کاربرد قارچ مایکوریزا در چه حوزه‌هایی است؟ و جامعه هدف شما کیست؟

این قارچ از نوع قارچ‌های خاک‌‌‌زی هستند که با ۹۰‌درصد از ریشه گیاهان هم‌‌‌زیست می‌شوند. اثر این محصول به دلیل اینکه جذب آب و مواد غذایی را در گیاه تفکیک می‌کند، به‌خصوص در مناطق بیابانی که خاک خشک و شور است، بیشتر خواهد بود. بنابراین این می‌تواند یک محصول بومی با اقلیم شاهرود و استان سمنان و البته بسیاری نقاط ایران هم باشد.

قارچ مایکوریزا به صورت ارگانیک تولید می‌شود لیکن برای افرادی که می‌‌‌خواهند محصولی با کیفیت در گلخانه خود پرورش دهند، مناسب است. از طرفی برای مکان‌‌‌هایی که از گیاه آپارتمانی استفاده می‌کنند و در آن محل کودکی وجود دارد یا از حیوان خانگی مراقبت می‌شود گزینه مناسبی است چرا که این محصول خطری برای آنان ندارد.

 مگر این محصول کود نیست؟

درست است اما در تولید محصول، مواد شیمیایی به کار نرفته است بنابراین از آن می‌توان برای احداث نهالستان، باغ‌ها، زراعت و بیابان‌زدایی استفاده کرد و خطری هم برای کسی یا چیزی ندارد.

محصول دانش‌بنیان شما کدام نیازهای کشور را رفع می‌کند؟

در همایش تولیدکنندگان کودهای زیستی اعلام شد با توجه به خشکسالی‌های گریبان‌‌‌گیر سال‌های گذشته شرکت‌ها برای کشت‌‌‌های دیم بدون نیاز آبی، راهکاری را ارائه کنند. شرکت ما نیز اعلام کرد قارچ‌‌‌های مایکوریزا به دلیل اینکه برکشت گندم و جو، تاثیر مثبتی می‌‌‌گذارند گزینه مناسبی برای این کشت به شمار می‌رود بنابراین یکی از مخاطبان و موارد مصرف این قارچ می‌تواند اراضی کشاورزی و به‌خصوص زراعی باشد.

چه عواملی را در عرضه محصولات، مانع می‌‌‌بینید؟

علاوه بر افزایش قیمت‌های هر روزه مواد اولیه ، امروز مانع ما طراحی و بسته‌بندی است که البته یکی از راه‌های افزایش فروش محسوب می‌شود اما با توجه به اینکه قیمت بسته‌بندی هر ماه با افزایش همراه بوده چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم و گرنه خودمان ضرر می‌‌‌کنیم. از سوی دیگر فراموش نکنیم که بازار نیز نسبت به این مورد واکنش مثبتی از خود نشان نمی‌دهد، اگر این روند ادامه یابد به طور قطع تولیدی‌‌‌های کوچک مثل ما ضرر می‌کنند وشاید مجبور به تعطیلی کسب و کار شویم.

همچنین دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها و حتی غیر‌دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها، عمدتا در زمان فعالیت خود با رکود و عدم‌ثبات قیمت روبه‌رو می‌‌‌شوند. تولیدکننده برای ادامه کار به انگیزه نیاز دارد و حتی اگر انگیزه تولیدکننده برای تولید را کنار بگذاریم، وقتی صاحب کسب و کار بعداز تلاش به علت عدم‌ثبات قیمت‌ها به سود نرسد، از فعالیت خود ناامید می‌شود. ما در روند پیگیری‌‌‌های مالیاتی شرکت متوجه شدیم که معافیت مالیاتی از شرکت ما برداشته شده و اداره مالیاتی درباره این مساله به ما اطلاع‌رسانی نکرده بود.

 پاسخی برای عدم‌معافیت مالیاتی شرکت به شما داده شد؟

پاسخ مشخصی به ما ندادند با وجود اینکه دوره دانش‌‌‌بنیان شرکت ادامه دارد اسم شرکت ما را به اداره مالیات معرفی نکردند. زمانی معافیت مالیاتی از شرکت برداشته می‌شود در بحث پرداخت مالیات به مشکل برخورد می‌کنیم اگر قانونی تغییرمی کند باید آن را اطلاع‌رسانی کنند ما برای کارهای مالیات شرکت وارد اداره مالیات می‌‌‌شویم، می‌بینیم که حمایتی در این زمینه درکار نیست و هیچ راه‌حلی برای آن نداریم.

از مسوولان چه درخواستی دارید؟

نخبه‌‌‌ها چرا به کشورهایی مثل عمان، امارات، ترکیه و... مهاجرت کرده و شرکت‌های خود را نیز به همان کشور‌ها انتقال دادند اما در ایران فعالیت نمی‌‌‌کنند؟ اگر امسال به نام دانش‌‌‌بنیان و محصولات دانش‌‌‌بنیان نام‌گذاری شده و تصمیم بر این است که فعالیت‌های تولیدی در این کشور بیشتر شود، هر کسی که مسوولیتی دارد و می‌تواند کاری را پیش ببرد، باید برای ارتقای وضعیت تلاش کند.

شرکت دانش‌بنیان زیست فناوران توران برای نخستین بار، در کشور توانسته قارچ مایکوریزا را به صورت تجاری و با ۱۲ گونه جدا و منفک تولید کند که برای این محصول گواهی ثبت اختراع نیز دریافت شده است. علاوه بر این متخصص‌های ما با برند اختصاصی، قارچ مایکوریزا را با فرمولاسیون جدیدی به کود زیستی تبدیل کردند که آن را به بازار عرضه کردیم.