پوستر سبزok copy

در اوایل دهه هفتاد شمسی و همزمان با سیاست‌های توسعه اقتصادی دولت وقت، جای خالی رویدادی بین‌المللی در صنعت پزشکی و سلامت احساس می‌شد. نمایشگاه عرب هلث در امارات، خود را به عنوان یک رویداد مهم منطقه‌ای شناسانده و بازار سلامت ایران هم به دنبال برگزاری رویداد مشابهی بود. نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران در چنین شرایطی برگزار شد و استقبال شرکت‌های ایرانی و خارجی موجب شد که این نمایشگاه تا به امروز اعتبار خود را حفظ کند.  نمایشگاه ایران هلث به عنوان اولین و بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی کشور در دوره‌های نخست با نام «ایران مد» برگزار شد و در سال 1386، دهمین دوره نمایشگاه با اضافه شدن تجهیزات آزمایشگاهی به ایران مد-لب تغییر نام یافت.

در سال 1390 بود که با تصمیم سازمان توسعه تجارت ایران و با هدف پوشش حداکثری صنعت سلامت، چهاردهمین دوره نمایشگاه با نام «ایران هلث» برگزار شد و همین نام تا امروز استمرار داشته است. این نمایشگاه در طول این سال‌ها، به جز دوره‌های نخستین که تقریبا هر دو سال برگزار می‌شد و سال‌های 1399 و 1400 که به دلیل پاندمی‌ کرونا برگزار نشد، حضور مداوم و منظمی‌در صنعت سلامت داشته و مهمترین و معتبرترین گردهمایی شرکت‌های ایرانی و خارجی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی کشور بوده است. معرفی توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های تجهیزات پزشکی در سطح گسترده و بین‌المللی، برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و شناخت نیازهای آنان، شناخت بهتر رقبا در سطح ملی و منطقه‌ای، فرصت جذب سرمایه‌گذار و توسعه فعالیت‌ها، به‌روزرسانی دانش فنی و آشنایی با دستاوردهای نوین صنعت پزشکی و شرکت در سمینارها و کارگاه‌های تخصصی از جمله مزایای حضور در نمایشگاه ایران هلث بوده است.

بدیهی است تلاطمات اقتصادی طی سال‌های گذشته، تاثیر خود را بر ایران هلث نیز گذاشته است. ایران هلث شاهد دوره‌هایی بوده که اکثر کشورهای توسعه یافته، غرفه‌ها و پاویون‌های وسیعی را در اختیار داشتند و همچنین دوره‌هایی که با حداقل استقبال از سوی کشورهای خارجی و حتی ایرانی مواجه شده است. دوره‌هایی که تمامی‌ انجمن‌ها و اتحادیه‌های اصناف مرتبط، از ایران هلث حمایت کرده‌اند و برعکس دوره‌هایی که برخی انجمن‌ها با مجریان برگزاری اختلاف داشته‌اند، اما با تمام این اتفاقات و شیرینی‌ها و تلخی‌ها، ایران هلث هنوز برگزار می‌شود و هنوز معتبرترین رویداد و شناسنامه صنعت تجهیزات پزشکی کشور است. و اینک ایران هلث به بیست و پنجمین گام خود رسیده است. برای اولین بار، برگزاری این دوره به پارک فناوری پردیس سپرده شده تا امسال و دو سال دیگر، سکان هدایت و برگزاری آن را در دست داشته باشد. نمایشگاه امسال تحت 26 زیرگروه تخصصی در 14 سالن نمایشگاهی برگزار خواهد شد و انتظار این است که برگزاری بهتر و منظم‌تری نسبت به دوره‌های اخیر مشاهده شود. بدون شک برگزاری منظم ایران هلث با حضور حداکثری شرکت‌های ایرانی و خارجی و انجمن‌ها و اتحادیه‌های کشوری موجب رشد بیش از پیش صنعت تجهیزات پزشکی در ایران خواهد شد. صنعتی که با حجم جهانی 600 میلیارد دلاری خود در سال 2023 یکی از صنایع مهم پزشکی به حساب می‌آید.