اقتصاددانان در سال ۲۰۲۴ در ایالات متحده،  انتظار رشد اقتصادی ضعیف اما نه رکود را دارند. صنعت شیمیایی ایالات متحده می‌تواند شاهد افزایش در تجارت باشد. با مواد خام ارزان‌قیمت مبتنی بر گاز طبیعی، سازندگان پتروشیمی ایالات متحده باید نسبت به رقبای خارجی برتری داشته باشند.

فدرال رزرو و همتایان آن در سایر کشورها نرخ بهره را برای مهار تورم افزایش داده‌اند. اما این حرکت‌ها بخش‌های کلیدی اقتصاد از جمله مسکن جدید را کند کرده است.

مورگان استنلی در پیش‌بینی اقتصادی خود در سال ۲۰۲۴ می‌نویسد: «با کاهش تورم، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان با یک معضل روبرو هستند: اگر سیاست‌های پولی را خیلی آسان کنند، تورم می‌تواند بازگردد. اما اگر آنها سیاست را بیش از حد سخت نگه دارند، می‌تواند باعث رکود شود.»

بانک سرمایه‌گذاری به موفقیت سیاستگذاران خوشبین است. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ مثبت باقی بماند و ۱.۹ درصد در مقایسه با ۲.۴ درصد در سال گذشته باشد. مورگان استنلی می‌گوید پیش‌بینی اجماع اقتصاددانان رشد ۱.۰ درصدی برای سال است.

نظر گلدمن ساکس نیز صعودی است. این بانک در گزارش چشم‌انداز خود می‌گوید: «سنگین‌ترین ضربات ناشی از انقباضات پولی و مالی به خوبی پشت‌سر گذاشته شده است. احتمال رکود اقتصادی را تنها ۱۵ درصد قرار می‌دهد که بسیار کمتر از اجماع اقتصاددانان ۴۸ درصد است.»

پیش‌بینی‌های اقتصاددانان در شورای شیمی آمریکا (ACC) با اجماع بیشتر مطابقت دارد. ACC پیش‌بینی می‌کند که رشد در سال ۲۰۲۴ به ۱.۱ درصد کاهش می‌یابد. این گروه تجاری انتظار دارد شروع مسکن – ساخت‌و‌ساز خانه یکی از مصرف‌کنندگان کلیدی مواد شیمیایی است - از ۱.۳۹ میلیون در سال ۲۰۲۳ به ۱.۳۵ میلیون در سال جاری کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای سبک ثابت و در حدود ۱۵.۵ میلیون دستگاه باشد.

پس از یک نمایش ضعیف در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود تولیدات شیمیایی ایالات متحده در سال جاری بهبود یابد. اما در مقابل این پس‌زمینه، ACC  فکر می‌کند که صنعت شیمیایی ایالات متحده در سال جاری عملکرد بهتری نسبت به سال ۲۰۲۳ خواهد داشت. این پیش‌بینی می‌کند در مقایسه با کاهش ۱.۰ درصدی تولید در سال گذشته، ۱.۵ درصد افزایش تولید شیمیایی، بدون احتساب داروها، افزایش یابد.

هنگامی که قرنطینه‌های همه‌گیر در سال ۲۰۲۲ برداشته شد، مصرف‌کنندگان مشتاق خرید مجدد کالا بودند، اما پس از آن جهش، تقاضا در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت. شرکت‌های زنجیره تامین، از جمله تولیدکنندگان مواد شیمیایی، موجودی زیادی در دست داشتند و تولید کند شد و شرکت‌های صنعتی طعم اولیه رکود در اقتصاد گسترده‌تر را حس کردند.

مارتا گیلکریست مور، اقتصاددان ارشد ACC گفت: «ما فکر می‌کنیم که این موضوع تا حد زیادی اتفاق افتاده است. ما شروع به مشاهده برخی شاخه‌های سبز از تایید تقاضا در مناطق خاص کرده‌ایم.»

جیم فیترلینگ، مدیر عامل داو، در کنفرانس مواد اولیه Citi گفت که صنعت شیمیایی می‌تواند به سرعت در سال جاری بهبود یابد. او گفت: با بهبود تقاضا، شما شاهد کشش فوری زنجیره خواهید بود و این معمولا اتفاق می‌افتد. صنعت ما معمولا ابتدا وارد رکود می‌شود و سپس بیرون می‌آید.

اما حتی اگر از تقاضای قوی‌تری برخوردار باشد، صنعت پتروشیمی به دلیل عرضه مازاد در رکود خواهد بود که نتیجه افزایش ظرفیت عظیم در چند سال گذشته است. این وضعیت قبلا باعث کاهش سودآوری صنعت شده است.

شروتی وانگی پورام، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی مواد شیمیایی پایه در گروه مشاوره Wood Mackenzie می‌گوید: ما همچنان شاهد بازارهای پتروشیمی در این دوره از چرخه نزولی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ خواهیم بود و در نهایت بهبودی در نیمه پایانی دهه به وقوع خواهد پیوست.

به گفته وانگی پورام، ایالات متحده نسبت به سایر مناطق موقعیت بهتری خواهد داشت، زیرا بسیاری از محصولات را از مواد اولیه ارزان‌قیمت بر پایه گاز طبیعی به جای نفتا تولید می‌کند، همانطور که در آسیا و اروپا انجام می‌شود. او می‌گوید: «بنابراین برای بازار پلی‌اتیلن، ما همچنان شاهد موقعیت بهتری برای ایالات متحده در مقایسه با سایر نقاط جهان هستیم.»

وانگی پورام می‌گوید: «اما اگر به زنجیره‌های ارزش دیگر مانند پلی‌استایرن یا برخی دیگر از زنجیره‌های ارزش مبتنی بر آروماتیک نگاه کنید، می‌بینید که ضعف کمی بیشتر می‌شود زیرا این زنجیره‌ها بیشتر به روغن وابسته هستند.»

علاوه بر این، او خاطرنشان می‌کند، این بازارها تحت تسلط مجتمع‌های عظیمی هستند که در چین راه‌اندازی شده‌اند.