اگر در زمان مدیریت تیم قبلی بازار سهام و سازمان بورس و اوراق بهادار بودیم، این احتمال وجود داشت که شاهد روند فعلی نباشیم و مدیریت بازار سرمایه و تنظیم‌‌‌گری آن به‌خوبی تیم کنونی نباشد. اهمیت نحوه و کیفیت تنظیم‌‌‌گری و کنترل بازار سرمایه در زمان بحران‌های جغرافیایی و برون‌‌‌مرزی و تنش‌‌‌های سیاسی بالاست و سرمایه‌گذاران و سهامداران این موضوع و عملکرد تیم مدیریتی سازمان بورس و اوراق بهادار را رصد می‌کنند.

آلترناتیو محدودیت دامنه نوسان به بازار سرمایه کمک می‌کند؟

محدودیت دامنه نوسان اگرچه یک روش موثر و کارآمد جهت جلوگیری از متضرر شدن سرمایه‌گذاران است، اما در کنار این تصمیم، افزایش حجم مبنا هم می‌‌‌تواند از کاهش قیمت پایانی نمادها در شرایطی که تنش‌‌‌های سیاسی و بحران‌های برون‌مرزی شدت گرفته‌‌‌اند، جلوگیری کند. بنابر این نهاد متولی بازار سرمایه و نهاد تنظیم‌‌‌گر می‌‌‌توانست دامنه نوسان را به حال خود رها کند و آن را تغییر ندهد، اما حجم مبنا را افزایش می‌‌‌داد تا قیمت‌های پایانی، تغییر بیشتری نداشته باشند. بازار سرمایه در چهارسال گذشته ریسک‌‌‌های زیادی را متحمل شده و ریزش‌‌‌های ممتد و شدیدی را تجربه کرده و برخی مواقع قیمت سهام و نمادها به یک‌سوم قیمت نزول پیدا کرده است. این مسائل در شرایطی رخ داده است که شاهد افزایش نرخ ارز بازار آزاد و دلار نیمایی بودیم. فارغ از این مساله، اگر ارزش جایگزینی شرکت‌ها را هم در نظر بگیریم، بازار در سطوح بسیار ارزنده‌‌‌ای قرار دارد و سرمایه‌گذاران از این مساله غافل نیستند. بنابراین به‌رغم بحران‌هایی که پشت سر گذاشتیم، شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه بودیم که علت آن جذابیت بازار سرمایه در قیمت‌های فعلی سهم‌‌‌هاست و در بسیاری از نمادها صفوف خرید حفظ شدند. بنابراین به نظر می‌رسد تا پایان سال روند مثبت با شیب ملایمی ادامه داشته باشد.

انتخابات آمریکا به مسیر بورس ایران زاویه می‌دهد؟

در حال حاضر مهم‌ترین موضوعی که بازار سرمایه انتظار آن را می‌‌‌کشد و وضعیت آن را بررسی می‌کند، انتخابات ایالات‌متحده آمریکاست. می‌‌‌توان گفت مجموع اقتصاد ایران و به‌خصوص بازار سرمایه می‌‌‌تواند از آن تاثیر مستقیم بپذیرد و حدود یک‌ماه آینده این انتخابات برگزار می‌شود و روند کلی بازار سرمایه کشور بعد از مشخص شدن این انتخابات بهتر قابل تعیین و بررسی است. در مجموع روند کلی بازار سرمایه فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا مثبت ارزیابی می‌شود؛ چرا که مهم‌ترین پتانسیل بازار سرمایه، اختلاف موجود میان دلار بازار آزاد و نرخ ارز سامانه نیماست تا با تدابیر جدید بانک‌مرکزی شاهد کاهش این شکاف و اختلاف و اثرگذاری بیش از پیش این متغیر در صورت‌های مالی و بازار سرمایه باشیم.