حمیدرضا طهماسبی پور copy

 محصولات زمزم در سال‌های اخیر، گسترش قابل توجهی داشته و هم‌اکنون زمزم با ارائه بیش از صد نوع محصول مختلف، حضور موثری در سطح ملی و منطقه‌ای دارد. تولیدات با طعم‌ها، اندازه‌ها و بسته‌بندی‌های متفاوت، این شرکت را در ایران به عنوان یک الگوی توانا در صنعت آشامیدنی معرفی کرده است. زمزم در حال حاضر نشان ایرانی و ملی  است که با صادرات فرامرزی نام خود را در کنار خاویار، زعفران و فرش ایرانی، به عنوان محصولی تمام‌ایرانی معرفی کرده است. اینکه نوشیدنی ایرانی با نام زمزم در بسیاری از کشورهای منطقه در حوزه صادرات قد علم کرده است افتخاری برای همه ایرانی‌هاست. زمزم ایران هم‌اکنون توانسته است در اکثر کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس، افغانستان و کشورهای حوزه سی‌آی محصولاتش را معرفی کند و طرفدار پیدا کند. همه اینها این نوید را می‌دهد که به زودی برند زمزم ایران به عنوان برند ملی نوشابه در ایران معرفی شود. برندی که اولین هست و تا ابد هم این عنوان برایش باقی خواهد ماند. همه اینها اتفاق نمی‌افتد مگر با تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، که در این سال‌ها با وجود رقابت‌های سخت جهانی و انحصارهایی که در حوزه صنعت نوشیدنی در دنیا وجود دارد توانستند مقابل برندهای دیگر قد علم کنند. به زودی هم خبرهای بهتری خواهیم شنید مبنی بر اینکه نوشابه ایرانی برای مردم ایران و خیلی از کشورهای منطقه به عنوان محصول خاص و باکیفیت یادآور لذت و شادی است چون شعار زمزم ایران این است که زمزم لذت و شادی با هم.

بازار جهانی و دوغ آبعلی

دوغ آبعلی به عنوان یکی از محصولات پیشرو به کشورهای مختلف دنیا صادر شده است. در حال حاضر این محصول به کانادا صادر می‌شود و از آنجا به صورت مسافری به آمریکا هم رسیده است. چندی پیش بود که فردی آمریکایی در شیکاگوی آمریکا دوغ آبعلی را امتحان کرده بود و در همین رابطه مطلبی نوشت و از کیفیت این محصول و شرکت زمزم به خوبی یاد کرده بود. این فرد طی تحقیقاتی که انجام داده بود متوجه شده بود که برند آبعلی فقط دوغ تولید می‌کند و از این اتفاق خیلی خوشحال شده بود و اتفاقاً مطلبی هم که در این رابطه نوشت در فضای مجازی به شکل گسترده‌ای بازنشر شد. این مثال شاهدی بود بر اینکه بدانید این محصول (دوغ آبعلی) چه ظرفیت بالقوه‌ای دارد. خوشبختانه شرکت زمزم ایران در حال حاضر برای توسعه این محصول نمایندگی‌هایی را در انگلستان، هلند و سراسر اروپا و همچنین کانادا و آمریکا در نظر گرفته است تا این نمایندگی‌ها بتوانند بازارهای شرکت را در این کشورها توسعه دهند. در رابطه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز در حال حاضر تقریباً تمامی این کشورها از محصولات زمزم بهره‌مند می‌شوند. دوغ آبعلی به عنوان یکی از محصولات خاص شرکت زمزم ایران به تنهایی توانسته جایگاه خودش را پیدا کند و با توجه به طعم خاصی که دارد مورد استقبال قرار گرفته است. شرکت زمزم ایران برای این موضوع هم برنامه منسجمی دارد و در حال توسعه بازار است و به زودی هم سطح صادراتش و هم حجم آن ارتقا پیدا می‌کند.

چالش‌های صادرات دوغ آبعلی

واقعیت این است که تاکنون شرکت برای صادرات دوغ آبعلی بر دنیا متمرکز نبوده است. شاید این یکی از ضعف‌های صنایع غذایی ایران باشد که نتوانسته است دوغ را به عنوان یک نوشیدنی سالم و به عنوان یک نوشیدنی کاملاً ایرانی به دنیا معرفی کند. به عبارت دیگر صنایع غذایی ایران روی برندسازی دوغ ایرانی ضعف داشته است. این ضعف فقط مختص شرکت زمزم ایران نیست؛ تمام شرکت‌ها تقریباً روی این موضوع ضعف داشتند. اما چالش اصلی که برای صادرات این محصول وجود دارد این است که خیلی از کشورها و خیلی از ملیت‌ها این نوع از نوشیدنی را نمی‌شناسند. این کشورها چیزی شبیه دوغی را که ما در ایران داریم ندارند. در برخی از کشورهای اروپایی محصولی تحت عنوان کفیر وجود دارد که به‌طور مستقیم از شیر گرفته می‌شود که شبیه دوغ در ایران است اما دوغ نیست و به عنوان کفیر شناخته می‌شود. در برخی از کشورهای عربی هم محصولی ترکیبی وجود دارد که به نوعی ماست رقیق‌شده است و شبیه دوغ در ایران است. نوشیدنی با این شکل و شمایل و با این تایپ در کشورهای کمتری وجود دارد و به همین خاطر ما در ایران باید برای معرفی، برندسازی و ذائقه‌سنجی این محصول در کشورهای مختلف کارهای منسجم‌تری انجام دهیم. در حال حاضر نه‌تنها شرکت زمزم ایران بلکه بسیاری از شرکت‌های دیگر ایرانی نیز این کار را شروع کرده‌اند و خوشبختانه شاهد این هستیم که اندک‌اندک این محصول در کشورهای مختلف شناخته می‌شود و طرفدارهای خودش را پیدا می‌کند؛ مانند همان فرد آمریکایی که مطلبش درباره دوغ آبعلی به صورت گسترده در فضای مجازی بازنشر شد. در حال حاضر هم این محصول مشتری‌های وفادار خود را در کشورهای مختلف پیدا کرده است. شرکت زمزم ایران برای جذابیت بیشتر این محصول در کشورهای خارجی نوع تولیدش را متفاوت کرده است. برای مثال همان محصولی که در آمریکاست دوغ آبعلی بدون گاز در قوطی‌های فلزی است. شرکت زمزم ایران متوجه شد که در بعضی از کشورها این محصول به صورت قوطی فلزی و بدون گاز ماندگاری بیشتری دارد و به‌تبع آن تقاضای بیشتری هم دارد.

چالش‌های تولید در داخل کشور

چالش‌های اصلی را ما خودمان در داخل کشور برای خودمان ایجاد کردیم. ما در داخل کشور از لحاظ به‌روزرسانی ادوات و تجهیزات و همچنین فناوری مشکلی نداریم اما بحث اصلی این است که یکسری تحریم‌ها مانع از توسعه شده است. اما مشکل تحریم‌های داخلی است که خودمان با قواعد و قوانینی که جلوی راه تولیدکننده گذاشته‌ایم که فقط هم مختص صنعت نوشیدنی نیست باعث شدیم که فرآیند تولید با مشکلاتی مواجه شود. این موضوع را همه به خوبی می‌دانند و در همین رابطه صحبت‌های زیادی شده است و امیدواریم که این موضوعات رفع شود. اما به‌طور کلی در رابطه با شرکت زمزم ایران می‌توان گفت که با توجه به سابقه هفت دهه‌ای تولید نوشیدنی در ایران و همچنین به عنوان اولین تولیدکننده نوشابه گازدار در ایران ما تمام فرآیندها را به صورت بومی انجام می‌دهیم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در رابطه با توسعه هم بحث نقدینگی و سرمایه‌گذاری بیشتر مطرح است که در این خصوص هم تدابیری اندیشیده شده است که ان‌شاءالله به زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

راهکار

مقررات‌زدایی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌تواند در راستای کمک به تولید انجام شود. اینکه بعضی از مقررات و قواعدی که در تولید صنایع مختلف گذاشته شده است دست‌وپاگیر است و همچنین اینکه نهادهای متعددی حق دخالت در امور تولید را دارند مانع بزرگی است که در همان قاعده مقررات‌زدایی گنجانده می‌شود. اگر بتوانیم این موضوع را تسهیل کنیم و فرآیندها را به شکلی تعریف کنیم که دغدغه تولیدکننده فقط تولید باشد و موضوعات و مسائل خارج از تولید را به آن اضافه نکنیم این به تنهایی بهترین کمک برای بهبود فرآیندهای تولید و اشتغال‌زایی در کشور است. چون تولیدکننده تنها چیزی که می‌خواهد این است که در امورش دخالت نشود و تنها دغدغه‌اش تولید باشد نه دغدغه‌هایی که به تولید مرتبط نیست.