محوری پایین_4 copy

به‌عنوان‌مثال، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و استراتژی فروش به عهده واحد فروش است اما واحد روابط عمومی نیز باید در امور برنامه‌ریزی این کمپین ایفای نقش نماید و با ارائه راهکارهای مختلف، مطمئن شود این کمپین و تبلیغات آن به تصویر مثبت برند کمک کرده و آسیبی به آن وارد نمی‌کند. درواقع ارتباطات و روابط عمومی در استراتژی هر شرکت نقش مؤثری دارد و به‌عنوان حلقه اصلی ارتباطات میان مدیران، کارکنان و جامعه افراد تأثیرگذار و تأثیرپذیر از سازمان است. روابط عمومی می‌بایست اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان را اطلاع‌رسانی کند و در مقابل از دیدگاه‌ها، انتظارات و خواسته‌های مخاطبان اطلاع داشته باشد.

نقش روابط عمومی در نما نام(برند)

برند هر سازمان نقاط تماس با ذینفعان داخلی و خارجی و سلول‌های تشکیل‌دهنده آن برند که شامل گفتمان، هویت بصری و هویت معنوی آن سازمان است.

نقاط تماس با ذینفعان داخلی شامل رسانه‌های داخلی سازمان، مجموعه برنامه‌های رفاهی، آموزشی، هم‌افزایی و فضای خود سازمان است و با ذینفعان خارجی شامل کلیه رسانه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ارتباطی، فعالیت‌های تبلیغاتی و فضاهای فیزیکی است و روابط عمومی مهم‌ترین نقش در بهبود این نقاط تماس را دارد و می‌تواند تصویر مثبتی در ذهن ذینفعان ایجاد کند.

سلول‌های تشکیل‌دهنده هم شامل گفتمان سازمان با جامعه، بازار و ذینفعان داخلی، هویت بصری و هویت معنوی که شامل استراتژی، مأموریت، اهداف، ارزش‌ها و شعار سازمان است. روابط عمومی سازمان در شکل-گیری این سلول‌ها نقش بسزایی دارند و باید از این مفاهیم درک درستی داشته باشند و در تحقق آن‌ها گام بردارد.

اهدافی که روابط عمومی شرکت‌های اقتصادی دنبال می‌کنند؛

  افزایش آشنایی مخاطبین با برند و ایجاد تصویر مثبت از برند

  تسهیل ارتباط میان سازمان با محیط درونی و بیرونی، گروه‌های تأثیرگذار و تأثیرپذیر از سازمان، افکار عمومی، رسانه‌ها و سازمان‌های دیگر.

  نوسازی و بهسازی فرهنگ سازمان

  ایجاد محیط کاری شاداب، سالم، پویا و چالش‌برانگیز همراه با شایسته محوری

  توسعه روابط تجاری

  معرفی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های سازمان

  توسعه فردی کارکنان سازمان

  ترویج ارزش‌های سازمان

جمع‌بندی

روابط عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است و هرروز مهم‌تر هم خواهد شد. در دهه آینده که پیش‌بینی می‌شود با تحول جدی در بازار و سبک زندگی مواجه هستیم، روابط عمومی با ارتباطات اثربخش با ذینفعان داخلی و خارجی، برنامه‌های توسعه‌ای و هم‌افزایی و ایجاد یک تصویر مثبت از برند می‌تواند در موفقیت و پیشرفت سازمان نقش پررنگی داشته باشد و در تحقق اهداف، انجام مأموریت و رسیدن به چشم‌انداز کمک شایانی کنند.