نوآوری برای نوآوران

برگزاری نمایشگاه در قرن اخیر به رشته‌ای کاملا تخصصی تبدیل شده و شرکت‌های بزرگ چند ملیتی عهده دار برگزاری شده‌اند. نمایشگاه‌ها هر ساله با عظمت و شکوه و رویکردهای جدید زمینه حضور و رقابت برندهای بزرگ را فراهم می‌آورند. اما در پس پرده برگزاری‌ها، برنامه ریزی‌های دقیق و کامل برای وجوه رسانه‌ای، پوشش اخبار، برنامه‌های جنبی، همایشهای تخصصی و رویکردهای جدید به برگزاری و حضور مقامات دولتی و برگزاری نشست‌های خبری و برنامه ریزی نشستهای گفت و گو دوجانبه،  بخشی از فعالیت‌های پشت صحنه در نمایشگاه هاست.

برگزارکننده در گذشته رهبر ارکستری بود که هماهنگی بین همه صداها را برقرار می‌کرد و هم آوایی مرکز نمایشگاهی، شرکت کنندگان، بازدیدکنندگان، مقامات و رسانه‌ها را عهده دار می شد. اما امروزه مجموعه های برگزاری نمایشگاهی با چالش‌های بیشتری مواجهند.

روزآمدی دانش و تکنولوژی باعث شده است، مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های نوظهور به عرصه تجارت وارد شوند و برگزاری نمایشگاه‌ها را از این منظر تحت تاثیر قرار دهند.

انقلاب رویکردهای نوین برگزاری نمایشگاه

در دنیای مدرن امروز که تکنولوژی،‌ جایگزین بسیاری از فعالیت های سنتی شده،‌ رویکردهای برگزاری نمایشگاه نیز با تغییراتی مواجه‌اند. اولین رویکرد،‌ رویکردهای جایگزین نمایشگاه‌ مانند نمایشگاه‌های آنلاین است. در این روش نشست‌های دوجانبه آنلاین و ارتباطات تجاری، دسترسی گسترده به ارتباطات تجاری بدون واسطه را فراهم می‌کند.

دومین موضوع به رویکردهای مکمل نمایشگاه مربوط می شود. استفاده از تکنولوژی موبایل اپ‌ها در نمایشگاه‌ها، استفاده از AR,VR   در غرفه های نمایشگاهی. استفاده از رسانه‌های برخط و شبکه های اجتماعی برای ارتباطات نمایشگاهی، استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا و فرایندهای بازاریابی از جمله مواردی است که در این روش جایگزین نمایشگاه،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بعد اول تکنولوژی های جایگزین هنوز نتوانسته اند سهم جدی از ابزار مهم و تاثیرگذار نمایشگاه ها بگیرند. اگرچه در دوران کویید نمایشگاه‌های مجازی به شدت رونق گرفت اما با پایان کویید نشانی از آنها برجا نیست.

شبکه سازی در عرصه نمایشگاه‌ها همچنان مهمترین ابزار ارتباط تخصصی است و کسب و کارها نمی‌توانند از آثار ارتباطات رو در رو صرف نظر کنند. اما در بعد دوم مسیر بسیار مهمی در پیش پای شرکت‌های نمایشگاهی قرار دارد. در این بخش،‌ شرکت ایده تجارت هرمس سعی کرده تا در این مسیر زمینه تاثیرگذاری و اثربخشی خود را همچنان پایدار نگه دارد.

برنامه ریزی برای نمایشگاه‌ها نیازمند خلاقیت‌های موردی  و نوآوری‌های ساختاری بسیاری است که برای جامعه مخاطب نمایشگاه‌ها که نوآوران عرصه‌های صنعت و کسب و کار هستند، مورد توجه قرار می‌گیرد و ایده تجارت هرمس در سالیان گذشته مبدع بسیاری از عناوین و رویکردهای نوآورانه بوده است.

اگر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران پس از ۱۴ سال را نوآوری به حساب نیاوریم. برگزاری روز ویژه رسانه‌ها (press day  ) با حضور بیش از ۷۰۰ خبرنگار قطعا نوآوری در عرصه برگزاری نمایشگاه‌ها بوده است.

ایجاد فضای تست درایو و ارائه تجربه رانندگی با خودروهای جدید برای بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو موضوعی است که در برگزاری‌ها زمینه درک بهتر محصول و خدمات را فراهم می‌آورد و این مکان برای اولین بار برای خودروهای سواری، خودروهای تجاری و دیزل، در سابقه شرکت هرمس قرار گرفته‌است.

از سوی دیگر برگزاری عناوین نمایشگاهی مانند فرانچایز و توسعه کسب و کار در چندین دوره و چندین شهر، برگزاری اولین نمایشگاه اسب و حیوانات همزیست با ایجاد موثر برنامه سوارکاری در نمایشگاه، برگزاری مسابقات زیبایی اسب عرب و مسابقات چوگان و دیگر فعالیت های جذاب نمایشگاهی حوزه اسب از اقدامات دیگر این مجموعه بوده که همه این موارد برای اولین بار در کشور انجام شده است.

ایده تجارت هرمس در سال ۱۴۰۳ با راه اندازی بخش نمایشگاه‌های خارجی ورود به برگزاری رویدادهای صادراتی و تخصصی خود را با استانداری متفاوت آغاز کرده ارائه پکیج های آموزشی و خدماتی جهت حضور موفق تر شرکت کنندگان در نمایشگاه و انتشار کتاب راهنمای تجاری کشور هدف برای شرکت کنندگان در نمایشگاه اقدامی است که به عنوان بخش ثابت هر عنوان برگزاری خارج کشور انجام می شود.

همچنین نشست‌های دوجانبه قبل از نمایشگاه برای رویدادهای خارجی و پیگیری نتایج اقداماتی است که به هدفمندی حضور و تاثیرگذاری بیشتر و معطوف به نتیجه تجاری کمک می کند و شرکت مجری را تا پایان حصول نتایج در کنار شرکت کنندگان نگه می‌دارد.

استفاده برنامه‌ریزی شده از ظرفیت رسانه‌ها در قالب قراردادهای مدیاپارتنر و انتشار روزانه اخبار و تصاویر و فیلم‌های نمایشگاه در رسانه‌های تخصصی و عمومی به طور هدفمند، از دیگر خدماتی است که این شرکت در راستای بهره وری بیشتر حضور شرکت ها در نمابیشگاه، به آنها عرصه می کند و در کنار آن، استفاده از بانک‌های اطلاعات تخصصی برای دعوت بازدید کنندگان و تعامل حرفه‌ای با تشکل‌های منفی برای بازدید مخاطبان برگزاری رویدادهای جنبی نمایشگاه با هدف استفاده بهتراز نمایشگاه‌ها و تعامل بیشتر مخاطبین با غرفه داران قرار می گیرد.

برای نیل به این هدف، استفاده از تکنولوژی‌های نرم افزاری و اپ موبایل در مراکز نمایشگاهی این امکان را فراهم می آورد که رویدادهای تخصصی از ظرفیت‌های جدید شرکت در برگزاری بهتر نمایشگاه‌ها بهره ببرد.

شرکت هرمس با بهره گیری ظرفیت‌های ICT و توسعه قابلیت‌های فنی خود مدیریت نگهداری و بهره برداری از فضای نمایشگاهی را به عنوان یک سرویس جدید در قالب مدیریت بهره برداری از فضا ارائه می‌کند. شرکت ایده تجارت هرمس در سال ۱۴۰۳ با امضا تفاهم نامه با انجمن مراکز نمایشگاه‌های بین المللی ایران تهیه گزارش های آماری این انجمن را در قالب مطالعات مختلف بر عهده گرفته و ارائه گزارشات تطبیقی برای مقایسه عملکرد مراکز استان تهران در بررسی عملکرد و تحلیل نحوه برگزاری‌ها آغاز کرده که گزارش های مربوط در چندین بررسی از منظر زمان برگزاری متراژ و قیمت در موضوعات مختلف و گروه های مختلف صنعتی تهیه و منتشر شده‌است.

پژوهش‌های تجاری و مطالعات مربوط به نحوه برگزاری در سایر کشورها و ارزیابی بازارهای نو ظهور و تکنولوژی‌های جدید،‌ مسیری است که همواره در شرکت انجام شده و نتایج آن نیز در قالب‌های مختلفی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر شرکت هرمس در سالیان گذشته از توافق با مجموعه آپارات انتشار محصولات انحصاری خود را آغاز نمود و بخش ۳۶۰درجه اولین بار برای این مجموعه آغاز شد. امروز نیز با تولید محتوای رسانه های اینترنتی بر بستر VOD  ها تلاش دارد مسیر جدیدی را برای ارتباطات تجاری آغاز کند.