تکرار تصاعدی چالش‌های پخش و کم‌توجهی دولت‌ها

روزمرگی در صنعت پخش

در این رابطه عضو هیات مدیره و خزانه‌دار انجمن ملی صنعت پخش ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه چرخ شرکت‌های پخش دارو خوب نمی‌چرخد گفت: روزمرگی در صنعت پخش شدیدتر شده و برخی معتقدند با هزینه‌های مترتب بر صنعت بهتر است شرکت‌ها تعطیل شوند که دلایل آن نیز روشن و تکراری است؛ از مواردی همچون عدم تامین مالی، بدهی دولت به شرکت‌های پخش دارو، ضوابط قانونی مانند مسائل مالیاتی و قوانین دست و پاگیر، سامانه‌های مختلف در وزارتخانه‌های مختلف گرفته تا مسائل پرسنلی و عدم امکان دریافت تسهیلات و ... همگی در این روزمرگی دخالت دارند که از تکرار آنها عبور می‌کنیم.

به گفته محمدرضا مرادی، سوالی که باید پرسید این است که با همه این مشکلات که سال به سال بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود و در خلال سال‌های گذشته نیز لاینحل باقی مانده، چه باید کرد؟ وی افزود: همکاران ما مداوم به مسوولان دولتی و وزارتخانه‌ها و ... مراجعه می‌کنند، اما مشکلات برطرف نمی‌شود به عبارتی هیچ‌یک از چالش‌های قبلی برطرف نشده و مشکلات جدیدی هم ایجاد شده‌اند، به عنوان مثال در یک سال گذشته شرکت‌ها تسهیلات قبلی را تادیه کرده‌اند، اما بانک‌ها این تسهیلات را تمدید نکرده‌اند که این امر باعث کاهش سرمایه در گردش شرکت‌های پخش شده است.

وی با بیان اینکه به همین دلایل در حال حاضر برخی شرکت‌های ضعیف‌تر در شرف ورشکستگی هستند و سودآوری شرکت‌های بزرگ‌تر نیز به شدت کاهش یافته گفت: کل صنعت در حال حاضر بر لبه تیغ حرکت می‌کند.

انتقال معضلات از شرکت‌های پخش به بدنه اقتصاد

مرادی با بیان اینکه شرکت‌های پخش حلقه واسط زنجیره تامین هستند که تولیدکنندگان و واردکنندگان را به مشتریان وصل می‌کند گفت: این شرکت‌ها باید نقش خود را به‌گونه‌ای انجام دهند که کل زنجیره پخش دارای ارزش افزوده باشد و زمانی که کل زنجیره و اقتصاد دچار مشکل می‌شود شرکت‌های پخش نیز بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند؛ چراکه شرکت‌های پخش در لبه بازار هستند و مشکل‌شان چند برابر تامین کننده و تولیدکننده است و به همین دلیل میزان چک‌های برگشتی شرکت‌های پخش بیش از سایرین است.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران، در بخش اف‌ام‌سی‌جی مشتریان این حوزه نیز با مشکل چک‌های برگشتی مواجهند و این مسائل کل صنعت را درگیر کرده، لذا شرکت‌های پخش باید به سرعت راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از بروز بحران در پیش بگیرند که پیگیری‌ها در سطح تشکل‌های مرتبط با صنعت پخش در این مسیر از اهمیت زیادی برخوردار است تا نهادهای تصمیم‌گیر مجاب شوند که مارجین‌ها را اصلاح کنند و تسهیلات لازم را در اختیار شرکت‌های پخش قرار دهند. در عین حال مطالبات دولتی با سرعت بیشتری تسویه شوند و قوانین دست و پاگیر در مسیر فعالیت شرکت‌های پخش برداشته شود.

وی در مورد چالش شرکت‌های پخش حوزه دارو گفت: چالش‌های شرکت‌های پخش دارو مستقیما روی فعالیت بخش تامین دارو و مواد اولیه تاثیر خواهد گذاشت و باعث کمبود دارو در کشور خواهد شد.

دولت‌ها صنعت را نمی‌شناسند

مرادی با اشاره به کم اطلاعی مسوولان دولتی از اهمیت فعالیت صنعت پخش گفت: از ۱۳۹۶ و حتی قبل‌تر گفته می‌شد که مسوولان دولتی در موضوع نظام توزیع اطلاع و دانش کافی ندارند، لذا از مسوولان دعوت به عمل می‌آوردیم یا اعضای هیات‌مدیره انجمن با مسوولان دولتی جلسات مشترک برگزار می‌کردند، ولی متاسفانه استقبالی که باید می‌شد اتفاق نیفتاد. به عنوان مثال از سال ۹۶ کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش برگزار می‌شود، ولی مسوولان استقبال خوبی نمی‌کنند و هنوز هم متاسفانه مسوولان فکر می‌کنند شرکت‌های پخش دلال و واسطه‌گر هستند در حالی‌که در دنیا  نقش این سیستم  از تولید مهم‌تر است و حتی در فضای فعلی کسب و کار بین‌المللی راه‌حل‌هایی برای کل زنجیره طراحی می‌کنند، اما متاسفانه این مسائل در ایران کم‌رنگ است و در تلاشیم با برگزاری همایش‌ها وکنفرانس‌ها، مسوولان دولتی را بیشتر درگیر کنیم تا شرایط تسهیل شود.

به گفته وی ما در شرکت‌های پخش بیش از سایرین درگیر روزمرگی هستیم، زیرا تعدد فرآیندهای شرکت پخش و تعدد ذی‌نفعان آن بیشتر است، بنابراین مدیران عامل و ارشد شرکت‌های پخش تایم‌های کاری بالاتر از ۱۵ ساعت دارند و این درگیری باعث شده کمتر به فکر حل مشکلات باشند، لذا باید این فضا و روزمرگی را کمرنگ و اتحاد و همدلی را در صنعت پخش افزایش دهیم و با مدل‌های روز دنیا به پیش برویم و از مدل سنتی خارج شویم.

وی درباره راه حل مشکلات کنونی نیز گفت: سال‌هاست از قانون نظام توزیع سخن گفته می‌شود، اما هنوز تدوین نشده و در نتیجه کل ارگان‌های تصمیم‌گیر و نهادهای نظارتی در جریان واقعیت‎های صنعت پخش نیستند و اگر درباره این موضوع زودتر تصمیم‌گیری شود می‌تواند به ادامه فعالیت شرکت‌های پخش کمک کند.

به گفته مرادی هدف از برگزاری نمایشگاه و کنفرانس کیش برای صنعت پخش نیز این است که صنعت بتواند آن‌طور که شایسته است خود را به مسوولان دولتی معرفی کند و آنها نیز اطلاعات کافی از صنعت پخش پیدا کنند. همچنین در نمایشگاه جانبی این کنفرانس، شرکت‎هایی حضور دارند که سرویس‌دهندگان اصلی صنعت در حوزه نرم‌افزاری، لجستیک، بانکی و... هستند که کمک می‌کنند چرخ دنده‌های صنعت پخش به صورت مناسبی بچرخد. در پنل‌های تخصصی و آموزشی که در نظر گرفته شده نیز به دنبال ارائه راه‌حل برای برون‌رفت از مسائل کنونی هستیم. به عنوان مثال سال قبل در حوزه مسائل مالیاتی افراد تصمیم‌گیر مالیاتی کشور و افرادی که از دانشگاه و صنعت در این حوزه تخصص دارند دعوت شدند و فعالان صنعت از این جلسات استفاده زیادی کردند.