به گزارش «ایسنا» کارشناسان امنیتی اروپایی به المانیتور گفتند که همکاری بروکسل و واشنگتن به‌تازگی در این زمینه و در تلاشی مشترک برای جلوگیری از تولید پهپادهای ایران از طریق از بین بردن آنچه زنجیره تامین قطعات و فناوری‌های وارداتی عنوان می‌کنند، افزایش یافته‌است. شورای اروپا به همین بهانه در ۲۰ ژوئیه اقدامات محدودکننده جدیدی را اعلام کرد که صادرات قطعات مورد‌استفاده در ساخت و تولید پهپاد از اتحادیه اروپا به ایران را ممنوع می‌کرد. این، چهارمین موج تحریم‌های مرتبط با پهپادهای ایران بود که افراد و نهادهای خاص را هدف قرار می‌داد. متعاقبا، تلاش‌های اروپایی در زمینه جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری اطلاعات به سمت شرکت‌های بین‌المللی و افراد غیر‌ایرانی معطوف شد که ادعا می‌شود درگیر واردات قطعات هواپیماهای بدون‌سرنشین هستند.

روز جمعه نیز دولت سوئیس خاطرنشان کرد؛ تحریم‌های خود علیه صنعت هواپیماهای بدون‌سرنشین ایران را تشدید می‌کند و تحریم‌هایی مشابه تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا در ژوئیه گذشته اعلام کرد، اعمال می‌کند. المانیتور در ادامه به گزارش روزنامه گاردین در ۲۷سپتامبر اشاره کرد که در آن مدعی شده‌بود در ساخت پهپادهای انتحاری ایرانی، قطعات اروپایی استفاده شده‌است. در این گزارش به سند ادعایی مطرح‌شده از سوی مقامات اوکراین در نشست گروه هفت در ماه اوت اشاره‌شده بود که ادعا کرده‌بودند، پهپادهای ایرانی «شاهد۱۳۱» و «شاهد۱۳۶» حاوی فناوری‌های غربی است. گاردین همچنین در این گزارش نوشته بود که کمیسیون اروپا به شرکت‌های اروپایی و دولت‌های اروپایی هشدار داده‌است، می‌تواند مانع از فروش برخی قطعات با کاربرد دوگانه به ترکیه و سایر کشورهایی شود که ظاهرا ایران و روسیه قطعات آنها را خریداری می‌کنند.

دیوید خلفا، هماهنگ‌کننده رصدخانه آفریقا و خاورمیانه در اندیشکده فرانسوی بنیاد ژان‌ژور، متخصص در امور استراتژیک با اذعان به توانمندی و قدرت پهپادهای ایران مدعی شد که تهران قطعات مورد‌نیاز خود برای ساخت پهپاد را از کشورهای ثالث با قوانین صادراتی کمتر سختگیرانه تهیه می‌کند. وی در ادامه گفت که اروپا در مقابله با گسترش پهپادهای ایرانی عقب‌مانده و بروکسل تاکنون به‌‌‌‌‌‌‌طور کامل متوجه این سلاح‌‌‌‌‌‌‌های ارزان‌قیمت نبوده‌است. یک دیپلمات ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو با المانیتور خاطرنشان کرد که همکاری بین اروپا، ایالات‌متحده و سایرین، مانند اسرائیل در ماه‌های اخیر در این زمینه افزایش یافته‌است. برخلاف موضوع هسته‌‌‌‌‌‌‌ای که بروکسل و واشنگتن لزوما بر سر آن رو در رو همکاری نمی‌کنند، اتحادیه اروپا دقیقا مانند آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌ها علیه پهپادهای ایرانی بسیج شده‌است. این دیپلمات اروپایی در ادامه با تکرار این ادعا که ایران برای ساخت پهپادهای خود به قطعات و تجهیزات خارجی وابسته است، گفت: اتحادیه اروپا پیش از این روی جمع‌‌‌‌‌‌‌آوری اطلاعات، تحریم و سپاه پاسداران ایران متمرکز بود اما اکنون استراتژی آنها تغییر کرده است و ما اکنون روی شرکت‌هایی که در خاورمیانه، آفریقا، خاور دور و آمریکای‌لاتین از طریق افرادی که لزوما ایرانی نیستند، فعالیت می‌کنند، تمرکز کرده‌‌‌‌‌‌‌ایم.