فولاد مبارکه نقشه راه تولید و توسعه خود را به‌درستی ترسیم کرده است

معاون خرید فولاد مبارکه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی گفت: فولاد مبارکه نقشه راه تولید و توسعه خود را به‌درستی ترسیم کرده و مسیر روشنی را برای طراحی و تولید محصولات جدید در آینده متصور است.

مصطفی عطایی‌پور، معاون خرید فولاد مبارکه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: برگزاری چنین کنفرانس‌هایی در حوزه تخصصی صنعت جهانی فولاد و بررسی چالش‌های این صنعت بسیار ارزشمند است و حضور فولادسازان کشورمان در این رویدادهای بین‌المللی جهت تبادل اطلاعات و تجربیات امری ضروری است.

وی افزود: ارائه راهکارهای مختلف برای رفع موانع و چالش‌های صنعت فولاد در چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند کمک زیادی به صنایع فولادی داشته باشد.

معاون خرید فولاد مبارکه به افق پیش روی شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه نقشه راه تولید و توسعه خود را به‌درستی ترسیم کرده و مسیر روشنی را برای طراحی و تولید محصولات جدید در آینده متصور است.

عطایی پور خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در راستای تحقق صنعت سبز نیز گام‌های مثبتی برداشته و برای استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی داشته است که چندین برابر این سرمایه‌گذاری‌ها قطعاً در آینده‌ای نه‌چندان دور بازگشت خواهد داشت؛ امروز مساله فروآلیاژها نیز ازجمله مباحثی است که برای فولادسازان دارای اهمیت زیادی است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

شرکت‌های معدنی کشور به تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند

مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه نیز در حاشیه این کنفرانس بین‌المللی گفت: یکی از مشکلات صنعت فولاد ورود شرکت‌های معدنی به عرصه تولید فولاد است؛ شرکت‌هایی که باید تأمین‌کننده نیاز فولادسازان باشند به دلیل سودهای بالای حاصل از فعالیت معدنی، به سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی و تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند.

سعید عابدی، مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه نیز در حاشیه این کنفرانس اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین چالش صنعت فولاد کشور، چالش انرژی است که شامل محدودیت در آب، برق و گاز است و فولادسازان در حال حاضر با این چالش مواجه هستند. پس‌ازآن، چالش مواد اولیه، از دیگر معضلات تولیدکنندگان فولاد کشور است چراکه مواد اولیه از دیگر کشورها نیز قابل تأمین است اما انرژی را نمی‌توان به‌آسانی از دیگر کشورها تأمین کرد؛ بنابراین اولین و بزرگ‌ترین چالش صنعت فولاد کشور محدودیت انرژی و زیرساخت‌های لازم است.

تأمین‌کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد کشور، خود به مصرف‌کننده مواد اولیه تبدیل‌شده‌اند

وی افزود: متأسفانه امروز شاهد ورود شرکت‌های معدنی به زنجیره پایین‌دستی مثل تولید فولاد و آهن اسفنجی باعث شده تا فولادسازان کشور با کمبود مواد اولیه در بازار مواجه شوند، به‌عبارت‌دیگر تأمین‌کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد در کشور، خود به مصرف‌کننده مواد اولیه این صنعت تبدیل‌شده‌اند و این امر منجر به کاهش عرضه مواد اولیه به بازار شده است.

صادرات حدود ۳۰ درصدی محصولات فولادی اعم از اسلب، بلوم، بیلت و میلگرد علاوه بر تأمین نیاز داخل

عابدی تصریح کرد: بازار جهانی فولاد در حال حاضر ظرفیت عرضه بیشتر را ندارد، کما اینکه به دلیل عرضه بیش از تقاضا، این بازار با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه شده است. امروز حدود ۳۰ درصد از محصولات صنعت فولاد کشور به خارج صادر می‌شود.

عرضه بیش‌ازحد فولاد و اتمام منابع کشور، خطری برای نسل‌های آینده

مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه به موضوع بازارسازی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده فولاد که اخیراً در شرف بهره‌برداری هستند نیز باعث می‌شوند که در حوزه محصولات فولادی عرضه بیشتری در کشور داشته باشیم و اگر بخواهند به صادرات فکر کنند به دلیل تحریم‌ها قطعاً با مشکل بیشتری مواجه خواهند بود و بازارسازی نه‌تنها برای آن‌ها، بلکه برای همه بازیگران زنجیره فولاد حتی فولاد مبارکه بسیار سخت‌تر خواهد شد.