در چنین شرایطی روند خروج سرمایه از بازارهای ریسکی افزایش داشته که اصلا به نفع رمزارزها نیست، اما داده‌های شبکه نشان می‌دهد که موج تازه‌‌‌‌‌‌‌ای از خروج بیت‌کوین از بازار آغاز شده که خبر خوبی است. این موج به معنی ورود اندکی سرمایه تازه به بازار برای نگهداری بیت‌کوین است. به‌نظر حمایت بیت‌کوین در کانال ۱۸‌هزار دلار موجب شد که برخی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران آینده‌نگر به این رمزارز اقبال نشان داده و اندکی از سرمایه خود را وارد این بازار کرده‌اند.

شرایط اقتصاد کلان

با افزایش تورم هسته در ایالات‌متحده و همچنین فرارسیدن فصل سرما که موجب افزایش موقت قیمت انرژی به‌دلیل افزایش مصرف و مواد غذایی به‌دلیل کاهش تولید می‌شود، تحلیلگران انتظار دارند که روند تورم در سطح جهان دوباره شیب صعودی به خود بگیرد. در حال‌حاضر معامله‌گران انتظار دارند تا فدرال‌رزرو نرخ بهره را تا انتهای سال ‌به ۴‌درصد برساند. این پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌ها موجب‌شده که گسیل سرمایه به سمت اوراق‌بدهی ایالات‌متحده افزایش یافته و سرمایه از دیگر بازارها به سمت این بازار حرکت کند. در عین حال بازار رمزارزها هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

اثر سیاست‌های اقتصاد کلان بر بازار رمزارزها

به هرحال، این دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌ها در اقتصاد کلان موجب‌شده که فعلا هر حرکت صعودی به‌شدت توسط فروشندگان سرکوب شود. از طرف دیگر افرادی که نسبت به آینده بیت‌کوین دیدگاه مثبتی دارند، به‌خوبی در کانال ۱۸‌هزار دلاری از این رمزارز حمایت کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. بیت‌کوین از سپتامبر سال‌جاری تاکنون ۹‌بار به این کانال نفوذ کرده که هربار توسط معامله‌گران صعودی حمایت شده و به کانال ۱۹‌هزار دلار بازگشته است.

از طرفی در همین مدت هفت‌بار هم تلاش کرده که در کانال ۲۰‌هزار دلاری خود را تثبیت کند ولی موفق نبوده و سرکوب شده‌است. این حمایت و مقاومت به‌نظر از اصلی‌ترین خطوط درگیری میان گاوها (معامله‌گران صعودی) و خرس‌‌‌‌‌‌‌ها (معامله‌گران نزولی) بوده است و شکسته‌شدن هرکدام می‌تواند مسیر تازه‌‌‌‌‌‌‌ای را به روی معامله‌گران بگشاید.

تا زمانی‌که بیت‌کوین در محدوده کنونی باقی بماند، انتظار افزایش یا کاهش قیمت خاصی در دیگر رمزارزها نیز وجود ندارد. جهش‌‌‌‌‌‌‌های ناگهانی در برخی از رمزارزها به‌دلیل انتشار اخبار مثبت یا منفی گوناگون محتمل است، در نتیجه زیرنظر گرفتن اخبار از اهمیت بالایی برخوردار است. بیت‌کوین در این شرایط طی هفت روز گذشته کمتر از یک‌درصد رشد داشته یا بهتر می‌توان گفت که اصلا رشدی نداشته است. درحالی که اتریوم، دومین رمزارز بزرگ بازار تقریبا بازده ۳‌درصدی را تجربه کرده است.

رمزارز صرافی هیوبی با ‌نمادHT  بیشترین رشد را میان صد رمزارز برتر بازار نصیب خود کرده و حدود ۱۸‌درصد افزایش قیمت داشته است، پس از آن‌هم رمزارز TWT با ۱۳‌درصد رشد قرار دارد. از طرفی هم توکن بازی معروف اکسی‌اینفینیتی با ‌نماد AXS که در زمان رشد بازار توجهات بسیاری را به خود جلب کرده بود، در این هفته بیشترین میزان افت قیمت را با ریزش ۱۸‌درصدی به خود اختصاص داد، پس از آن‌هم توکن سرویس نام‌گذاری اتریوم با‌نماد ENS حدود ۱۴‌درصد از ارزش خود را از دست داد و در جایگاه دوم قرار گرفت.

روند آتی بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین

 به‌نظر می‌رسد با توجه به انتظارات بازار، این رمزارز اکنون درحال قیمت‌گذاری برای نرخ بهره ۴‌درصدی بوده و حتی می‌توان گفت پیشتر این قیمت‌گذاری تثبیت شده‌است. تنها در صورتی انتظار سقوط بیشتر قیمت بیت‌کوین می‌رود که فدرال‌رزرو تصمیم بگیرد بیش از انتظارها نرخ بهره را افزایش دهد. حجم معاملات بیت‌کوین هم به نسبت ‌ماه‌های گذشته کمابیش در شرایط طبیعی است و چندان انتظار نمی‌رود که از حالت عادی خارج شود.

شاخص ترس و طمع همچنان حوالی عدد۲۰ قرار دارد. این شاخص با استفاده از ابزار مختلف مانند شبکه‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی، روند معاملات و غیره روحیات بازار را می‌‌‌‌‌‌‌سنجد و از صفر تا صد‌ عددی را نشان می‌دهد که عدد به‌دست آمده، ترس یا طمع را به ترتیب از کم به زیاد در بازار نشان می‌دهد. با توجه به عدد کنونی، ترس شدیدی بر بازار حاکم است و فعلا نمی‌توان انتظار اقبال عمومی به بازار را داشت.

اما در شرایط کنونی داده‌های شبکه بیت‌کوین نشان می‌دهد که همچنان برخی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران آینده‌نگر به خارج‌‌‌‌‌‌‌کردن بیت‌کوین از صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها ادامه‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهند. با توجه به داده‌های کریپتوکوانت، طی هفت روز گذشته حدود ۴۰‌هزار بیت‌کوین از کلیه صرافی‌‌‌‌‌‌‌ها خارج شده‌است.

به نقل از ارز دیجیتال، به گزارش سی‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌‌سی، داده‌های کریپتوکوانت نشان می‌دهد که روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه ۱۸اکتبر (۲۶‌مهر) نزدیک به چهل‌هزار بیت‌کوین (به‌‌‌‌‌‌‌طور خالص) از کوین‌بیس، یکی از صرافی‌‌‌‌‌‌‌های محبوب بین سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران سازمانی خارج شده‌است. به‌‌‌‌‌‌‌گفته مارتن رجترشات (Maarten Regterschot)، تحلیلگری در کریپتوکوانت، ارزش بیت‌کوین‌‌‌‌‌‌‌های برداشت‌‌‌‌‌‌‌شده در روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه بیش از ۷۰۰میلیون دلار با تراکنش‌هایی در دسته‌‌‌‌‌‌‌های ۱۲۲ بیت‌کوینی بوده است. به‌‌‌‌‌‌‌عقیده او، این یک الگوی آشناست که در طول دوره صعودی سال‌۲۰۲۱ چندین‌‌‌‌‌‌‌بار تکرار شده‌است.

درحالی که قرار بود بیت‌کوین راه‌حلی در ‌برابر تورم باشد، حال به‌دلیل نوسان‌های بالا به بازاری ریسکی بدل شده و ابتدا با بازار سهام هم‌بستگی داشت و اکنون هم‌بستگی آن با طلا درحال افزایش است. چنین رفتاری از بیت‌کوین و دیگر رمزارزها موجب‌شده که در شرایط تورمی این بازار با کمبود قدرت خرید مواجه شود، چراکه معامله‌گران انتظار دارند تا بازده بیشتری از اوراق خزانه و دلار آمریکا داشته باشند.

در عین حال، تنظیم سیاست‌های اقتصادی باقی کشورها متناسب با سیاست‌های ایالات‌متحده موجب‌شده که به‌طور کلی بازار جفت‌ارزها و اوراق قرضه دولتی بیش از دیگر بازارها در کانون توجهات قرار گیرد، در نتیجه به‌نظر می‌رسد که ابتدا شرایط باید به نفع بازارهای ریسکی تغییر کند و تا زمانی‌که سیاست‌های فدرال‌رزرو ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار باشد، نمی‌توان به آینده رمزارزها با همه اخبار مثبت، امیدوار بود، اما رفتار سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران هوشمند نشان می‌دهد که آنها قیمت‌های کنونی را کف قیمت بیت‌کوین دانسته و در حال آماده‌‌‌‌‌‌‌سازی خود برای افزایش سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار هستند.