محصولی ملی با کیفیت جهانی

به همین مناسبت محسن زارع، مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی درباره احداث و روند روبه‌رشد و توسعه این واحد گفت‌وگویی انجام داده اند که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

محسن زارع،مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی: تاریخچه احداث خط ورق رنگی و اهداف موردنظر آن می گوید

خط تولید ورق رنگی با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال توسط شرکت C.M.I طراحی و نصب و با همکاری کارکنان مجتمع فولاد در ۲۲ شهریور سال ۱۳۸۲ افتتاح گردید. فولاد مبارکه بهره‌برداری از خط گالوانیزه و رنگی را از زمان راه‌اندازی طی قراردادی به شرکت توکافولاد واگذار کرد و تمامی کارکنان، پس از اجرای مراحل استخدامی و آموزش توسط کارشناسان خارجی شرکت C.M.I، مشغول به کار شدند. از اهداف احداث خط ورق رنگی می‌توان به تأمین ورق موردنیاز بازار ورق‌های رنگی در صنعت ساختمانی اعم از ساندویچ پانل و سینوسی و... اشاره کرد.

فرایند تولید را می‌توان به‌اختصار چنین شرح داد: رنگ‌کاری پیوسته کلاف یک تکنیک پیشرفته به روش مداوم است که در آن یک پوشش آلی (رنگ یا فیلم) بر روی ورق فلزی (فولاد گالوانیزه) اعمال می‌شود. این خط توانایی دارد ورق به‌صورت کلاف را که دارای مشخصات خاصی است با گذراندن از مراحل و قسمت‌های مختلف، ازجمله قسمت تمیزکاری ورق با محلول بازی، قسمت کروماته کردن، قسمت اعمال رنگ، کوره مخصوص پخت بعد از قسمت اعمال رنگ، به روش Application roll به‌صورت ورق یک‌طرف‌رنگی یا دوطرف‌رنگی به‌صورت محصول قابل‌فروش وارد بازار مصرف کند.

زارع همچنین در مورد  ظرفیت و قابلیت‌های خط و روند روبه‌رشد آن از ابتدا تا کنون اضافه می کند:

میزان تولید در اوایل راه‌اندازی خط، ۲ تا ۵ هزار تن در ماه بود. مسائل و مشکلات زیادی در طراحی و تجهیزات خط وجود داشت که با مشورت کارشناسان خارجی و تلاش تیم مدیریت و سرپرستی، پروژه‌های بهبود زیادی انجام شد. از جمله این بهبودها می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها یعنی بومی‌سازی رنگ با شرکت‌های داخلی اشاره کرد که باعث جلوگیری خروج ارز از کشور گردید. با انجام گرفتن بهبودهایی ازجمله راه‌اندازی دستگاه فیلم محافظ، نصب کوتینگ کابین، بهینه‌سازی کوره و ماشین‌های رنگ، هم‌اکنون تولید خط رنگی به حدود ۱۰ هزار تن در ماه رسیده است

او درباره مصرف‌کنندگان محصول ورق رنگی فولاد مبارکه  می گوید :

صنعت ساختمانی حدود ۶۴ درصد، لوازم‌خانگی ۹ درصد، صنعت اتومبیل حدود ۶ درصد و سایر حوزه‌ها ۲۱ درصد از بازار ورق‌های رنگی را به خود اختصاص می‌دهند. مشتریان زیادی ازجمله شرکت‌های ماموت، کبیرپانل، الکترواستیل و نیکسان در حوزه لوازم‌خانگی از محصول ورق رنگی فولاد مبارکه استفاده می‌کنند.

همچنین حضور در بازارهای بین‌المللی در حوزه ورق رنگی و صادرات این محصول موضع دیگری است که مسحن زارع در مورد آن می گوید:

از سال ۱۳۸۲ تاکنون بالغ‌بر ۲ میلیون تن ورق رنگی به بازار عرضه شده که سهم ورق‌های رنگی با مصرف ساختمانی و صنعتی در حدود یک میلیون و ۹۷۵ هزار تن و سهم ورق‌های رنگی با مصرف لوازم‌خانگی در حدود ۲۵ هزار و ۳۰۰ تن است. با توجه به مصرف بازار داخل، تقریباً ۹۹ درصد از محصولات ورق رنگی در بازار داخل مصرف می‌گردد؛ بااین‌حال سالیانه در حدود ۸۰۰ تن به بازارهای خارجی نیز صادرات انجام می شود.