ساختمان دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان به اسم «مریم میرزاخانی» نامگذاری شد

پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه اصفهان تصویری از نامگذاری ساختمان دانشکده ریاضی و آمار این مرکز آموزش عالی منتشر کرد که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

هرچند برخی از شبکه‌های اجتماعی به اشتباه اعلام کرده‌اند که سردر دانشگاه اصفهان به این عنوان نامگذاری شده اما پیگیری خبرنگار ایرنا نشان داد که این نامگذاری فقط برای ساختمان دانشکده ریاضی و آمار این دانشگاه صورت گرفته است.

به گفته رئیس دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان، نامگذاری ساختمان این دانشکده به«مریم میرزاخانی» با هدف قدردانی از زحمات این بانوی ریاضیدان ایرانی و گرامیداشت یاد و جایگاه وی صورت گرفته است.

علیرضا امینی هرندی اظهار کرد: موضوع نامگذاری این ساختمان به مریم میرزاخانی از حدود سه سال گذشته در دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان مطرح شد و پس از انجام مکاتبات لازم با واحدهای مربوطه، هیات رئیسه دانشگاه در چند ماه اخیر با آن موافقت کرد.

وی خاطرنشان کرد: مریم میرزاخانی، نخستین بانوی ریاضیدان در جهان بود که موفق به کسب مدال ارزشمند «فیلدز» در کنگره بین‌المللی ریاضی شد که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

امینی هرندی با اشاره به قدمت ۱۷ ساله ساختمان دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان، افزود: این دانشکده حدود ۴۰ عضو هیات علمی در سه گروه آموزشی ریاضی محض، «ریاضی کاربردی و علوم کامپیوتر» و آمار دارد.

مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد؛ این بانوی نخبه در سال ۲۰۱۴ بدلیل انجام تحقیقات در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» بعنوان نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز شد.

مدال فیلدز بالاترین نشان علمی رشتهٔ ریاضیات است، هر چهار سال یک‌بار به دانشمندان برگزیدهٔ زیر ۴۰ سال اهدا و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیر می‌شود.

از مریم میرزاخانی بعنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریهٔ «پاپیولار ساینس» در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شد.

وی برنده جوایزی همچون «ساتر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و جایزه تحقیقاتی «کلی» بود.

او پس از بستری شدن در بیمارستان بدلیل بیماری سرطان، در روز ۲۴ تیر سال ۱۳۹۶ (۱۵ ژوئیه ۲۰۱۷ ) در ۴۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

۲۲ اردیبهشت مصادف با ۱۲ می، روز تولد مریم میرزاخانی به روز جهانی «زنان در ریاضیات» نامگذاری شده است.