Untitled-1 copy

شرکت خدمات دریایی و بندری سینا جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان بوده و واحد تجاری نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران است. «حسینا» در حال حاضر به‌تنهایی حدود 29‌درصد از سهم صنعت حمل‌ونقل و انبارداری را در اختیار دارد. این نماد 500میلیون برگه سهم دارد که آخرین قیمت آن 4‌هزار تومان و ارزش بازاری آن معادل 2هزار و 20میلیارد تومان است. همچنین بازدهی این نماد در یک‌ماه، سه‌ماه و یک‌‌‌سال اخیر به‌ترتیب منفی2، مثبت9 و منفی3‌درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، با توجه به شرایط منفی بازار سرمایه در یک‌سال اخیر، این شرکت عملکرد بهتری نسبت به بازدهی صنعت و کل بازار داشته است. سهام شناور این نماد در حال حاضر 20درصد کل سهام شرکت را تشکیل می‌دهد.

سهامداران

از مهم‌ترین سهامداران «حسینا» می‌توان به شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان با مالکیت 46درصدی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با مالکیت 6/ 22درصدی اشاره کرد. لازم به توضیح است که کنترل‌کننده نهایی شرکت، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است.

موضوع فعالیت

شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد «حسینا» در سال 1367 شروع به فعالیت کرد و در سال 1392 در فرابورس ایران پذیرفته شد. فعالیت‌های شرکت شامل خدمات تخلیه، بارگیری، انبارداری، ارائه خدمات دریایی و بندری و ترخیص کالا در بنادر شمالی و جنوبی کشور است. لازم به توضیح است که بیشترین فعالیت شرکت در بنادر جنوبی، جنوب‌غرب و شرق است. از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت می‌توان به عملیات (THC (Terminal Handling Charges به معنای ارائه خدمات تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر اشاره کرد. خدمات THC حدود 55 تا 65‌درصد از درآمد عملیاتی شرکت را تشکیل می‌دهد و سایر خدمات وابسته به آن شامل خدمات انبارداری و سایر خدمات کانتیری حدود 15‌درصد از درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد و مابقی خدمات شامل تخلیه و بارگیری کالاها و مواد نفتی، کالاهای عمومی و اجاره مخازن نفتی است. درآمدهای ناشی از عملیات THC و اجاره مخازن نفتی به‌صورت ارزی و مابقی درآمدها به صورت ریالی و طبق دستورالعمل سازمان بنادر و دریانوردی است. نرخ تسعیر اقلام ارزی براساس نرخ‌های سامانه سنا تعیین می‌شود. هزینه‌های شرکت عمدتا به صورت ریالی است و فقط بخشی از اقلامی که نیاز به واردات دارند، قطعات و لوازم‌یدکی و سایر ملزومات برای تعمیر و نگهداری تجهیزات به صورت ارزی است.

عملکرد شرکت

درآمدهای عملیاتی شرکت در سال گذشته 28‌درصد افزایش داشته و از 850میلیارد تومان به ‌هزار و 86میلیارد تومان در سال 1400رسیده است. «حسینا» در سال گذشته 276میلیارد تومان سود خالص داشته که نسبت به سال 1399 کاهش 16درصدی را نشان می‌دهد. دلیل اصلی کاهش سود شرکت را می‌توان کاهش درآمد‌های غیرعملیاتی و افزایش هزینه مالیات شرکت دانست. «حسینا» در سال گذشته 552تومان سود به‌ازای هرسهم خود محقق کرده است. این در حالی است که پیش‌بینی سود خالص برای سال 1401 در سطح 364میلیارد تومان و تحقق حدود 700 تا 730تومان سود به‌ازای هر سهم است. شرکت در 6ماه نخست امسال 682میلیارد تومان درآمد عملیاتی و 191میلیارد تومان سود خالص محقق کرده و به عبارتی حدود 383تومان به‌ازای هر سهم آن محقق شده است. درآمد عملیاتی شرکت در هفت‌ماه نخست سال 1401 به سطح 788میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای عملیاتی شرکت در مهرماه 121میلیارد تومان بوده است. اوج فعالیت‌های شرکت در فصل تابستان و پاییز است؛ بنابراین در صورت تداوم روند فعلی، سطح درآمدهای شرکت به تفکیک فصل‌های باقی‌مانده به این شرح خواهد بود: فصل سوم 374میلیارد تومان، فصل چهارم 350میلیارد تومان و جمع درآمدهای شرکت با فرض تداوم دلار 27 تا 28‌هزار تومانی نیما در سال‌جاری به 1400میلیارد تومان خواهد رسید. این شرکت با گزارش عملکرد هفت‌ماهه‌ای که به‌تازگی در کدال منتشر کرده، فروش 788میلیارد تومانی و تقریبا 56‌درصد از پیش‌بینی درآمد تحلیلی سال‌جاری را محقق کرده است.

روند حاشیه سود شرکت

طبق آخرین گزارش منتشرشده از سوی شرکت خدمات دریایی و بندری سینا، حاشیه سود ناخالص آن 40درصد، حاشیه سود عملیاتی 36درصد و حاشیه سود خالص آن 26درصد است. سود شرکت به دلیل دلاری بودن درآمدها و ریالی بودن هزینه‌ها، همگام با افزایش نرخ ارز، افزایش یافته است. بنابراین نرخ رشد درآمدها نسبت به نرخ رشد هزینه‌ها بالاتر بوده و همین امر موجب رشد سود خالص شرکت نسبت به سال گذشته شده، در حالی که به دلیل اعمال تحریم‌ها، حجم فعالیت‌های کانتینری شرکت کاهش یافته است. با کاهش حجم فعالیت‌ها هزینه‌های قراردادی و حقوق و دستمزدی شرکت نیز کاهش می‌یابد. با وجود اینکه درآمدهای شرکت به دلیل رشد نرخ ارز افزایشی بوده است، همین امر موجب افزایش حاشیه سود شرکت خواهد شد.

بهای تمام‌شده

با توجه به اینکه ماهیت فعالیت شرکت خدمات دریایی و بندری سینا خدماتی است، هزینه‌های حقوق و دستمزد مهم‌ترین اقلام بهای تمام‌شده را تشکیل می‌دهد، به‌طوری که طی سنوات گذشته سهم هزینه‌های حقوق و دستمزد بین 52 تا 55‌درصد بوده و تغییرات حقوق و دستمزد عمدتا بر مبنای دستورالعمل وزارت کار تعیین می‌شود که سالانه براساس نرخ پیشنهای است. انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری هزینه حقوق و دستمزد شرکت به 432میلیارد تومان برسد. همچنین شرکت به‌منظور تعمیر و نگهداری تجهیزات اقدام به واردات قطعات و لوازم یدکی و ملزومات می‌کند که هزینه‌های آن به صورت ارزی است. اخیرا شرکت اقدام به تغییر وضعیت کارکنان از قراردادی به پیمانکاری کرده که این موضوع موجب کاهش بخشی از هزینه‌های حقوق و مزایا شده است. شرکت بخشی از عملیات خود را از طریق اجاره انبار، محوطه بنادر و تجهیزات انجام می‌دهد که در صورت افزایش حجم عملیات انتظار می‌رود، هزینه‌های این قسمت افزایش یابد. سایر اقلام بهای تمام‌شده شامل هزینه استهلاک دارایی‌ها، انرژی، بیمه، تعمیر و نگهداری و سایر اقلام است. سال گذشته هزینه ارائه خدمات شرکت 657میلیارد تومان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه ارائه خدمات شرکت در گزارش 6ماه سال‌جاری در فصل بهار 191میلیارد تومان و در فصل تابستان 233میلیارد تومان بوده است و در نهایت، انتظار می‌رود تا پایان سال، هزینه ارائه خدمات شرکت به 800 تا 850میلیارد تومان برسد.

نکات مهم تحلیل

آنچه توجه به آن در «حسینا» جدی است، نرخ تخلیه و بارگیری کانتینری (TEU) است. روند سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این آیتم در محدوده 30 تا 32دلار بر TEU بوده؛ اما در 6ماه دوم 1400 به 26دلار کاهش پیدا کرده است. اطلاعات دقیقی از دلیل این اتفاق وجود ندارد؛ اما می‌توان افزایش سهم سازمان بنادر از حمل‌ونقل کانتینری را دلیل این مهم دانست. بیشترین حجم فعالیت‌های کانتینری در تابستان و پاییز بوده و به صورت سنتی و سنواتی، نسبت قیمت به سود تاریخی شرکت بعد از سقف 28واحدی که در تیرماه 99سال داشته، در حال حاضر هر واحد آن به 71/ 6رسیده است. نسبت P/ E تاریخی «حسینا» از سال 92حدود 5/ 7واحد است، این در حالی است که شرکت در وضعیت فعلی زیر P/ E تاریخی خودش است. P/ E TTM شرکت با گزارش 6ماه 1401 با 2‌درصد افت از 84/ 6 به 71/ 6 رسیده است و انتظار می‌رود، در سال‌جاری با افزایش سود‌آوری و گزارش‌های مطلوب فصل‌های آتی نسبت قیمت به سود «حتاید» تا 5/ 5واحد تعدیل پیدا کند. این در حالی است که نسبت قیمت به سود صنعت حمل‌ونقل حدود 6واحد است.

 ریسک‌ها و چالش‌های شرکت

ریسک‌های استراتژیک داخلی و استراتژی‌ نهادهای خارجی: شرکت در معرض ریسک استراتژیک خاصی قرار ندارد. بنابراین سطح ریسک آن در این حوزه، پایین ارزیابی می‌شود.

ریسک‌های مالی شامل ریسک اعتبار مالی و ریسک نقدینگی: به دلیل نیاز شرکت به تامین مالی پروژه‌های جدید، سطح ریسک شرکت در این حوزه، متوسط ارزیابی می‌شود.

ریسک‌های اقتصادی: این ریسک‌ها شامل ریسک‌های بازار، نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ تامین مالی و قیمت سهام است. نوسانات نرخ ارز بر حجم تجارت، میزان درآمد کانتینرهای THC و هزینه‌های تامین تجهیزات موثر است. بنابراین سطح ریسک شرکت در این حوزه، متوسط ارزیابی می‌شود.

سودسازی

در صورتی که حجم عملیات شرکت در سال 1401 معادل سال 1400 در نظر گرفته شود، با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال آتی و همچنین دلاری بودن قسمتی از درآمدهای شرکت با نرخ ثابت و از طرفی با فرض افزایش 20درصدی نرخ خدمات ریالی شرکت انتظار می‌رود، سود شرکت به 728تومان به‌ازای هرسهم برسد. بنابراین انتظار می‌رود «حسینا» در 6ماه آتی با فروش حداقل 700میلیارد تومان به سود خالص حدود 325 تا 345تومانی دست یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد‌های شرکت تا انتهای سال مالی به 1400میلیارد تومان خواهد رسید و سود خالص شرکت در سطح 365میلیارد تومان قرار خواهد گرفت یا به عبارت دیگر 728تومان به‌ازای هرسهم محقق خواهد شد. همچنین نسبت (.P/ E (forward یا نسبت قیمت به سود تحلیلی شرکت معادل 5/ 5واحد خواهد بود. این نسبت در حال حاضر برای نماد «حسینا» در سطح 71/ 6 است و انتظار تعدیل آن بر اثر عملکرد مطلوب شرکت در 6ماه آینده دور از انتظار نیست. این تحلیل شامل پیش‌بینی سود عملیات شرکت است. البته برای پیش‌بینی سود سال‌جاری مفروضات و عوامل تاثیر‌گذار محتاطانه در نظر گرفته شده است.

چشم‌انداز

شرکت در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ 50میلیارد تومان به حدود 324میلیارد تومان (68میلیارد تومان از محل سود انباشته و 206میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین) برساند. از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی آتی شرکت می‌توان به پروژه پشتیبان کانتینری در بندر شهیدرجایی اشاره کرد؛ پروژه‌ای که موجب افزایش ظرفیت 17‌هزار TEU می‌شود و انتظار می‌رود تا پایان سالی جاری به بهره‌برداری برسد. پروژه دوم شرکت نیز شامل پایانه کانتینری در جزیره نگین بندر بوشهر است که موجب افزایش 300‌هزار TEU می‌شود. در حال حاضر عملیات آماده‌سازی اسکله به پایان رسیده و پروژه‌سوم شامل پایانه نفتی بندر امام‌خمینی است که قسمتی از عملیات آن باقی‌مانده است.