کالای لوکس آمریکایی  در احمدآباد اصفهان

پیشروی آیفون‌

زمانی که آیفون ۱۵ رونمایی شد، برخی تصور می‌کردند که دولت دست از این سیاست بردارد و رجیستر آیفون را با توجه به میزان بسیار بالای آن به سرانجام برساند اما بازهم چرخه سخت ادامه مسیر با مقاومت در برابر نظر دولت ادامه یافت. شهروندان،آیفون ۱۵ را نیز به‌مانند آیفون ۱۴ خریداری کردند و با شدت قبل از آن استفاده کردند. با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت پزشکیان این مطالبه شکل گرفت که رجیستر آیفون انجام شود و این بازی سخت یکجا به پایان برسد. دراین‌بین شهروندان با صرف هزینه‌های بالا کماکان در حال خرید آیفون هستند. نکته جالب اینجاست که آیفون ۱۳ باوجود قدیمی‌تر بودن و عدم تولید، قیمتی هم‌تراز آیفون‌های جدید‌تر دارد، زیرا آنتن دهی این گوشی برقرار است و دردسر‌های ۱۴ و ۱۵ را ندارد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. با رونمایی آیفون ۱۶، بازهم ایرانی‌ها به‌سوی آیفون جدید رفتند و نمونه‌هایی از این گوشی در کلان‌شهرهای مختلف کمتر از یک ماه پس از رونمایی دیده می‌شود. قیمت جهانی این تلفن همراه ۸۰۰ دلار معادل ۴۹ میلیون تومان است اما آنچه به ایران می‌رسد قیمت دیگری دارد. آیفون ۱۶ پرومکس ۲۵۶، طبق تعرفه جهانی ۱۱۹۹ دلار عرضه‌شده است. آیفون ۱۶ قابلیت‌های متفاوتی نیز از دیگر نمونه‌های خود دارد. اگرچه تغییرات این گوشی‌ها نسبت به نسل قبلی خود، چشمگیر نبود؛ اما چیپست جدید A۱۸ و A۱۸ پرو، حافظه داخلی متفاوت، نمایشگر بزرگ‌تر نسخه پرچم‌دار، باتری جدید و بزرگ‌تر، دکمه کمرا کنترل، دکمه اکشن و قابلیت‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence ازجمله ویژگی‌های جدید آیفون‌های جدید اپل محسوب می‌شوند. همچنین رنگ‌بندی جدید برای آیفون‌های جدید بارنگ‌های روشن‌تر و عرضه‌شده است.

 عبد المهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه ایران با اشاره به جلساتی که دولت اخیرا درباره این مساله برگزار کرده و موضوعات مطرح‌شده در این جلسات می‌گوید دولت جدید در این موضوع انعطاف دارد و احتمال برداشته شدن ممنوعیت‌های مذکور بیش‌ازپیش شده است. اسدی پیش‌بینی می‌کند:  «اگر قرار باشد واردات آیفون ۱۴ به بعد را باز کنند مجدداً افزایش تعرفه می‌دهند و بعد واردات آزاد می‌شود. یعنی تعرفه‌ای که الان ۲۰ تا ۳۰ درصد است بیشتر می‌شود. آنچه من در جلسات متوجه شدم این است که تعرفه واردات تجاری ۴۰ تا ۵۰ درصدی برای آیفون ۱۴ به بعد در نظر گرفته خواهد شد. تعرفه واردات مسافری هم طبق قاعده تقریباً دو برابر تعرفه تجاری خواهد بود. »

احمدآباد و کالای لوکس آمریکایی

اگر سری به احمدآباد بزنیم ، آیفون ۱۶ کم‌وبیش یافت می‌شود یا حداقل این توانایی وجود دارد که برای مخاطب آیفون ۱۶ خریداری شود. چنین اتفاقی نشان می‌دهد که روند تقابل با آیفون چندان موفق نبوده و آیفون می‌تواند به‌سرعت وارد کشور شود. اینکه چرا دولت توانایی مقابله با آن را ندارد و به‌یک‌باره چندصدهزار نمونه از این گوشی وارد کشور می‌شود، سؤال خوبی است که فعلا کسی پاسخگوی آن نیست. اگرچه توانایی احمدآباد اصفهان در توزیع تلفن همراه را نیز نباید دست‌کم گرفت. با تردد در این خیابان به‌راحتی می‌توان دریافت که چقدر آسان آیفون‌های رجیستر نشده در حال خریدوفروش هستند و مخاطبان هم تمامی چالش‌های آن را پذیرفته‌اند. درحالی‌که دولت می‌توانست با آزاد کردن این کالای پرطرفدار، نه‌تنها موجب رضایتمندی میان شهروندان شود، بلکه درامد قابل‌توجهی نیز از این روند به دست آورد.

«رضا» یکی از مخاطبانی است که در خیابان احمدآباد دنبال آیفون می‌گشت. او به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت:

«من به بازار موبایل فردوسی سر زدم اما دنبال نمونه‌های کم‌قیمت تر می‌گشتم. اصراری بر خرید آیفون رجیستر نشده ندارم اما برخی از موبایل فروش‌ها می‌گویند بالاخره یک روز این گوشی رجیستر می‌شود و با رونمایی از مدل‌های جدید آیفون، نمی‌توان تمامی شهروندان را بدون آنتن رها کرد. این نکته انگیزه‌ای شد که به فکر آیفون ۱۵ هم بیافتم چون اگر روزی رجیستر شود، قیمت بالایی هم پیدا می‌کند و برای من سود دارد. برخی از موبایل فروش‌ها نیز می‌گویند که اگر پول‌دارید، دو آیفون رجیستر نشده ۱۵ یا ۱۶ خریداری کنید و بگذارید برای روزی که رجیستر اتفاق افتاد. آن روز قطعا آیفون ۱۳ خریدار ندارد.»

بازار پررونق آیفون۱۳

دراین‌بین برخی از شهروندان نیز وجود دارند که علاقه‌مند به داشتن آیفون با مدل‌بالا اما با دردسر کم هستند. این قشر با محافظه‌کاری منطقی ضمن خرید مدل ۱۳ آیفون، از چالش‌ها و بحران‌های آنتن دهی نیز خود را رها کرده و منتظر آینده برای تعیین سرنوشت این کالای پرماجرا می‌نشینند.

این اتفاق باعث شده آیفون ۱۳ به قیمت ۴۷ میلیون در مدل ۲۵۶ خود برسد. یعنی ۸۰۰ دلار! در حالی که آیفون ۱۶ امروزه به این قیمت عرضه می‌شود اما کاربر ایرانی مشخص نیست چرا در حال گران زندگی کردن است.

مشخصا دراین‌بین یک شهروند آمریکایی یا عرب، از یک شهروند اصفهانی ارزان تر و با کیفیت تر به این گوشی دسترسی دارد. این سوالی است که مسوولان باید پاسخ دهند که چرا با قوانینشان، زندگی در ایران را از زندگی در گران‌ترین شهرهای جهان هم گران تر کرده اند. امید است که به عنوان راهکار عبور از مشکل، مسوولان اقدام به جمع‌آوری آیفون‌ها در مترو و تولید تلفن همراه داخلی نکنند.