«سیستم‌های دیوار زنده» چیست و چرا روی آنها مطالعه کردید؟

سیستم‌های دیوار زنده، سکوهای رشد عمودی گیاهان هستند که معمولا بخشی از نمای ساختمان را تشکیل می‌دهند. برخی پیوسته و برخی دیگر مدولار هستند. سیستم‌های پیوسته، صفحه‌های سبک وزن با حفره‌هایی هستند که می‌توانند حاوی لایه‌های بستر نمدی مرطوب یا پشم سنگ برای رشد گیاهان باشند، یا ریشه‌های زنده گیاهان که با مایعات غنی از مواد مغذی مرطوب نگه داشته می‌شوند، نمونه‌ای از سیستم‌های پیوسته، هیدروپونیک هستند. همچنین سیستم‌های دیوار زنده مدولار، سینی‌ها یا گلدان‌های آبیاری گیاهی حاوی خاک هستند و روی یک سازه نگهدارنده در سطح عمودی ساختمان ثابت می‌شوند. سیستم‌های مدولار به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا تاثیر زیبایی‌شناسی فوری در نمای ساختمان ایجاد می‌کنند. گیاهان از قبل در خارج از محل رشد می‌کنند و جداگانه و به راحتی در محل جایگزین می‌شوند.

مزایای دیوارهای زنده چیست؟

از مزایای دیوارهای زنده می‌توان به تولید غذا، تنوع زیستی، خنک کردن ساختمان، تصفیه هوا و کاهش صدا اشاره کرد. آنها همچنین ارزش زیبایی شناختی دارند و برای کاهش استرس و بهبود بهره‌وری و رفاه، بسیار موثر هستند. وقتی خانواده‌ها محصولات خوراکی را در دیوارهای زنده پرورش می‌دهند، تاثیرات زیست‌محیطی مواد غذایی را کاهش می‌دهند، زیرا نیازی نیست محصولات از راه دور تهیه شوند و باعث کاهش ضایعات می‌شود. در هندوراس، ژاپن، استرالیا و جاهای دیگر، رشد سبزیجات، ساکنان شهری را تشویق می‌کند که رژیم غذایی متعادل‌تری داشته باشند.بوتس در ادامه اظهار کرد: من علاقه‌مندم که بدانم آیا ترکیب دیوارهای زنده با سبزیجات سنتی آفریقایی می‌تواند تولید غذای خانگی محلی را بهبود ببخشد و به مقابله با تغییرات آب و هوایی، جزایر گرمایی شهری و ریزاقلیم شهری کمک کند.

در مطالعه خود در شهر پرتوریا چه چیزی کشف کردید؟

این مطالعه عملکرد گیاهان سنتی آفریقایی را در دو نوع سیستم دیوار زنده، یعنی دیوار مجاورت و دیوار سبز اکو، از نظر عملکرد و سلامت مقایسه کرد. دیوار مجاورت یا همسایگی یک سیستم چند منظوره است، که دارای مخازن آب در پایین، یک پمپ و یک فیلتر است. ردیف بالایی گلدان‌ها به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و آب قبل از بازگشت به ردیف بالا به داخل هر ردیف جذب می‌شود. گلدان‌های در مجاورت یکدیگر روی یک ریل آلومینیومی‌ متصل به ساختمان بسته می‌شوند.

دیوار سبز اکو نیز شامل بلوک‌های به هم پیوسته و سبک‌وزن، ساخته شده از مخلوط پلی‌استایرن بازیافتی سنگدانه و سیمان و گلدان‌های گیاهی با حجم خاک تقریبا ۱.۵ لیتر است که با در نظر گرفتن امکان‌سنجی اقتصادی و پایداری طراحی شده است. بوتس می‌گوید: من عملکرد سیستم‌های دیوار زنده را با کشاورزی سنتی مبتنی بر خاک مقایسه کردم. متغیرها شامل دمای حداقل و حداکثر روزانه، رطوبت نسبی، بارندگی، دمای خاک، محتوای آب و هدایت الکتریکی، عملکرد زیست توده برگ و تنش گیاه بودند. این مطالعه نشان داد که تولید محلی اجزای دیوار زنده باعث کاهش هزینه و ردپای کربن آنها می‌شود. استفاده از تکنولوژی اندک که نیاز به مونتاژ اولیه و یک سیستم آبیاری اولیه برای محدود کردن وابستگی به برق و آب دارد، می‌تواند عملکرد را افزایش دهد و انتخاب گیاه مناسب می‌تواند انعطاف‌پذیری، امکان‌سنجی و پایداری دیوار زنده را بهبود بخشد. در این مطالعه هفت گونه گیاهی سنتی آفریقایی مناسب برای تولید غذای خانگی در سیستم‌های دیوار زنده شناسایی شد که شامل بنفشه چینی، گل گاوزبان هندی، گیاه جوت، نعناع آبی، غذای فیل‌های کوتوله و نخود سیاه چشم بودند.

این روش چقدر امکان پذیر است؟ بزرگ‌ترین موانع چیست؟

نمای ساختمان تقریبا دو برابر مساحت سطح ساختمان در مناطق شهری را تشکیل می‌دهد. این به آن معناست که دیوارها پتانسیل بیشتری برای تولید غذای محلی نسبت به کشاورزی سنتی شهری مبتنی بر خاک دارند. آنها همچنین دارای مزایای زیست محیطی هستند. اما کارآیی، انعطاف‌پذیری و پایداری سیستم‌های دیوار زنده کنونی در سطح جهانی مورد سوال قرار گرفته است و نیاز به بهبود دارد. همچنین نصب و نگهداری آنها هزینه‌بر است. آنها به ندرت شرایط مطلوبی را برای شکوفایی گیاهان فراهم می‌کنند. آنها به برق و آب متکی هستند.  برخی از سیستم‌ها به مهارت‌ها و فناوری‌های تخصصی نیاز دارند.

چه چیزی می‌تواند آن را برای شهرها مفید کند؟

قرار گرفتن در معرض آفتاب گلدان‌های گیاهی باید محدود شود تا خاک خیلی داغ نشود. سیستم Eco Green Wall  نمونه‌ای است که در آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدود شده است و ساختار از محصولات محافظت می‌کند. گلدان‌ها باید حداقل سه لیتر خاک با عمق ۲۰۰ میلی متر داشته باشند. این باعث افزایش عملکرد و کاهش تنش گیاه می‌شود. خاک باید سبک باشد و نیازهای گیاه را برآورده کند. هوادهی، بافت و زهکشی باید درست باشد. سوراخ‌های زهکشی گلدان‌ها باید انسداد را محدود کند.  سیستم آبیاری قطره‌ای یا فتیله‌ای برای هر سطح گیاه باعث کاهش فرآیند نگهداری و افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود. انتخاب سبزیجات سنتی آفریقایی امکان سنجی و انعطاف‌پذیری عملکرد محصول را افزایش می‌دهد. این محصولات می‌توانند شرایط آب و هوایی سخت در جنوب صحرای آفریقا را تحمل کنند. سبزیجات سنتی آفریقایی نیز ارزش غذایی بالایی دارند، به آبیاری یا مواد شیمیایی زیادی نیاز ندارند و در برابر بیماری‌ها مقاوم هستند.