ییلاقات شمال به جای «شمال»

 

 

10درتعطیلات نوروز طبیعی است شهروندان زیادی مقصد سفرشان را شمال و استان گیلان انتخاب کنند و ترجیح دهند چند روزی را در شهرهای این استان بگذرانند. با این حال معمولا گزینه‌های اغلب مسافران تنها به برخی مقاصد محدود شده و همین عامل گاه باعث خستگی آنها از شلوغی و ازدحام جمعیت می‌شود. در این گزارش در تلاشیم سفری متفاوت به استان گیلان آن‌هم تنها بخش شرقی آن که مقصد بسیاری از توریست‌‌هاست را معرفی کنیم تا از تعطیلات نوروز لذت بیشتری ببرید.

گشتی در رستم‌آباد

آنچه از گیلان تاکنون بیشتر برجسته شده ماسوله است و ییلاقات ماسال یا قلعه رودخان‌‌، سوباتان، جاده اسالم، گردنه حیران، تالاب انزلی، جواهردشت آبشار ویسادار، رشت گردی موزه روستایی گیلان، چمخاله، دیلمان، دریاچه سقالکسار و شیطان‌کوه‌؛ با این حال گیلان جاذبه‌های بسیار بیشتری از اینها دارد. اگر مبدأ سفرتان را تهران در نظر بگیریم، ابتدا از استان البرز و سپس قزوین رد می‌شوید تا به لوشان به عنوان نخستین شهر گیلان برسید، گرچه لوشان بسیار زیباست و می‌توانید وارد جاده جیرنده شوید، منتها به مسیرتان ادامه دهید تا ابتدا بازدیدی از سد منجیل داشته باشید، با ادامه مسیر به رودبار برسید و شب اول را در یکی از روستاهای رستم‌‌آباد بگذرانید. رستم‌‌آباد دارای هفت روستای بکر است که هر کدام جاذبه خود را دارند و هزینه اقامت در آن بدون صبحانه برای هر نفر در اقامتگاه‌ها و سوئیت‌‌ها نفری ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. ازجمله روستاهای واقع در رستم‌‌آباد می‌توان به روستای «نقله‌‌بر» رودبار اشاره کرد که جنگلی به همین نام در نزدیکی آن واقع شده و چشم‌‌اندازی از قله درفک و جلگه سپیدرود دارد. این جنگل محل خوبی برای پیاده‌‌روی نیم‌‌روزه است. برای رفتن به این روستا باید از رستم‌‌آباد به سمت روستای کرارود بروید و پس از آن پیاده‌‌روی‌‌تان را در جنگل آغاز کنید. درفک از دیگر چشم‌‌اندازهای بدیع در منطقه رستم‌‌‌‌آباد است که برای رسیدن به آن باید جاده فرعی سمت راست در رستم‌‌آباد را دنبال کرده و با گذر از جاده توتکابن و پل سفید‌رود خودتان را به روستای شیرکوه برسانید. روستای استخرگاه در حوالی توتکابن که در ارتفاعات قرار گرفته، ییلاق سی‌‌دشت در منطقه حفاظت‌‌شده سیاهرود، ییلاق سلانسر، دریاچه بره سر و دریاچه عروس در حلیمه‌جان از دیگر جاذبه‌های این منطقه‌‌اند. طبیعی است که گشتن در این این‌همه ییلاق و جاذبه بیش از یک روز زمان می‌‌برد، اما از آنجا که ما همیشه با محدودیت زمانی مواجهیم، بخشی که آب و هوای خنک‌‌تری داشته یا در ارتفاعات قرار دارد را برای فصل گرم‌‌تر سال بگذارید و در یک برنامه دو روزه بقیه آنها را ببینید. در ادامه سفرتان به رشت بروید، رشت‌‌گردی یکی از علاقه‌‌مندی‌‌های توریست‌‌هاست حتی اگر بارها و بارها به این شهر سفر کرده باشید‌‌. در این شهر هزینه اقامت به ازای هر نفر شبی ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزارتومان برای اقامتگاه‌های بوم‌‌گردی و هتل است.

دستک، معدن خرید ماهی

در ادامه سفرتان به سمت کیاشهر بروید، کمی در ساحل آن قدم بزنید و در ادامه راه تا عصر خودتان را به روستای دستک برسانید. روستایی که معدن خرید ماهی است و کبابی‌‌های آن نزد گیلانی‌‌ها معروف. اگر عصر به دستک برسید می‌توانید هم از قدم زدن کنار ساحل بهره ببرید‌‌، هم ماهی بخرید و هم شام مفصلی آنجا صرف کنید‌‌. برای اقامت دو گزینه دارید یا شب را در سوئیت‌‌هایی که به گردشگران کرایه می‌دهند بمانید و هزینه‌‌اش به ازای هر نفر شبی حدودا ۱۳۰ هزار تومان است. چمخاله و اقامت در هتل‌‌ها و اقامتگاه‌های آن ازدیگر گزینه‌های شماست که هزینه آن به ازای هر نفر شبی ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اطاقور، شهری با خانه‌های شیروانی

روز بعد با گشتی در چمخاله از راه‌های روستایی به سمت لنگرود بروید. داخل این شهر هم مجموعه جاذبه‌هایی مانند خانه منجم‌‌باشی، بازار محلی، پل خشتی، بقعه آسیدحسین و... دارد و هم اینکه در اطراف آن گزینه‌های زیادی برای گشت‌‌وگذار دارید. شلمان‌رود که از ناتشکوه سرچشمه گرفته و در جلگه شلمان به دریای خزر می‌‌ریزد یکی از این جاذبه‌هاست. در این منطقه همچنین شهر «اطاقور»  را داریم که دو پارک جنگلی خرما و بلوردکان در اطراف آن قرار گرفته‌اند. خانه‌های شیروانی شهر در کنار چشمه‌های بی‌شمار و ییلاقات فراوان از دیگر جاذبه‌هایی است که گردشگران را به سمت این شهر می‌‌کشاند. در این منطقه همچنین باغ‌های زیبای مرکبات و چای را داریم و بسیاری محصولات دامی، عسل و دست‌بافته‌های این شهر را به عنوان سوغات تهیه می‌کنند. نکته جالب درباره رستوران‌‌های اطاقور، سرو انواع غذاهای بومی و سنتی این شهر است که در کمتر منطقه‌ای می‌توان آن را سراغ گرفت. در این منطقه چند اقامتگاه بوم‌‌گردی داریم که هزینه اقامت در آن به ازای هر نفر بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بدون صبحانه است.

سجیران و چشمه‌های آب‌معدنی

در ادامه حرکت به سمت شرق گیلان به رودسر می‌‌رسید. روستای «سجیران» از جاذبه‌های رودسر است، روستایی که دراطراف آن هم غار باستانی داریم، هم دشت پر از گل و هم آبشاری زیبا. چشمه آب معدنی این روستا از دیگر جاذبه‌های آن است که برخی برای درمان سنگ کلیه به آنجا مراجعه می‌کنند. پارک جنگلی این شهر دارای امکاناتی مانند اسب‌‌سواری‌‌، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، چشمه‌های آب معدنی و... است.کاخ رضا شاه از دیگر جاذبه‌های رودسر است که علاقه‌‌مندان به تاریخ از آن بازدید می‌کنند. علاوه بر این در این منطقه قلعه گردن را داریم که بنایی مرتبط با دوران سلجوقی است و آن را از نخستین ساختمان‌های گیلان می‌‌دانند.  

روستای «سرولات» دیگر روستایی است که برخی گردشگران در سفرشان به گیلان به آنجا رفته‌‌اند. ‌می‌توانید به این منطقه هم سری بزنید و برای اقامت به میلاش بروید. هزینه اقامت در این روستا برای هر نفر شبی ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود. روز بعد می‌توانید گشت‌وگذاری در روستاهای گیلایه و منطقه کلاچای یا چایجان داشته باشید. در این بخش از سفرتان سوغات‌‌هایی مانند چادرشب، برنج، مرکبات و تولیدات پشمی را می‌توانید تهیه کرده و با رسیدن به مرز استان مازندران، گیلان‌‌گردی آن‌هم در شرق این استان را به انتها برسانید. گزینه بعدی شما می‌تواند این باشد که سفرتان را به سمت مازندران ادامه دهید یا از جاده چالوس مسیر بازگشت به تهران را انتخاب کنید.