جودکی++ copy

با این حال متاسفانه از جایگاه و ظرفیت کاملی متناسب با پتانسیل‌های بالقوه‌ای که در اختیار دارد برخوردار نیست و به عبارتی توانایی‌های سنگ این منطقه به فعلیت نرسیده است و می‌توان انتظار داشت برگزاری نمایشگاه یکی از مواردی است که می‌تواند ظرفیت‌های معادن استان را به فعلیت برساند.

در حال حاضر‌درصد بالایی از منابع سنگ استان مرکزی به سنگ تزئینی اختصاص دارد و محلات سهم به سزایی در حوزه صنایع معدنی این استان دارد، اما دو چالش اساسی در حوزه معادن سنگ کشور وجود دارد که توانمندی‌های بالقوه این حوزه را تهدید می‌کند.

چالش اول به حوزه ماشین‌آلات فرآوری و استخراج مرتبط است. بنا به دلایلی مانند عدم‌صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاری در حوزه معادن باعث شده ماشین‌آلات استخراج و فرآوری در معادن به‌روز نباشد، بنابراین تولیدات این حوزه قابل رقابت با بازارهای جهانی نیستند و به همین دلیل نمی‌توانیم صادرات مناسبی هم داشته باشیم و در نتیجه سهم صادرات سنگ ما از کل تجارت سنگ دنیا به یک‌درصد هم نرسد.

چالش دوم در حوزه تکنولوژی است که متاسفانه به دلیل عدم‌به‌روزرسانی ماشین‌آلات، تکنولوژی نیز توسعه‌نیافته است. ما در استان مرکزی، رنگین کمانی از معادن در اختیار داریم و سنگ یکی از حوزه‌های متنوع معدنی است که جایگاه برجسته‌ای را به خود اختصاص داده و طبیعتا باید به عنوان یکی از قطب‌های تولید سنگ با برنامه‌ریزی مناسب و هماهنگی و همدلی و تفاهم همه‌جانبه با همکاری دولت و بخش خصوصی، شرایط مناسب برای گسترش صنعت سنگ فراهم شود.

واقعیت آن است که این صنعت نمی‌تواند به میزان زیادی با این شرایط دوام بیاورد. به‌خصوص با روی کار آمدن سنگ‌های مصنوعی، این صنعت ممکن است قدرت گذشته خود را از دست بدهد و بنابراین باید در مدتی مناسب نسبت به استخراج میزان مناسبی از سنگ اقدامات موثر و فوری صورت بگیرد.

در ارتباط با نمایشگاه‌های تخصصی نیز باید گفت کارکرد این نمایشگاه‌ها مرتبط با حوزه مارکتینگ است که می‌تواند نقش مهمی در ارتباط با حضور سنگ ایران در بازارهای جهانی ایفا کند. خوشبختانه از آنجا که 70‌درصد معادن سنگ تزئینی در شعاع 300 کیلومتری محلات قرار گرفته باید گفت جانمایی نمایشگاه بسیار هوشمندانه صورت گرفته است.

متاسفانه به دلیل شرایط کنونی، سرمایه‌گذاری کافی و مناسبی در حوزه استخراج و فرآوری نداریم اما امیدواریم با مشوق‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت به‌خصوص در حوزه‌های استخراج و فرآوری، سرمایه‌گذار رغبت پیدا کند در حوزه سنگ حضور به هم رساند.