ساخت و نگهداری هتل بسیار سرمایه‌بر و پرهزینه است. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های ساخت و تجهیز هتل‌ها اعم از مبلمان، وسایل و تجهیزات و... نسبت به سال‌های قبل تشدید شود و افزایش یابد. بررسی هزینه‌های ساخت‌وساز بین‌المللی نشان می‌دهد هزینه‌های ساخت هتل از سال ۲۰۰۴ به بعد با افزایش چشمگیری به خاطر افزایش هزینه‌های مواد اولیه روبه‌رو بوده است.  چشم‌انداز آینده نیز نشان‌دهنده افزایش این هزینه‌ها خواهد بود؛ گرچه پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که این افزایش آهنگ کندتری خواهد داشت. افزایش در قیمت سیمان، فولاد و آهن نیز در سنوات گذشته نشان از همین موضوع دارد. هزینه‌های انرژی نیز در سال‌های اخیر با افزایش زیادی همراه بوده؛ تا حدی که ساخت و استفاده از امکانات و تجهیزات انرژی خورشیدی اکنون توجیه‌پذیرتر شده و قطعا در آینده بیشتر مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

در کنار انبوه این هزینه‌ها که از کنترل سازنده خارج است، هزینه‌های دیگری وجود دارد که هر یک به‌تنهایی تأثیرات با اهمیتی برافزایش هزینه‌ها خواهد داشت و کنترل آنها یکی از عوامل موفقیت صنعت هتلداری خواهد بود. راه‌های زیادی برای کنترل این هزینه‌ها وجود دارد. هزینه‌های نیروی کار، هزینه‌های خدماتی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری از بزرگ‌ترین هزینه‌های عملیاتی در یک هتل است که تا حد زیادی بر سودآوری هتل‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر از رویکرد پیشگیرانه برای کنترل این هزینه‌ها استفاده نشود، هتل مقدار سودی را که به دست آورد، از دست خواهد داد. صدها راه برای کنترل و مدیریت هزینه‌ها وجود دارد که در اینجا فقط چندراه به‌عنوان نمونه عنوان می‌شود.

• اطمینان از مدیریت صحیح برنامه‌ریزی در مواجهه با تغییرات دائمی حوزه کسب‌وکار: هتل هرگز نمی‌خوابد و باید برنامه‌های دقیقی برای اداره کارکنان در چارچوب برنامه‌ریزی‌های تعریف‌شده وجود داشته باشد. باید برای هر موقعیت در هتل برنامه‌ریزی کرد. حتی برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری و حمل زباله نیز باید به‌طورجدی مدنظر قرار گیرد. برنامه‌ها باید استانداردسازی شده و دائما به‌روز شود و اگر نیاز به تغییر است، تغییر یابد. هیچ برنامه‌ای قطعی نیست و ‌باید کاملا منعطف و قابل‌تغییر باشد.

• استانداردهای زمان تهیه و در اختیار کارمندان قرار داده شود: در این استانداردها باید حداکثر زمان برای انجام کار باکیفیت دیده شود. این استانداردها کمک می‌کند مدیریت هرگونه ناکارآمدی را تشخیص دهد و با کنترل آنها از هزینه‌های جذب نشده کارکنان استفاده مطلوب به عمل آید. فقط در حوزه خانه‌داری، تحقیقات نشان داده که کنترل و استانداردسازی این زمان‌ها تا حدود ۱۰ درصد از هزینه‌ها را کاهش داده است.

• اثربخشی و کارآیی سرلوحه امور قرار گیرد: انجام کارهای خوب و خوب انجام دادن آنها به تولید بهره‌وری خواهد انجامید. کنترل این امور باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. تحقیقات نشان داده هتل‌هایی که بهره‌وری را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند بیش از بقیه هتل‌ها در کنترل هزینه و افزایش سود موفق بوده‌اند.

• استفاده از فناوری‌های خودکار: صرفه‌جویی‌های در حد ۱۲ تا ۲۴ درصد در هزینه‌ها در اثر استفاده از فناوری‌های خودکار در تحقیقات اثبات‌شده است. به‌طور مثال کنترل اتاق‌ها درزمانی که خالی است و عدم استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی یا روشنایی که به‌طور خودکار بعد از حضور مهمان شروع به‌کار می‌کنند از مواردی است که تاثیرات بااهمیتی در این خصوص داشته است.

• استفاده از فناوری‌های نوین: مثلا نورپردازی ارزان‌قیمت به‌شدت درحال‌توسعه است. اکنون نسبت به گذشته‌های نه‌چندان دور از لامپ‌هایی برای نورپردازی استفاده می‌شود که حداقل ۷۵ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کنند و ۲۵ برابر طولانی‌تر از لامپ‌های نسل قبل خود عمر دارند و ۳۰۰ درصد نور بیشتری تولید می‌کنند.

• تشویق مهمانان به استفاده مجدد از حوله و ملحفه خود: قرار دادن نشانه‌های کوچک یا پلاک‌ها در اتاق مهمان باعث تشویق مهمانان به استفاده مجدد از حوله‌های آنها می‌شود. انجمن هتل و هتل‌های آمریکا اعلام کرده که این درخواست تعداد دفعات شست‌وشو و همچنین هزینه آب، فاضلاب، انرژی و هزینه‌های مربوط به آن را در هتل ۱۷ درصد کاهش داده است. این انجمن همچنین اعلام کرد این عمل طول عمر حوله‌ها و ملحفه‌ها را افزایش و هزینه‌های جایگزینی را کاهش داده است.

• هزینه‌های تعمیر و نگهداری تاسیسات باید دقیقا مدیریت شود: تحقیقات نشان می‌دهد برنامه‌ریزی به‌منظور کنترل این هزینه تاثیر زیادی بر رشد شاخص‌های سودآوری هتل‌ها داشته است.

Gm۳۹۴@yahoo.com