هوش مصنوعی معمولا به عنوان مجموعه‌‌‌ای از فناوری‌‌‌ها تعریف می‌شود که می‌تواند هوش انسانی را در فرآیند حل مساله تقلید کند.  امروزه، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌‌ها و چالش‌‌‌های اصلی، کشاورزی است. حدود یک میلیارد نفر گرسنه روی کره زمین و پیش‌بینی رشد جمعیت به فراتراز ۹ میلیارد نفر تا سال۲۰۵۰ گواه از رشد ۴۰درصدی محصولات کشاورزی خواهد داشت. تمام موارد ذکر‌شده به علاوه تنش شدید آبی در کره زمین، حدود ۳ میلیارد نفر (حدود یک‌سوم) جمعیت را درگیر خواهد کرد. و درست اینجاست که قبل از وقوع رخدادهای خطرآفرین باید از دانش کمک گرفت.

مدیریت خاک

خاک یکی از مهم‌ترین عوامل کشاورزی موفق است و به عنوان منبع اصلی تغذیه، ذخیره‌‌‌کننده آب، نیتروژن، فسفر، پتاسیم و پروتئین‌‌‌هایی است که برای رشد مناسب محصول حیاتی هستند. از هوش مصنوعی می‌توان برای تهیه نقشه‌‌‌های خاک استفاده کرد که به نشان دادن روابط چشم‌‌‌انداز خاک و لایه‌‌‌ها و نسبت‌‌‌های مختلف خاک در زیر زمین کمک می‌‌‌کند.

مدیریت علف‌‌‌های هرز

علف هرز یکی از جنبه‌‌‌هایی است که سود مورد انتظار کشاورز را کاهش می‌‌‌دهد: به عنوان مثال، می‌تواند باعث کاهش ۴۵ درصدی عملکرد گندم شود. علف‌‌‌های هرز، همچون گیاه اصلی کاشته‌شده، برای منابعی مانند آب و مواد مغذی رقابت می‌‌‌کنند.

سمومی‌‌‌ که اغلب برای مهار علف‌‌‌های هرز استفاده می‌شود، تاثیر بالقوه منفی بر سلامت عمومی ‌‌‌داشته و استفاده بیش از حد آن می‌تواند محیط‌زیست را آلوده کند. بنابراین سیستم‌های تشخیص علف‌‌‌های هرز با کمک هوش مصنوعی به کار گرفته شده‌‌‌اند. همچنین این سیستم‌ها برای محاسبه مقدار سموم و اسپری دقیق در محل مورد نظر کاربرد دارند که این اقدام هزینه‌‌‌ها و خطر آسیب رساندن به محصولات و محیط‌زیست را به طرز چشمگیری کاهش می‌‌‌دهد.

استفاده از فناوری اینترنت اشیا

اینترنت اشیا سیستمی ‌‌‌متشکل از دستگاه‌‌‌های محاسباتی، ماشین‌‌‌های مکانیکی و اشیای مختلفی هستند که به هم مرتبط بوده و هر کدام دارای یک شناسه منحصر به فرد و دارای قابلیت انتقال داده بین سیستمی ‌‌‌میان انسان با انسان یا انسان با یارانه هستند.  اینترنت اشیا پیشرفتی است که بر اساس چند فناوری موجود، مانند شبکه‌‌‌های حسگر بی‌‌‌سیم ساخته شده است و می‌توان در زمینه‌‌‌های چندگانه اعمال کرد، مانند نظارت، ردیابی، تولید گلخانه‌‌‌ای و پایش مستمر کشاورزی. به عنوان مثال، ردیابی و ذخیره زنجیره اطلاعات محصولات کشاورزی (شامل چرخه عمر کامل محصول، میزان استفاده از سموم و کود و نوع آنها، فرآیند حمل‌ونقل و...)، که قابلیت ذخیره‌‌‌سازی و استفاده توسط شرکت‌های کشاورزی را دارد و با دیدن کل تاریخچه محصول می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند.

توسعه روبات‌‌‌های کشاورزی

یکی از زمینه‌‌‌های کاربردی که هوش مصنوعی نقش مهمی ‌‌‌در آن ایفا می‌‌‌کند، استفاده از ابزار روباتیک در کشاورزی برای بهبود کارآیی، اطمینان‌بخشی بیشتر، افزایش میزان دقت و تلاش کمتر است. با در نظر گرفتن پدیده‌‌‌های اجتماعی مهم مانند پیری جمعیت و کاهش جمعیت کار دستی به طور چشمگیری کاهش یافته است. روبات‌‌‌های هوش مصنوعی، با جایگزین شدن به جای انسان و فشرده‌‌‌سازی کارها و انجام خودکار امور، کاستی نیروی انسانی در حوزه کشاورزی را جبران کرده است.

هوش مصنوعی به عنوان یکی از قابل اجراترین ابزارها برای جبران کاهش کار یدی، محدودیت زمین قابل استفاده زراعی و پوشش شکاف بین مواد غذایی تولیدشده و جمعیت جهان در نظر گرفته شده است و استفاده از آن  برای مدیریت خاک، مدیریت علف‌‌‌های هرز، اینترنت اشیا و توسعه روبات‌‌‌ها کاربرد وسیعی در کشاورزی دارد.