دستمزدهای ما و آنها

متنوع‌سازی در بخش واردات و صادرات، افزایش بهره‌وری کشاورزی و حرکت به سمت بخش‌هایی که ارزش افزوده بالاتری دارند، به این کشورها کمک کرده تا وضعیت معاش و دستمزد مردم را بهتر کنند. کشورهای حوزه خلیج فارس با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اوضاع درآمد خانوارها را سروسامان داده اند.

بر اساس آمار قطر در صدر فهرست میانگین دستمزد کشورهای عربی و در رتبه ششم جهان قرار گرفت. حداقل دستمزد در کشور قطر ۱۸۰۰ ریال قطر (۴۹۵ دلار) است.

امارات هم که یکی دیگر از کشورهای پیشتاز خاورمیانه است حداقل ۱۵۰۰ درهم امارات (۴۰۸ دلار) را ثبت کرده و در کنار آن عربستان که یکه‌تاز صنعت نفت است اعلام کرده که حداقل دستمزد ۱۶۰۰ ریال سعودی (۴۲۶ دلار) است

البته در کویت که با ارزش‌ترین ارز دنیا را دارد حداقل دستمزد ۱۰۰ دینار کویت (۳۲۷ دلار) ثبت شده و این مورد در ترکیه  که سال گذشته میلادی را با انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و مالی گذرانده،  حداقل دستمزد به ۸۰۰۰ لیر ترکیه (۴۲۵ دلار) می‌رسد، اما در کشورمان ایران،  حداقل نرخ دستمزد برای سال ۱۴۰۲  به صورت تقریبی  ۷۳ میلیون ریال (۱۴۶ دلار) با احتساب متوسط قیمت دلار در باار آزاد می‌شود که در صورت استفاده از معادل نرخ  صرافی ملی با ارزش تقریبی ۴۲ هزار تومان به حدود ۱۷۶ دلار در ماه بالغ می‌شود، البته این رقم در مقایسه با بقیه کشورهای منطقه به جز مصر، افعانستان یا پاکستان با اختلاف فاحشی پایین است. در کنار همه این مسائل، رشد نقدینگی و ادامه دار بودن تورم بالای ۳۸ درصد، تفاوت یاد شده را در صورتی که حداقل دستمزدها برای سال ۱۴۰۲، افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد تشدید خواهد کرد، البته در این حوزه نیز برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند پرداخت حداقل دستمزد بالاتر، علاوه بر افزایش حجم نقدینگی و دامن زدن به افزایش نرخ تورم، می‌تواند توانایی کارفرمایان در پرداخت حقوق‌های بیشتر را با توجه به نرخ فعلی رشد اقتصادی با چالش‌های جدی مواجه کند.