Untitled-2 copy

با وجود ضعف در متغیرهای بنیادین این صنعت، از آنجا که قیمت‌گذاری دستوری در شیرینی‌جات حذف شده است، حاشیه سود شیرینی‌سازهای بورسی در سطوح بالا ماندگار شده است. سه حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص این صنعت در سال 1402 متوسط 28درصد به ثبت رسیده که در قیاس با میانگین سالانه بهبود 7درصد تجربه کرده است. همچنین در مقیاس فصلی طی بهار امسال میانگین حاشیه سود شیرینی‌جات 28درصد بوده که عملکردی همچون متوسط فصلی را رقم زده است.

نزول مقادیر تولید و فروش

بررسی روند تولیدات شرکت‌های تولیدکننده محصولات شیرینی بورسی نشان می‌دهد در سال‌های گذشته رکود تولیدی در این صنعت رقم خورده است. متوسط طی 13سال اخیر 2درصد در هر سال به مجموع تولیدات این صنعت افزوده شده است. با این وجود طی دو سال اخیر شتاب تولیدات این صنعت تا جایی کاهش پیدا کرده که در سال 1402تناژ تولیدی این صنعت با 4درصد کاهش در مقایسه با 1401، به 183هزار تن تقلیل یافته است. این نزول در مقیاس فصلی نیز ادامه داشته است. در بهار امسال مجموع تولیدات این صنعت 44هزار تن بوده که در قیاس با بهار سال گذشته نزول 1درصدی را تجربه کرده است.

با وجود نزول مقداری تولیدات شیرینیجات در دو مقیاس سالانه و فصلی، در بازه ماهانه طی سال جاری عملکرد این صنعت بهبود نسبی را تجربه کرده است. مجموع تناژ تولیدی 5ماه نخست امسال شیرینی‌جات 76هزار و 891تن بوده که این میزان تولید در قیاس با 5ماه ابتدایی 1402 رشد 7درصدی را تجربه کرده است. در خلال 9شرکت فعال در گروه شیرینیجات، شرکت «غگز» طی سال جاری با ثبت مجموع تولید 39تن و جهش 37درصدی رشد تولیدات، برترین شرکت این صنعت در سال جاری بوده است.

برای درک بهتر وضعیت بنیادین یک صنعت، در کنار ارزیابی مقادیر تولید مقادیر فروش نیز باید بررسی شود. در مقیاس سالانه همان‌طور که مجموع تولیدات شیرینی‌جات طی دو سال گذشته نزولی بود، مقادیر فروش این صنعت نیز با کاهش همراه شده است. متوسط افزایش تناژ فروش این صنعت در 13سال اخیر 2درصد بوده که طی سال‌های 1401 و 1402 به‌ترتیب نزول 5 و 4درصدی در مقادیر فروش رقم خورده است. در مقیاس فصلی این نزول تداوم داشته و طی بهار امسال مجموع فروش مقداری این صنعت 42هزار و 648تن به ثبت رسید که در قیاس با بهار سال گذشته به‌میزان 4درصد تقلیل یافته است.

همان‌طور که در بخش مقادیر تولید طی سال جاری بهبود نسبی رقم خورده است، در خصوص تناژ فروش نیز این بهبود حاصل شده است. بر این اساس طی 5ماه نخست سال جاری مجموعا 73هزار و 673تن محصول توسط شرکت‌های شیرینی‌جات بورسی به فروش رسیده است که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 3درصد بهبود یافته است. «غگز» به‌‌رغم عملکرد خوب خود در رابطه با جهش مقادیر تولید طی سال جاری، مقدار فروش خود را نتوانسته رشد دهد و عملکرد خوبی در این زمینه نداشته است. در رابطه با بهبود مقادیر فروش، دو شرکت «غمینو» و «غسالم» با ثبت رشد 12درصدی تناژ فروش خود در 5ماه نخست امسال، برترین عملکرد را نسبت به هم‌گروهی‌های خود به ارمغان رسانده‌اند.

طعم خوش قیمت‌گذاری آزاد

از نقطه قوت‌های گروه شیرینی و شکلات بازار سرمایه می‌توان به عدم قیمت‌گذاری دستوری این صنعت اشاره کرد. طی 5ماه نخست امسال متوسط 28درصد به نرخ فروش محصول اصلی شرکت‌های شیرینی‌جات بازار سرمایه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزوده شده است. در این مقیاس بیشترین رشد نرخ فروش مربوط به شرکت «غسالم» است. این شرکت موفق شد محصول اصلی خود، یعنی کیک، را با رشد 59درصدی نسبت به 5ماه نخست 1402 به فروش رساند.

طی پنجمین ماه از سال جاری شرکت‌های تولیدکننده محصولات شیرینی بازار سرمایه، موفق به رشد 31درصدی نرخ فروش محصول اصلی خود در قیاس با مرداد 1402 شدند. در این بین بیشترین میزان جهش نرخ فروش به شرکت «غسالم» تعلق دارد که موفق شده کیک تولیدی خود را با 43درصد رشد به فروش رساند. با وجود عملکرد خوب نقطه به نقطه شرکت‌های شیرینی‌جات، مقایسه نرخ مرداد‌ماه این صنعت نسبت به متوسط سال، نشان می‌دهد که به‌رغم رشد نرخ فروش این صنعت در دوره‌های گذشته، طی مرداد امسال در عمده شرکت‌های شیرینی‌جات، نزول نرخ فروش رقم خورده است.

در کلیت صنعت تغییری در نرخ فروش مرداد نسبت به متوسط سال جاری رقم نخورده است. با این وجود شرکت «غمایه» در پنجمین ماه سال موفق به رشد 9درصدی محصول اصلی خود، یعنی خمیر مایه خشک، نسبت به متوسط سال جاری شده و با وجود نزول نرخ فروش عمده هم‌گروهی‌های خود عملکرد مثبت خوبی را طی این ماه تجربه کرده است.  

نزول 70درصدی شتاب درآمدی

ارزیابی درآمد فروش شرکت‌های تولیدکننده محصولات شیرینی در بازار سرمایه نشان می‌دهد که طی 13سال گذشته متوسط در هر سال 38درصد به درآمد این صنعت افزوده شده است. روند افزایشی شتاب رشد درآمد این صنعت تا سال 1401 تداوم داشته اما طی سال 1402 نزول چشمگیری در شتاب درآمدی این صنعت رقم خورده است. مجموع درآمد فروش این صنعت در سال 1402 به‌میزان 12هزار و 313میلیارد تومان بوده؛ این فروش در قیاس با سال ماقبل رشد 24درصدی داشته است.

این در حالی است که مجموع فروش 1401این صنعت 96درصد افزایشی بوده و در سال گذشته شتاب رشد درآمدی نزول 72درصدی را تجربه کرده است. در مقیاس فصلی طی بهار امسال مجموع فروش شیرینی‌جات بازار سرمایه 3هزار و 454میلیارد تومان بوده که این میزان فروش در قیاس با بهار سال گذشته رشد 23درصدی را تجربه کرده است. طی پنج ماه نخست امسال فروش شرکت‌های شیرینی‌ساز بازار 5هزار و 890میلیارد تومان بوده که این میزان فروش در مقایسه با مدت مشابه رشد 30درصدی را تجربه کرده است. فروش این صنعت در پنجمین ماه سال 1هزار و 178میلیارد تومان بوده که این میزان فروش در مقایسه با مرداد سال گذشته افزایش 56درصدی را تجربه کرده است.

از میان شرکت‌های تولیدکننده شیرینی‌جات، «غسالم» بیشترین رشد میزان درآمد را در سال جاری تجربه کرده است. مجموع فروش این شرکت طی پنج ماه نخست امسال 915میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 56درصدی را تجربه کرده است. در مردادماه نیز شرکت مذکور موفق شده است با ثبت فروش 287میلیارد تومانی، فروش خود را 130درصد نسبت به مرداد سال گذشته رشد دهد.

حفظ سطوح بالای سودآوری

ارزیابی مقادیر تولید، فروش و درآمد شرکت‌های شیرینی‌جات بازار سرمایه نشان داد که عمدتا با نزول همراه بوده‌ است. با‌این‌حال از آنجا که نرخ‌گذاری دستوری در این صنعت حذف شده است، شرکت‌های تولیدکننده توانستند به‌‌رغم نزول متغیرهای بنیادین خود، سودآوری را در سطوح بالا نگهداری کنند. در مقیاس سالانه متوسط سه حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص شرکت‌های شیرینی‌جات بازار طی 13سال اخیر به‌ترتیب 26، 19 و 18درصد بوده است. روند سودآوری شیرینی‌سازان بورسی در مقیاس سالانه افزایشی بوده است. طی سال 1402 متوسط سه حاشیه سود این صنعت 28درصد به ثبت رسیده که در مقایسه با میانگین سالانه 7درصد بهبود یافته است. در مقیاس فصلی نیز عملکرد شرکت‌های شیرینی‌ به‌لحاظ سودآوری مقبول بوده است.

متوسط حاشیه سود این صنعت طی 17فصل گذشته 28درصد بوده است. طی بهار امسال سه حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص این صنعت به‌ترتیب 35، 28 و 21درصد به ثبت رسید که با این اوصاف شرکت‌های شیرینی‌جات توانستند متوسط حاشیه سود فصلی خود را حفظ کنند. از میان 9شرکت گروه شیرینی و شکلات بازار سرمایه، «غصینو» و «غپینو» دو شرکت برتر به لحاظ رشد سودآوری بوده‌اند. متوسط متغیرهای سودآوری این دو شرکت در سال 1402 به‌ترتیب 34 و 32درصد بوده است. در مقیاس فصلی نیز شرکت غصینو و غپینو با ثبت میانگین حاشیه سود 32 و 33درصدی سودآورترین شرکت تولیدکننده محصولات شیرینی بازار سرمایه بوده است.