تایرهای بدون هوا، نسل آینده تایرها

در ساخت تایرهای بدون هوا،  از مجموعه‌ای از نوارهای لاستیکی که دور یک حلقه از پلاستیک - آلومینیوم را فراگرفته‌اند استفاده شده تا از وزن تایر به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاسته شود. مهندسان طراح این تایرها اعتقاد دارند در آینده می‌توان از چنین مفهومی ‌برای کم کردن وزن موتور خودرو هم استفاده کرد. شرکت تویوتا اعلام کرده، روی طرحی کار می‌کند که ۳۰درصد (حدود ۵کیلوگرم)‌ از وزن تایرهای امروزی کم خواهد کرد. این تایرها تا سال۲۰۲۵ (۱۴۰۴) به بازار می‌رسند. رقابت بر سر کاهش مصرف انرژی در خودروها درنهایت مهندسان را متقاعد به تولید این  گونه از تایرها کرده است.

خودروهای الکتریکی و هیبریدی در حال حاضر در دنیای رقابت خودروهای آینده پیشتاز هستند و شرکت‌های خودروسازی پیشرو به طور کامل در این فضای رقابتی قرار گرفته‌اند. تایر بدون هوای تولید شده برای محصول جدید شرکت تویوتا که به‌جای بنزین از هیدروژن استفاده می‌کند، نصب خواهد شد. «واکو ایوامورا» ‌مدیرعامل شرکت «سومیتوموی ژاپن»‌که ۵ سال است این پروژه را راهبری می‌کند، می‌گوید هدف‌شان از تولید این تایر،  ساخت خودروهای مینیاتوری است که قرار است تا سال ۲۰۲۵ به بازار بیایند.

چالش‌هایی که باید برطرف شوند

پیش از عرضه‌ رسمی ‌تایرهای نسل جدید بدون هوا، شرکت «سومیتوموی ژاپن» آنها را روی خودروهای کوچکی که در زمین‌های گلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، آزمایش کرده بود، اما منتقدان می‌گویند به نتیجه‌ این آزمایش‌ها نمی‌توان به‌طور کامل اعتماد کرد. رفتار این تایرها در شرایط مختلف متفاوت است. هرچند تایرهای بدون‌هوا در شرایط گوناگون مورد آزمون قرار گرفته‌اند، اما هنوز آنقدر قابل اطمینان به‌نظر نمی‌رسند، چرا که شرایط واقعی و میدانی غیرقابل پیش‌بینی بوده و استانداردهای خاص خود را می‌طلبد و ممکن است مواردی وجود داشته باشد که در پیش‌بینی‌ها و محاسبات، کمتر به آنها توجه شده باشد.

منتقدان تایرهای بدون هوا که تایرهای سنتی را ترجیح می‌دهند، می‌گویند: وقتی هنوز مشکل ساده‌ای مانند اصطکاک و چنگ‌زنی این تایرها به سطوح جاده‌ای به طور کامل حل نشده باشد، عرضه آنها به بازار مصرف و دنیای واقعی، اقدام عاقلانه‌ای نیست. ساخت این تایرها مشکلاتی را هم ایجاد خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین‌ این مشکلات، مقاومت کمی ‌است که این تایرهای سبک در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌ خواهند داشت. از سوی دیگر می‌توان به گشتاور بالای این تایرها در زمان حرکت اشاره کرد که نسبت به نمونه‌های سنتی دست‌کم ۱۰ تا ۲۰درصد بیشتر است و ضروری است چاره‌ای برای آن پیدا کرد.

تایرهای قابل استفاده مجدد

قابلیت استفاده‌ مجدد و سازگاری با محیط‌ زیست، ‌از دستاوردهای دیگر تایرهای نسل جدید است که به ویژگی صرفه‌جویی در مصرف سوخت آنها افزوده می‌شود‌. یکی از تایرهایی که اخیرا به‌عنوان یک تایر مفهومی ‌به دنیای فناوری معرفی شده، تایر «توییل» است که به ادعای شرکت سازنده‌اش یعنی «میشلین فرانسه»‌ نخستین  تایر دنیا با قابلیت استفاده مجدد است و از آن مهم‌تر اینکه با محیط‌ زیست سازگاری بسیار زیادی دارد. در ساخت‌ این تایر بدون هوا که در نشست خبری شرکت «میشلین» از آن رونمایی شد، از مواد بازیافتی که به طور عمده سازگار با محیط‌ زیست هستند و قابلیت زیست تخریب‌پذیری دارند، ‌استفاده شده است.

قابلیت استفاده مجدد از این تایرها، به این معناست که هر بخش از این تایر را که به مرور زمان قابلیت خود را از دست می‌دهد می‌توان به‌صورت جداگانه باز کرده و با اجزای  جایگزین تعویض کرد. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که کل تایر دور انداخته شود که این امر موجب کاهش تجمع تایرهای فرسوده در محیط زیست می‌شود.