محمدیاسر طیب‌نیا گفت: تا چند دهه قبل، روابط‌عمومی‌ها نقش چندانی در کارها و سرنوشت سازمان‌ها نداشتند و از نظر ذی‌نفعان و جامعه نیز حضور و عملکرد روابط‌عمومی‌ها چندان موردتوجه نبوده، گرچه واحدی به نام روابط‌عمومی همواره وجود داشته است؛ اما به‌هیچ‌عنوان این نقش پررنگ و انتظاراتی که امروز جامعه و ذی‌نفعان از روابط‌عمومی‌ها دارند، مورد انتظار نبوده است. وی خاطرنشان کرد: با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و لزوم انتشار سریع، صریح و شفاف اخبار و بزرگ شدن سازمان‌ها و شرکت‌ها، نقش روابط‌عمومی هر روز بیش از پیش، پررنگ‌ و مهم‌ شده است که این امر در گرو شکل‌گیری صحیح روایت‌هاست؛ ازاین‌رو باید اذعان داشت که نقش روابط‌عمومی در بنگاه‌های اقتصادی تعیین‌کننده است. مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه جریان‌سازی پرقدرت دستاوردهای سازمان‌ها از الزامات فعالیت‌های روابط‌عمومی است گفت: امروز کشورمان بیش از هر زمان دیگر به روایتگری صحیح نیاز دارد؛ ازاین‌رو شکل‌دهی صحیح، صادقانه و سزاوارانه افکار عمومی تأکیدی بر اهمیت و نقش روابط‌عمومی است. به‌طورکلی امروز یکی از مؤلفه‌های اصلی در پیشبرد اهداف سازمان‌ها متوجه عملکرد و روایتگری صحیح روابط‌عمومی‌هاست.

امروز روابط‌عمومی به معنای واقعی کنار سایر عوامل تولید است

به گفته طیب‌نیا، در دهه‌های قبل پروژه‌های توسعه با کمترین دغدغه اجرا می‌شد؛ اما امروز پیش از تعریف و اجرایی کردن هرگونه پروژه توسعه، حتماً باید پیرامون آن روایتگری صحیحی در جامعه انجام شود تا تمامی ذی‌نفعان، مسئولان و آحاد مختلف جامعه با اجرای آن پروژه همگام و همراه شوند و حتی ادامه فعالیت‌های تولیدی در سازمان‌ها بدون روایتگری و جریان‌سازی صحیح و دقیق امکان‌پذیر نیست که این امر تأکیدی است بر اهمیت و نقش روابط‌عمومی‌ها. امروز روابط‌عمومی به معنای واقعی کنار سایر عوامل تولید است و برای تحقق استراتژی‌های سازمان، باید تمام‌قد بایستد و روایت‌گری صحیح داشته باشد؛ وگرنه نمی‌توانیم به اهداف، مأموریت‌ها و سند چشم‌انداز شرکت برسیم.

نگاه مدیریت فعلی فولاد مبارکه به‌ دور از هرگونه ظاهرسازی، متوجه روایتگری صحیح برای مردم است

وی خاطرنشان کرد: کارکنان روابط‌عمومی در همه بخش‌ها و موقعیت‌های شغلی باید به اهداف سازمان و عملکرد خود ایمان داشته باشند؛ به‌ویژه اینکه نگاه مدیریت فعلی فولاد مبارکه به‌دوراز هرگونه ظاهرسازی، متوجه روایتگری صحیح برای مردم است. معتقدیم اهداف مقدسی را در فولاد مبارکه برای خدمت به جامعه در پیش گرفته‌ایم؛ بنابراین جایگاه روابط‌عمومی نیز به‌خودی‌خود تعیین‌کننده است؛ چراکه اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و دستاوردها ضرورت دارد.

امروز مخصوصاً در سازمان‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه کارِ روابط‌عمومی آمیخته‌ای از علم و هنر است

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: امروز جایگاه روابط‌عمومی‌ها نه‌تنها به‌هیچ‌عنوان صوری، تشریفاتی و فانتزی نیست؛ بلکه جایگاهی تعیین‌کننده است. مخصوصاً در سازمان‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه که با جریان‌های متعدد و متنوع و مختلفی روبه‌روست، کارِ روابط‌عمومی یک کارِ پیچیده و واقعاً آمیخته‌ای از علم و هنر است. بنابر اظهارات طیب‌نیا، امروز کارکنان روابط‌عمومی به علوم، تخصص‌ها و هنرهای مختلفی در حوزه‌های کاری خود نیازمندند تا بتوانند در مسیر اهداف سازمان حرکت کنند و سازمان را به سرمنزل مقصود در حوزه اطلاع‌رسانی و همگرایی هرچه بیشتر جامعه با صنعت رهنمون سازند.

امروزه در فولاد مبارکه روابط‌عمومی فقط تیم مدیرعامل نیست، بلکه در نگاه کلان‌تر در تیم سازمان فعالیت می‌کند

وی تأکید کرد: امروزه در فولاد مبارکه روابط‌عمومی فقط تیم مدیرعامل نیست؛ بلکه در نگاه کلان‌تر در تیم سازمان فعالیت می‌کند. با توجه به اهمیت فعالیت‌ها در روابط عمومی باید در گام نخست جهت توسعه علم و دانش در حوزه روابط عمومی تلاش کنیم و به مقوله‌های علم و هنر و مباحثی که می‌تواند به بهتر انجام دادن کارها در روابط عمومی منجر شود همت گماریم و برنامه‌ریزی‌های هدفمندتری داشته باشیم. به همین دلیل باید کارکنان روابط عمومی با انگیزه مضاعف نسبت به ارتقای دانش خود در حوزه‌های یادشده تلاش کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: روابط‌عمومی نه‌تنها فقط زبان گویای مدیرعامل و بیان‌کننده افکار مدیریت ارشد سازمان نیست، بلکه مبین افکار همه بخش‌های سازمان است و این اتفاقی که است خوشبختانه در روابط‌عمومی فولاد مبارکه قابل‌مشاهده است. از دیگر سو، روابط عمومی باید بستر مناسبی برای معرفی دستاوردها و همچنین یافتن افراد توانمند و نخبه سازمان و حتی خانواده‌ها باشد؛ چراکه با این اقدام انگیزه‌های افراد و نشاط سازمانی نیز بیشتر می‌شود. وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: در روابط‌عمومی نیز باید همگام با سایر بخش‌های سازمان کارهای تیمی بیشتری انجام گیرد تا نتایج بهتری حاصل شود، هرچند نسبت به سایر سازمان‌ها در این حوزه برتری نسبی داریم. طیب‌نیا تأکید کرد: داشتن علم و هنر، ارتقای دانش و خلاقیت نوآوری، شناخت همه‌جانبه سازمان و اهداف و دیدگاه‌های آن، انجام کار به‌صورت تیمی، توانمندی هرچه بیشتر، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در روابط‌عمومی و تشریک‌مساعی باید بیش‌ازپیش سرلوحه کار همکاران در روابط‌عمومی باشد تا همچنان این واحد مایه افتخار سازمان باشد.