنگ اخبار جهانی بر بازار داخلی

وحید نکویی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: «در معاملات روز شنبه شاهد معاملات خوبی بودیم که طی این روند بعد از مدت‌ها شاخص‌کل رشد نزدیک به نوزده‌هزار واحد را تجربه کرد. علت اصلی این تحرکات مثبت بازار در سه عامل قابل‌شرح است. عامل اول و به‌عنوان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار اخبار مثبت مذاکرات بوده است که سهام ریالی را با تقاضای بسیاری مواجه کرد. این سهام ریالی مانند بانک و خودرو به بخش‌های دیگر بازار سرایت کرده و در گروه‌های دیگر مانند فلزات نیز شاهد رشد بودیم. عامل دوم نیز انتشار گزارشی از تورم ایالات‌متحده بود که نشان‌دهنده کاهش این شاخص بود که بر تصمیمات افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو اثرخواهد داشت. این مساله بر شاخص دلار اثر کاهشی دارد و منجر به افزایش کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها شد. با توجه به اینکه بخش مهمی از بازار سرمایه ایران کامودیتی‌محور و صادرات‌محور است که از این موضوع اثرپذیری زیادی دارد. سومین عامل نیز مربوط به کاهش نرخ بهره بین‌بانکی بوده است، این روند از ابتدای مرداد کاهش یافته و می‌تواند منجر به کاهش نرخ بهره و ورود پول از دارایی‌های بدون‌ریسک به بازار سهام شود.‌»