این مهم سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن هفته‌ای تماما سبز را پشت سر بگذارد و در مجموع هفته منتهی به ۱۹ آذرماه با رشد ۶/ ۶ درصدی همراه شود. در این میان نگاهی به زمین بازی بازیگران سهام نیز نشان از ثبت خالص خرید مثبت سهامداران خرد برای چهارمین هفته پیاپی داشت؛ جایی که شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۲۳ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم.

صنایع هدف بورس‌بازان حقیقی

همان‌طور که اشاره شد هفته گذشته این صنایع با ارزش بازار پایین بودند که مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد واقع شدند. به این ترتیب در حالی که تمامی عوامل بنیادی به سمت گروه‌های کامودیتی‌محور و صادراتی سنگینی می‌کرد اما این کوچک‌ترها بودند که هفته‌ای مثبت را پشت‌سر گذاشتند، جایی که دلار با رشد قیمت مجددا وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در بازار جهانی نیز نفت و فلزات با جهش قیمتی همراه شدند. مس پرشتاب به کانال ۷۸۰۰ دلار بر هر تن وارد شد و هر بشکه نفت برنت نیز از مرز ۵۰ دلاری عبور کرد. نه تنها خوش‌بینی به سراسری شدن واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ بلکه انتظار برای تصویب بسته محرک مالی جهش بازار جهانی را به دنبال داشت. با وجود این افزایش نوسان‌گیری روزانه سبب شد تا سهامداران به گروه‌های بزرگ کالایی پشت کرده و مشغول کسب سودهای کوتاه‌مدت از صنایع با ارزش بازار پایین‌تر شوند. از این رو در هفته منتهی به ۱۹ آذرماه، بیشترین خالص خرید حقیقی در گروه مواد و محصولات دارویی به ارزش ۲۶۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رقم خورد. هر چند همچنان سرنوشت ارز ۴۲۰۰ در بودجه ۱۴۰۰ مبهم باقی مانده است، اما در گروه دارویی نمادهایی که داروهای ضروری تولید کرده و بخشی از ماده موثره خود را با دلار نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کنند، مورد توجه بازار قرار گرفتند. در این میان خبر ساخت واکسن کووید- ۱۹ و آغاز واکسیناسیون آن در برخی از کشورها نیز در افزایش اقبال به سهام دارویی بی‌تاثیر نبوده است.

خودروسازان نیز در هفته گذشته مورد توجه حقیقی‌ها واقع شدند و شاهد جابه‌جایی سهامی از زیرمجموعه‌های این گروه به ارزش ۲۰۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام بازیگران حقیقی بورس تهران بودیم. گروه بیمه با جو مثبت ناشی از افزایش سرمایه از برخی زیرمجموعه‌هایش، انبوه‌سازان با سیگنال‌های مثبت تکنیکالی و سیمانی‌ها از دیگر گروه‌هایی بودند که در سومین هفته آذرماه در صدر لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند.

خروجی سرمایه‌های حقیقی

در آنسوی بازار، هفته منتهی به ۱۹ آذرماه با بیشترین خروج سرمایه حقیقی از گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری پایان یافت. این گروه در هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۸۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. همان‌طور که اشاره شد بزرگان کامودیتی‌محور این هفته مورد اجحاف قرار گرفتند و با وجود محرک‌های مناسب بنیادی همچون دلار و بازار جهانی جایی در سبد خرید حقیقی‌ها نیافتند. در این راستا هفته گذشته گروه چند رشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» با خالص فروش ۱۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی حقیقی‌ها مواجه شد. پتروشیمی‌ها نیز در وضعیتی مشابه شاهد خروج ۱۰۶ میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان سرمایه حقیقی بودند. پالایشی‌ها نیز در مجموع هفته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

همگام با بازیگران بزرگ

طی هفته‌ای که گذشت در زیرمجموعه‌های بانکی، شاهد خرید ۹ میلیون سهم بانک ملت از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت بودیم. در بانک صادرات اما صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه در حالی ابتدای هفته ۲۰ میلیون سهم «وبصادر» را به پرتفوی خود افزود، که در پایان هفته معاملاتی گذشته ۵۰ میلیون سهم بانک مذکور را به بازار عرضه کرد.

در گروه فلزات اساسی، سهامدار عمده فولاد مبارکه اصفهان یعنی شرکت توسعه سرمایه رفاه در نقش خریدار حاضر شد و در مجموع هفته بیش از ۱۵ میلیون سهم «فولاد» را به پرتفوی خود افزود. شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس به‌عنوان سهامدار درصدی «فملی» اما در هفته گذشته فروشنده بود و در پایان این هفته ۵میلیون و ۲۶۰ هزار سهم شرکت ملی مس ایران را به فروش رساند. مس شهید باهنر نیز در سومین هفته آذر ماه شاهد عرضه ۵۲۶ هزار سهم خود از جانب یک شخص حقیقی بود.

در زیرمجموعه‌های گروه فرآورده نفتی، شرکت پالایش نفت اصفهان شاهد خرید ۷ میلیون سهم خود از سوی شرکت توسعه سرمایه رفاه بود. در گروه کانه‌های فلزی، در مجموع هفته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به پرتفوی گروه سرمایه‌گذاری امید افزوده شد.

و اما در سهام خودرویی‌، شرکت سایپا که در اواسط هفته با عرضه ۱۲ میلیون و ۵۵۶ هزار سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سهم آشنایکم مواجه شده بود، در پایان هفته شاهد خرید ۴۰ میلیون سهم خود توسط این سهامدار عمده بود. این روند در سهام شرکت ایران‌خودرو دیزل با عرضه ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار سهمی از جانب شرکت سرمایه‌گذاری سمند دنبال شد. در شرکت تراکتورسازی ایران اما، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان در تمامی روزهای هفته خریدار بود و در مجموع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم «تایرا» را به پرتفوی خود افزود.

دارویی‌ها این هفته مورد توجه حقیقی‌ها واقع شدند. در این گروه سهام گروه دارویی برکت در مجموع هفته شاهد عرضه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سهمی از سوی سهامدار عمده خود یعنی شرکت سرمایه‌گذاری پویا بود. این روند در سهام داروسازی جابرابن حیان با واگذاری ۵۰۰ هزار سهمی از جانب شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو بود. در گروه دارویی سبحان نیز دو سهامدار عمده این شرکت یعنی شرکت سرمایه‌گذاری البرز و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران فروشنده بودند و در مجموع ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار سهم مذکور را در بازار عرضه کردند.