بازار سهام

ماه پاییزی بورس

5

بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته مانند روزهای گذشته سرخ پوش شد. به طوری که در روز شنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای افت محدودی را معادل 09/ 0‌درصد به همراه داشت. به این ترتیب شاخص کل کار خود را روز گذشته در سطح یک‌میلیون و 308‌هزار واحد به پایان رساند. اما در مقابل شاخص کل با معیار هموزن افزایش یافت و با11/ 0‌درصد سبزپوش شد. علاوه بر این بورس تهران ماه مهر را عمدتا نزولی سپری کرد و از سطح یک‌میلیون و 350‌هزار واحد عقب‌نشینی کرده، تا جایی که در آخرین روز معاملاتی ماه با ثبت عملکرد ماهانه منفی معادل42/ 3‌درصد در سطح یک‌میلیون و 308‌هزار واحد ایستاد. همچنین طی ماه اخیر خروج پول سرمایه‌گذاران خرد ادامه‌دار بود. به طوری که از 18 روز معاملاتی مهر تنها یک روز ورود پول حقیقی‌‌‌ها را شاهد بودیم.

بازار سکه

تلاش سکه برای تثبیت

6

سکه طلا روز شنبه مجددا تلاش‌‌‌های مضاعفی برای عبور از مرز 15‌میلیون تومان داشت. اما سکه طرح جدید با توجه به تحرکات محدود نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین افت شدید بهای طلا در بازار جهانی، به سختی توانست در سطح یاد شده قرار بگیرد. بر این اساس هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 15‌میلیون تومان داد و ستد شد. البته مسکوک یاد شده مهر ماه را با عملکرد قوی‌‌‌تر از نرخ دلار معادل6/ 4درصد پشت سر گذاشت. عده‌‌‌ای از کارشناسان بر این باور هستند که سکه در موقعیت فعلی نمی‌تواند رشد چندان چشمگیری داشته باشد. اما در مقابل برخی دیگر معتقدند که با افزایش بازگشت قیمت سکه به مرز یاد شده این احتمال وجود دارد که بهای فلز گرانبهای داخلی برای مدتی در این محدوده باقی بماند.

بازار طلای جهانی

عملکرد خوب هفتگی طلا

7

قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر از نقطه مهم و تکنیکالی 1700دلار بسیار دور شده و از نیمه کانال 1600 دلاری نیز پایین‌‌‌تر رفته است. این کاهش قیمت در هفته اخیر کند‌‌‌تر شده و عملکرد هفتگی این فلز زرد گرانبها با اندکی افزایش در محدوده مثبت به پایان رسید. بنابراین هر اونس طلای جهانی در روز معاملاتی جمعه با افزایش82/ 1‌درصدی به 1658دلار رسید. به‌عقیده برخی از کارشناسان، طلا در محدوده قیمتی 1620دلار تحت حمایت قرار گرفته و به نظر می‌رسد از این محدوده قیمتی همچنان دور شود و صعود داشته باشد. همچنین شایان ذکر است یکی از مهم‌ترین عوامل ثبات طلا در محدوده زیر 1700دلار، چشم‌انداز صعودی در زمان و نحوه اعمال سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو است که برای مهار تورم ادامه‌دار خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

آینده قیمت مسکن در مه

8

اوراق تسهیلات بانک مسکن در روزهای معاملاتی مهر ماه اغلب در محدوده منفی مورد معامله قرار گرفتند. در این میان تسه 9912، بیش از 15‌درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. علاوه بر این کاهش قیمت ذکر شده از قیمت نزدیک به 100‌هزار تومان در اولین روز فصل پاییز به سطح قیمتی 83‌هزار و 999 تومان در روز معاملاتی شنبه رسید. همچنین به عقیده برخی از کارشناسان فعال در این حوزه، شرایط فعلی که در بازار مسکن وجود دارد، عمدتا ریشه‌‌‌ در ضعف ساختارهای کلان اقتصادی کشور دارد. زیرا که با تشدید شرایط و انتظارات تورمی در کنار اجرای برخی سیاست‌ها برای بهبود وضعیت مسکن، نه تنها تغییری در قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود، بلکه افزایش اجاره‌‌‌بها و رشد قیمت در برخی از مناطق جامانده رخ داده است.

بازار نفت

 تلاش نفت برای 100 دلاری شدن

9

قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی تحت‌تاثیر عوامل مهم و تعیین‌کننده‌ای مانند تقویت تقاضای نفت توسط چین، تضعیف شاخص دلار و همچنین افزایش نگرانی‌ها در مورد اثر افزایش بیش از حد نرخ بهره بر میزان مصرف سوخت و رکود اقتصادی، افزایش یافت. به این ترتیب قیمت هربشکه نفت برنت به 93 دلار و 50 سنت رسید. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدییت به 85 دلار در هر بشکه رسید. در هفته معاملاتی اخیر نفت برنت عملکرد هفتگی مثبت 2‌درصد و نفت WTI 65/ 0‌درصد کاهش هفتگی داشت. علاوه بر موارد ذکر شده میزان کاهش تولید توسط اوپک‌پلاس و اعمال محدودیت و تحریم بر نفت اروپا از جمله عواملی است که می‌تواند ترس و نگرانی از رکود اقتصادی را کاهش دهد.