بخش هتلداری همیشه نیاز به تغییر دارد تا بتواند با آخرین نیازها خود را هماهنگ کند. این صنعت دارای سرعت‌بالا و نیازمند انعطاف‌پذیری در برخورد با مشکلات است. صنعت هتلداری نشانه‌های کمی از کاهش عملکرد در طول سال‌ها حتی طی رکود اقتصادی نشان داده است. بااین‌حال، با پیشرفت‌های فناوری، مشکلات این صنعت ابعاد جدیدی پیداکرده و باید با مراقبت حرفه‌ای، از عملکرد خود به‌خوبی دفاع و از اخلال در روند فعالیت و سودآوری جلوگیری کند. در سال‌های اخیر ظهور سیستم‌های چندجانبه فناوری، به‌طورکلی به‌عنوان «اقتصاد به اشتراک گذاشته‌شده» شناخته شده که افراد را قادر به همکاری با یکدیگر با کمترین هزینه از طریق اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات برای استفاده متقابل کرده است. در همین مدت صنعت هتلداری شاهد یک انفجار و نوآوری بوده که نمونه‌های بارز آن را می‌توان در سایت‌هایی مانند

 Airbnb، Homestay، HomeAway، HouseTrip و... مشاهده کرد. تغییر شیوه کارکرد این سایت‌ها و ورود خلاقانه آنان به حوزه‌های اقامتی توانسته است چالش‌های بسیاری برای هتلداران ایجاد کند. این سایت‌ها و سیستم‌های رزرواسیون آنلاین مشتریان را با اماکن اقامتی شخصی بسیاری مواجه کرده که خدمات اقامتی با نرخ‌هایی به‌مراتب ارزان‌تر از هتل‌ها ارائه می‌دهند. تنوع بسیار زیاد، قیمت ارزان و راحتی استفاده از این اقامتگاه‌ها و سیستم‌های رزرو از مزیت‌های غیرقابل‌انکاری است که می‌تواند به‌عنوان یک چالش بسیار بااهمیت برای هتلداران تلقی شود. کافی است برای اقامت در یک شهر با جست‌وجویی ساده در هریک از این سیستم‌ها تنوع مکانی و قیمتی بسیار زیادی را مشاهده کنیم که فارغ از برخی مقررات سختگیرانه هتلداران به‌راحتی در دسترس است. رشد برخی از این سایت‌ها غیرقابل‌باور به نظر می‌رسد. به‌عنوان نمونه مقایسه عملکرد و کارآیی سایت Airbnb با گروه هتل‌های هیلتون به‌عنوان یکی از زنجیره‌های بزرگ و قدیمی هتلداری جهان وضعیت و چالش هتل‌ها را بیشتر مشخص می‌کند.

17 (2)

Airbnb در حال حاضر 150 میلیون کاربر دارد. میزان استفاده از خدمات این سایت و سایت‌های مشابه هرروز با سرعت بیشتری در حال افزایش است و تعداد افرادی که ترجیح می‌دهند از اقامتگاه‌های سنتی و شخصی استفاده کنند به دلایل مختلف در حال افزایش است. Airbnb فقط با هتل‌ها رقابت نمی‌کند؛ این سایت با سایت‌های رزرو آنلاین بزرگی مانند Priceline و Expedia نیز رقابت می‌کند. از زمان راه‌اندازی Airbnb در سال ۲۰۰۸، این سایت تبدیل به یک غول بزرگ اقامتی و هتلداری شده است. Airbnb یک کسب‌وکار آنلاین درزمینه خدمات اقامتی است که مردم را قادر می‌سازد با اجاره کوتاه‌مدت نسبت به اجاره آپارتمان، خانه‌های اقامتی، تخت خوابگاه‌ها یا اتاق‌های هتل اقدام کنند. این شرکت فاقد هرگونه محل فیزیکی اقامت بوده و فقط یک کارگزار است و با توجه به انجام هر رزرو، از طرفین میهمان و میزبان کمیسیون دریافت می‌کند.

هزینه اقامت در این اماکن شخصا از سوی میزبان تعیین می‌شود.  سایت‌هایی مانند Airbnb با محدود کردن تقاضای اقامت در هتل‌ها در بازارهای اصلی و مناطق توریستی، توانسته‌اند لطمات بسیاری به این مراکز وارد کنند. برخی از تحلیلگران و متفکران صنعت هتلداری برای این سایت‌ها از عنوان «نوآوری ناخوشایند» و یا «نفاق‌انگیز» استفاده می‌کنند. گرچه به نظر می‌رسد موضوع اجاره مسکن کوتاه‌مدت توسط این سایت‌ها دارای مشکلات قانونی و به‌ویژه مالیاتی بوده و این سایت‌ها نمی‌توانند خدماتی همچون اقامت لوکس، امنیت و استانداردهای بهداشتی را ارائه کنند؛ ولیکن مشتریان آنان بعضا ترجیح می‌دهند هزینه‌ای بابت این خدمات پرداخت نکنند.

انفجار فناوری رخ‌داده است. اکثر میهمانان امروز، مسافران خودکفا هستند و با استفاده از فناوری‌ها و سیستم‌های هوشمند که از برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها یا با تلفن همراه می‌گیرند، خدمات موردنظر خود را تقاضا و دریافت می‌کنند. امروزه اگر یک میهمان هتل ناراضی باشد، به‌راحتی می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی همچون فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام یا ساختارهایی مانند TripAdvisor شکایت کرده و مشکلات بسیاری برای هتل به وجود آورد. رشد فناوری و شبکه‌های اجتماعی در کنار لزوم رقابت با سیستم‌های رزرواسیون اقامتگاه‌های شخصی از چالش‌های مهمی است که هتلداران باید همواره برای مقابله با آن آماده باشند.

Gm۳۹۴@yahoo.com