پیش زمینه امنیت اقتصادی، آرامش اجتماعی است

هوشنگ شجری درباره تأثیر شرایط موجود بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: در تأثیر این شرایط بر فرار سرمایه‌ها هیچ تردیدی وجود ندارد و معمولاً در شرایط بحرانی که انتظارات نامناسبی در جامعه شکل می‌گیرد، بیشترین آسیب را بخش سرمایه‌گذاری می‌بیند.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده که در شرایط این چنینی موضوع فرار سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود، گفت: به‌طورقطع آسیب حوزه سرمایه‌گذاری موجب افزایش نرخ تورم، نرخ بیکاری و از سوی دیگر کم شدن تولید می‌شود و از سوی دیگر آسیب سرمایه‌گذاری موجب پیامدهای بی‌شماری همچون کاهش درآمدها و بی‌ثباتی بازار ارز می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به راهکار خروج از این وضعیت و حفظ امنیت سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: پاسخ رهایی از این وضعیت اگرچه آسان، اما در عمل دشوار و اگرچه پاسخ علمی آن آسان است، اما در عمل اندکی نیاز به تلاش دارد.

وی توضیح داد: در این شرایط دولت‌مردان باید تمام حقایق را به مردم بگویند، اگرچه بعضاً به زیان آنها است. شجری گفت: اقتدار این است که واقعیات به مردم گفته شود و حتی اگر خطایی در سطح مدیران وجود داشته باشد، باید با آنها برخورد قضایی شود و در عمل نشان دهند که دولت در کنار مردم است که این اقدامات می‌تواند مقدمه خاتمه بحران امروز باشد.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی باید پیش‌زمینه آرامش اجتماعی فراهم شود و در ادامه شاهد امنیت اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری خواهیم بود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: تداوم برخی ناآرامی‌ها موجب کوچک شدن اقتصاد کشور، افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ بیکاری و فرار سرمایه‌ها خواهد شد و در شرایط بحران معمولاً سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری بلندمدتی نمی‌کنند و در این شرایط افراد به سمت سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت در بازار ارز و طلا می‌روند.