مروری بر نقاط قوت یادگیری ماشینی

این قابلیت‌ها  برای سازمان‌هایی که حجم فزاینده‌ای از کلان داده‌های موجود را در اختیاردارند، مهم است. انسان‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند حجم داده‌هایی را که امروزه ایجاد می‌شوند تجزیه‌وتحلیل و استخراج کنند. کار با تکنیک‌های یادگیری ماشین برای به دست آوردن معنی و بهترین استفاده از داده‌های بزرگ ضروری است.

هر فناوری علاوه بر مزایای بالقوه‌ای که ایجاد می‌کند با یکسری محدودیت‌هایی نیز روبرو است که  یادگیری ماشین نیز از این قضیه مستثنا نیست. در ادامه به محدودیت‌های یادگیری ماشین اشاره‌شده است:

  کمیت و کیفیت داده‌ها اساسی است و همه داده‌ها برای اینکه ماشین را قادر به یادگیری کند، مناسب نیست

2 copy

ناصر ایزدی نیا/ مدیرگروه حسابداری دانشگاه اصفهان

1 copy

علی رحمانی/ استاد حسابداری دانشگاه الزهرا(س)

  داده‌ها اغلب منعکس‌کننده تعصبات اجتماعی موجود در جامعه هستند

  خروجی‌های مدل‌های یادگیری ماشین، پیش‌بینی یا پیشنهاد‌های مبتنی بر محاسبات ریاضی هستند و همه مشکلات را نمی‌توان به این روش حل کرد.

  هوش مصنوعی (AI) نقشی حیاتی در تحول دیجیتالی حسابداری و امور مالی بر عهده دارد و کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری انکارناپذیر است. حسابداران برای حل مشکلات حسابداری، ارائه داده‌های بهتر و ارزان‌تر برای حمایت از تصمیم‌گیری، ایجاد بینش جدید از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و فراهم کردن فرصت کافی برای تمرکز بر کارهای ارزشمندتر مانند تصمیم‌گیری، حل مساله، مشاوره، توسعه استراتژی و ایجاد رابطه و رهبری از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در عصر انقلاب صنعتی نسل 4 تغییر رویکرد کارخانه‌ها از تولید انبوه به سمت تولید انبوه سفارشی‌شده است . اساس تحول در صنعت در این دوره به‌واسطه به‌کارگیری چهار تکنولوژی اطلاعات یعنی اینترنت اشیاء ، هوش مصنوعی ، داده‌های بزرگ و بلاک چین است.

با استفاده از فناوری اطلاعات نسل 4 مانند هوش مصنوعی و بلاک چین می‌توان امکان تهیه گزارش‌های مالی و غیرمالی سفارشی‌سازی شده را فراهم نمود و گزارش‌های مالی را در قالبی پویا و تعاملی متناسب با نیازهای ذینفعان ارائه نمود. این امر گزارشگری مالی را از قالبی سخت و غیر منعطف به یک سیستم منعطف در قرن 21 تبدیل خواهد نمود  و امکان انتقال گزارشگری فعلی را از تحلیل تاریخی داده‌ها به تحلیل اینده نگر داده‌ها تبدیل خواهد کرد. این نگرانی وجود دارد که آیا هوش مصنوعی جایگزین حسابداران خواهد شد؟ که در پاسخ به این سوال باید گفت از برخی جهات، مشاغلی که امروزه توسط یک حسابدار متوسط در یک کسب‌وکار یا شرکت انجام می‌شود، می‌توانند باهوش مصنوعی جایگزین شوند اما این بدان معنا نیست که حسابداران قابل تعویض هستند بلکه فقط ممکن است شغل آن‌ها تغییر کند. به‌طورکلی حسابداری هوش مصنوعی، نه‌تنها یک تهدید بلکه یک فرصت است و اکثر شرکت‌های مدرن و شرکت‌های حسابداری، در حال حاضر از نوعی نرم‌افزار حسابداری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ازجمله Deloitte)، KPMG، EY،   PwC (  

در این حین، وظایفی بر عهده محافل استاندارد گذاری، متخصصان حرفه و... است که از میان آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:  

  اول‌ازهمه ایجاد مرکز یا  مراکز تحول دیجیتال در حسابداری، حسابرسی، امور مالی با همکاری ذی‌نفعان مختلف (الگوی کوزوو برای ایران) و در بهترین حالت تأسیس شرکت

  شناسایی شرکای راهبردی و تعریف مدل‌های همکاری و هم‌افزایی

  تدوین برنامه‌های آموزشی و گواهینامه‌های حرفه‌ای و منابع آموزشی، به روش‌ها و تجارب موفق

  سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای اعتبار مالیاتی

  مدیریت تغییر، آموزش مستمر، مدرسه‌های تابستانه و زمستانه

  همایش، وبینار، نمایشگاه، اتاق گفتگو  

  استفاده از متخصصان فناوری، رایانه، هوش مصنوعی و آمار در گروه‌های حسابداری، امور مالی شرکت‌ها و مؤسسات حسابرسی   

  توجه به پیامدهای اجتماعی و اخلاقی به‌کارگیری هوش مصنوعی

  حفظ اعتماد کلیه ذی‌نفعان به‌نحوی‌که گروهایی احساس خسارت و خسران نکنند و گروه‌های دیگری احساس بهره‌مندی و مزیت اطلاعاتی و برتری بر سایرین.

  به‌کارگیری فنّاوری‌های اطلاعاتی باید به نحوی باشد که معیارهای کیفی اطلاعات حسابداری محفوظ بماند (مغشوش نشود)

  ویژگی کیفی قابلیت اتکا و اعتماد اطلاعات (صادقانه بودن، قابلیت تأیید و اثبات پذیری) از عواملی است که همواره در طول تاریخ عامل حفظ اعتماد جامعه به سیستم اطلاعاتی حسابداری بوده است. نباید به‌یک‌باره و بدون تأمل تسلیم تکنولوژی وارداتی شد و همه‌چیز را تغییر داد بلکه بایستی مبانی کیفی اطلاعات حسابداری که همواره باعث حفظ اعتماد جامعه به این نظام بوده است محفوظ بماند.

  به‌کارگیری هوش مصنوعی در حسابداری باید مدیریت شود و همان‌گونه که سایر فناوری‌های قبلی مدیریت شد و این مهم وظیفه نهادهای مسوول تدوین استاندارد است.