علت فرونشست،  کسری آبخوان حوزه زاینده‌رود است

استاندار اصفهان که در نشستی خبری با حضور رسانه‌های استان سخن می‌گفت  از جمله افزود سال ۱۴۰۲، سال انتخابات و بسیار حساس بود، رسانه‌های دنیا از ماه‌ها قبل برای ایجاد حاشیه و کاهش حضور مردم برنامه‌ریزی کرده بودند تا انتخابات زیر ۱۰ درصد را محقق کنند، اما این موضوع اتفاق نیفتاد و در استان اصفهان مشارکت در انتخابات یک درصد از انتخابات گذشته بیشتر بود.  علی‌رغم اینکه رسانه‌های معاند در برخی از حوزه‌های انتخابیه مثل سمیرم، برگزاری انتخابات را با مخاطره مواجه کرده بودند، اما در همان حوزه‌ها مشارکت ۸۰ درصدی داشتیم که آمار نشان‌دهنده آگاهی مردم از توطئه‌های دشمن بود که با شرکت در انتخابات این توطئه‌ها را خنثی کردند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه نوع جدیدی از استبداد رسانه وجود دارد که مانع اطلاع‌رسانی از ضعف‌های نظام سرمایه‌داری و استبدادی می‌شود، گفت: امروز و با اتفاقات اخیر که در دانشگاه‌های آمریکا ایجاد شده، روشنگری نسبت به امپراتوری رسانه‌ای در حال انجام است. همچنین امروز یک عرصه دردناک دیگر که آبروی اصطلاحاً ابرقدرت‌های پیشین جهان را برده در حال وقوع است و ۳۳ هزار فلسطینی   از جمله ۱۳ هزار کودک شهید شدند، اما کشورهای غربی به سادگی از کنار آن می‌گذرند، غرب با امپراتوری رسانه‌ای جهان خواست که خبرها به مردم دنیا نرسد، اگر امروز می‌بینیم در دانشگاه‌هایی که تربیت کننده مدیران آینده آمریکا و اروپا هستند اعتراضاتی با این وسعت انجام می‌شود، به دلیل جانفشانی و فعالیت پرثمر خبرنگاران و شهادت ۱۴۰ نفر از اصحاب رسانه است که اجازه محاصره اخبار را ندادند.

مرتضوی در خصوص طرح انتقال آب از تونل سوم به اصفهان، ادامه داد: میزان آبی که امکان پمپاژ دارد بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب است که اگر در فصل سرد بارندگی مناسب داشته و یخ‌زدگی نداشته باشیم، می‌توانیم این میزان را پنج تا شش ماه پمپاژ کنیم. آبی که در موارد فعلی باز شده، در هر مورد ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که زودتر از زمان اعلام شده انجام شد، اما به دلیل حواشی موجود مایل به صحبت و ارائه اطلاعات درباره آن نبودیم. گام اول متوقف کردن کسری آب در زاینده‌رود و گام دوم احیاء مجدد آبخوان است که برای تحقق این دو گام اقداماتی طراحی شده و در حال اجرا است.

نسبت به دانشگاه هنر بی‌تفاوت نبوده‌ایم

استاندار اصفهان در رابطه با گلایه دانشگاه هنر مبنی بر عدم حضور مسئولان استان در این دانشگاه گفت: در جلسه اولی که با دانشگاه‌های استان و تشکل‌های دانشجویی داشتیم اعلام شد در هشت سال گذشته، دانشگاه و دانشجویان یک نشست هم با استاندار اصفهان نداشته‌اند در حالی که در دو سال و نیم گذشته  استانداری در هفت جلسه وسیع، هر بار در دانشگاه‌های مختلف حضور داشته است، رویکرد استان و دولت حضور در جمع دانشجویان و دانشگاهیان بوده چون به آن اعتقاد داشته و به دلیل فعال‌سازی قشر جوان و دانشجو، استفاده از افکار و اذهان بکر و فعال آنها و ارتباط اداره استان با بدنه دانشجویی مورد تأکید است.

وی افزود: هفت جلسه با دانشجویان در مراکز مختلف داشته‌ایم و دانشگاه‌های هنر هم از جمله دانشگاه‌های درخواست دهنده بوده که به لحاظ ظرفیت مکانی و فیزیکی در حال پیگیری است اما دانشگاه صنعتی هم که محل خدمت خود من بوده هنوز حضور نداشته‌ایم و از آن سمت هم مورد انتقاد هستیم. در واقع این عدم حضور به معنای بی‌توجهی به مسائل دانشگاه هنر نیست، زیرا کمیسیون دانشجویی در استان تشکیل و به مسائل دانشگاه و دانشجویان می‌پردازند و در دو و نیم سال گذشته مسائل مختلف مورد بررسی بوده که برخی دستور جلسات ویژه دانشگاه هنر بوده و نسبت به دانشگاه هنر بی‌تفاوت نبوده‌ایم.

راهبرد وزارت نیرو نگاه آینده‌نگر در حوزه انرژی است

وی مورد  اهمیت انرژی با بیان اینکه در گذشته نگاه آینده‌نگر نبود و در مورد مسئله انرژی غفلت‌ها و مخالفت‌هایی برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور وجود داشته است، گفت: در سال‌های آخر دولت قبل خاموشی‌های متعدد ایجاد شد، با روی کار آمدن دولت سیزدهم رویکرد عوض شد و راهبرد وزارت نیرو نگاه آینده‌نگر در حوزه انرژی و توسعه بود، نیروگاه‌های متعدد در حال ساخت است که یک یا دو پروژه به بهره‌برداری رسید، یک مورد آن واحد اول نیروگاه سیکل ترکیبی بود که هفتم مهر با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و در حوزه تأمین انرژی به سمت مثبت کردن تراز انرژی می‌رویم.

مرتضوی افزود: بخش‌هایی از پروژه‌ها امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را به بالای ۲۰۰۰ مگاوات می‌رساند، در مجموع ظرفیت‌های خوبی برای انرژی در حال ایجاد است و ستادی در کشور و استان مدیریت برنامه‌های انرژی را انجام می‌دهد و با نگاه ترجیحی فعالیت می‌کند به این معنا که توجه شده تا واحدهایی که می‌توانند با تغییر فرآیندها انرژی کمتر و جایگزین استفاده کنند این کار را انجام دهند و امسال هم همین نگاه در دستور کار است.

منبع: ایسنا