این استانداردها در ایران و جهان کمی متفاوت هستند. در همین راستا مدیر بازرگانی شرکت زوبین تولید‌کننده چای ارگانیک درباره عوامل موثر در ارائه یک محصول ارگانیک گفت: باید بدانید تولید محصول ارگانیک یک پروسه دارد که از خاک شروع می‌شود؛ به این معنا که که خاکی که قرار است در آن یک محصول ارگانیک پرورش داده شود یک پروسه ۳ تا ۵ ساله طول می‌کشد تا خاک سم‌زدایی شود و این مقدمه تولید محصول ارگانیک است. چرا که در تولید محصول ارگانیک از کود شیمیایی و سم مطلقا استفاده نمی‌شود و غالبا کود حیوانی است یا کودهای غیر‌شیمیایی تایید شده به کار می‌رود. بنابراین در ابتدا باید خاک عاری از هرگونه سمی باشد. محمد‌حسین نکووقت ادامه داد: از سوی دیگر معمولا کشورهای اروپایی و آمریکایی اگر قرار باشد با کشوری دیگر یک رابطه صادراتی در حوزه محصولات ارگانیک برقرار کنند، بحث تایید محصول را از طریق یکسری شرکت‌های بین‌المللی پیگیری می‌کنند. یعنی شرکت‌های تایید‌شده‌ای در اروپا فعال هستند که نماینده آنها از مزرعه، کارخانه، محصول و خاک نمونه‌برداری  و در صورت تایید گواهی صادر می‌کنند. بنابراین اگر محصول ارگانیک بعد از تایید اتحادیه اروپا صادر و در مراکز و فروشگاه‌های محصولات ارگانیک عرضه شد دیگر مصرف‌کننده درباره ارگانیک بودن آن سوال نمی‌کند چون می‌داند که به اصطلاح از هفت خوان رستم رد شده و گواهی صادر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که از اصلی‌ترین مسائل پیرامون تولید محصولات ارگانیک بالا بودن هزینه‌های آن است؛ چقدر هزینه تولید محصول ارگانیک با غیر‌ارگانیک تفاوت دارد، گفت: تولید محصولات ارگانیک اصولا ۲ تا ۳ برابر محصولات غیر‌ارگانیک هزینه‌بر است. به هر حال شاید اینکه تولیدکننده‌های داخلی چندان به سمت تولید محصول ارگانیک نمی‌روند در وهله اول به دلیل هزینه‌های سنگینی است که دارد و در وهله بعد به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه است. چون در شرایط کنونی برای یک شخص با درآمد متوسط سخت است که قادر باشد محصول ارگانیک خریداری کند. نکته مهم‌تر اینکه بحث تولید محصول ارگانیک حدود پنج،شش سال است در ایران مطرح شده است و مردم به تدریج با این محصولات و دلیل گرانی آنها آشنا می‌شوند.

نکو‌وقت ادامه داد: با توجه به هزینه‌های مربوطه، بین محصول ارگانیک و غیرارگانیک ۳۵ تا ۴۰ درصد اختلاف  وجود دارد. از سوی دیگر الان با توجه به اینکه قیمت ارز بالا است بهترین راه در شرایط کنونی صادرات است اما اگر قیمت ارز پایین بیاید و شرایط اقتصادی هم به همین نحو باشد و قیمت‌ها و هزینه‌ها هم تغییر نکند تولید محصول ارگانیک دیگر مقرون به صرفه نیست. باید حتما توازنی برقرار باشد بنابراین اگر تولیدکننده‌های ارگانیک الان سرپا هستند صرفا به دلیل صادراتی است که دارند در غیر این صورت برای تولیدکننده ارگانیک مقرون به صرفه نیست. وی در نهایت درباره چالش‌های موجود در حوزه تولید و صادرات این بخش گفت: دولتمردان باید با تولیدکننده‌های محصولات ارگانیک همکاری داشته باشند و از آنها حمایت کنند. به‌ویژه اینکه الان همه تولید‌کننده‌های ارگانیک به اصطلاح روی پای خود ایستاده‌اند و مقاومت می‌کنند تا ببینند چه پیش می‌آید. اما اگر قرار باشد به این نحو ادامه یابد و دولت وارد نشود و در توسعه محصولات ارگانیک کمک نکند‌، دیگران از ما سبقت خواهند گرفت. به‌ویژه اینکه در حال حاضر در اروپا تمام صیفی‌جات، میوه‌جات و حتی پوشاک ارگانیک هم عرضه می‌شود و می‌توان گفت روی همه نوع محصولی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته چون شرایط و اقلیم تولید چای را ندارند وارد مقوله تولید چای ارگانیک نشده‌اند.