بازار سهام

افت شدید بورس

1501

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته برای سومین مرتبه افت بیش از 2 درصد داشت. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز چهارشنبه با کاهش 05/ 2 درصد از سطح حمایتی یک میلیون و 250 هزار واحد نیز عقب‌‌تر رفت. به طوری که شاخص کل در این روز کار خود را در سطح یک میلیون و 241 هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این سرمایه‌گذاران خرد بازار در این روز خالص فروشی مثبت معادل 531 میلیارد تومان به ثبت رساندند. این رقم خروج پول حقیقی‌‌ها بیشترین مقدار از 28 خرداد سال جاری بود. کارشناسان بر این باور هستند که با تداوم عقب‌نشینی دماسنج اصلی بورس تهران، و خروج روز‌افزون پول از بازار می‌توان برای هفته آتی تا حدودی روزهای نسبتا آرام ولی با تمایلات نزولی پیش‌‌بینی کرد. برخی دیگر نیز معتقدند که بازار به افت خود ادامه خواهد داد.

بازار سکه

معاملات سکه در حصار حباب

1503

سکه در روز چهارشنبه نیز همسو با تغییرات محدود دلار آزاد کمتر از 5/ 0 درصد نوسان قیمتی داشت. به‌طوری که سکه امامی طی روز یاد شده در قیمت 14 میلیون و 950 هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این رشد اخیر بهای طلا در بازار جهانی و ثبات نسبی نرخ دلار آزاد، باعث شده تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک بالغ بر 200 هزار تومان کاهش یابد. از این رو حباب سکه امامی به مرز 2 میلیون تومان نزدیک شد. اما با این حال تا زمانی که حباب سکه در محدوده یک میلیون تومان قرار نگیرد، تقاضای معاملاتی به دلیل وجود ریسک سرمایه‌گذاری در سطوح پایینی قرار خواهد داشت. در مقابل نیز وجود انتظارات تورمی و در پی آن ایجاد چشم‌انداز مثبت برای طلا به عنوان پناهگاهی امن باعث می‌شود که برخی به خریدهای خود ادامه دهند.

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز ضعیف طلا

1504

قیمت طلای جهانی در روز چهارشنبه نزدیک به سطوح حمایتی کلیدی خود در نوسان بود. در حالی که به دلیل نگرانی‌‌ها درباره چین و آمار ضعیف اقتصادی چشم‌انداز تقاضا برای فلز گرانبها تا حدودی تضعیف شده و مانع از بازگشت طلا به سطوح بالاتر شد. از این رو طلا روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1670 دلار در هر اونس معامله شد و از سطح روانی 1650 دلار فاصله گرفت. در این میان نیز چشم‌انداز افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کنترل تورم در ماه آینده بسیاری از معامله‌‌گران را غرق در نگرانی کرده است. همین امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران دست به عصا حرکت کنند. کارشناسان این حوزه معتقدند با وجود اینکه فشارهای نزولی طی روزهای اخیر نسبتا کاهش داشته، اما چشم‌‌انداز کوتاه‌‌مدت برای این فلز زرد گرانبها همچنان ضعیف باقی مانده است.

بازار اوراق مسکن

تاثیر کاربری مسکن در قیمت آن

1505

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز کاری برای چهارمین روز متوالی رشد قیمت داشت. بر این اساس هر برگ تسه 9912 روز چهارشنبه با افزایش 5 درصدی همراه بود و توانست 4 هزار و 605 تومان به ارزش خود بیفزاید. به‌طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 در روز یاد‌شده داد و ستدهای خود را در قیمت 96 هزار و 726 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان بازار مسکن برای جلوگیری از افزایش قیمت ملک در کشور راهکارهایی وجود دارد که یکی از آنها را به صورت کلی می‌توان این‌گونه بیان کرد که باید مسکن یک کالای مصرفی باشد نه یک کالای امن برای سرمایه‌‌گذاری. در صورتی که این امر در خرید و فروش‌های واحد مسکونی رعایت و اجرا شود می‌تواند در بلندمدت تاثیرات قابل توجهی در کنار عوامل دیگر برای کاهش قیمت ملک داشته باشد.

بازار نفت

نفت در بحبوحه عرضه و تقاضا

1506

قیمت نفت در روز چهارشنبه به‌طور کلی از ثبات نسبی برخوردار بود. پس از آنکه داده‌های صنعت نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار افزایش یافته است، بهای نفت با تغییرات محدودی در بالا و پایین مرز صفر در نوسان بود. در این میان نیز نگرانی‌‌های عرضه و ضعیف‌‌تر شدن شاخص دلار نسبت به روزهای گذشته اندکی از قیمت‌‌ها حمایت کردند. به عبارتی کاهش شاخص دلار یک سیگنال صعودی ارسال و نفت را برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌تر کرد. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 93 دلار و 91 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 85 دلار و 83 سنت معامله شد. گفتنی است افزایش ذخایر باعث تقویت ترس از رکود جهانی می‌شود که به دنبال آن تقاضا برای نفت و سوخت کاهش بیشتری خواهند داشت و افت قیمت‌‌ها را به همراه دارد.