طراحی صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

بطور کلی به عرضه و ارائه ی کالا و یا خدمات اصطلاحا صنعت می گویند و در نهایت صنعت است که تامین کننده ی نیاز بازار می باشد.

گاها برخی بین واژه های صنعت و بازار وجه تشابه میبینند یا این دو واژه را به یک معنا می دانند که کاملا اشتباه است و اگر صنعت را عرضه کننده ی محصول یا خدمات تعریف کنیم، تفاوت بازار دقیقا به متقاضیان آن خدمات گفته می شود و در واقع این دو لازم و ملزوم هم می باشند به عنوان مثال:

تولیدکنندگان یراق آلات، یراق آلات ساختمانی مانند دستگیره در، قفل و غیره به نوعی صنعتگر محسوب می شوند و خریداران یراق آلات نیز، بازار یراق آلات نامیده می شود.

 بیش از این به واژه ی صنعت نمی پردازیم تا بتوانیم جزییات ارتباط صنعت و طراحی صنعت را بررسی کنیم.

ارتباط صنعت و طراحی صنعت

 تا کنون به تبلیغات محصولات مختلف در گذشته دقت کرده اید؟ احساس نوستالژیکی که نسبت به کالاهای مختلف داریم،  با اینکه خاطره انگیز است اما اگر در دنیای امروزی تصمیم به استفاده از آن کالاها داشته باشیم مسلما تمایل چندانی دیگر نخواهیم داشت.

علت این تغییر فقط گذر زمان نیست بلکه سبک جدید زندگی و تغییر در نیازهای شخصی و عمومی موجب شده تا خلاقیت و نو آوری دست مایه ی هنر شوند و در همین راستا تاثیر مستقیم خود را در صنعت و معرفی آن بگذارند.

حال تلفیق هنر و خلاقیت در ساخت، تولید و ارائه ی خدمات را بطور کلی طراحی صنعتی می توان نامید.

و نتیجه ی خلاقانه ی طراحی صنعتی را امروزه در تمام بخش های زندگیمان می توانیم احساس کنیم. اگر بخواهیم نمونه ای از این تغییرات ملموس را مثال بزنیم شما می توانید این اتفاق را در صنعت خودرو ، هواپیما ، تلفن و کامپیوتر اوج خلاقیت و ترکیب علم و هنر را تواما مشاهده نمایید.

علم بهتر است یا هنر؟!

زمانیکه تصمیم به انتخاب رشته ی مورد علاقه مان میکنیم شاید چاره ای نداشته باشیم که یکی از گزینه های بالا را انتخاب کنیم ، یعنی یا

  • علوم و ریاضیات و یا رشته های مرتبط با پزشکی و نهایتا به سمت زمینه هایی از این دست برویم و یا

  • هنر که البته اگر هوشمندانه انتخاب شود همگام با علم مسیری روشن را بهمراه خواهد داشت.

اما اگر پتانسیل بالقوه ای داشته باشید که درکنار ممارست و تلاش در زمینه ی علمی رشته ی مورد علاقه تان تلاش کنید می توانید ثمره و نتیجه ی تلاش خود را با هنرتان بیامیزید و اطمینان داشته باشید که این تلفیق مثبت باعث رشد و پیشرفت بشریت در هر صنعتی خواهد شد.

طراحی صنعتی میانبر موفقیت صنعت در دنیا

۹ تیر، مصادف است با روز طراحی صنعتی، شرکت بهریزان طراحی صنعتی را میانبر موفقیت صنعت در دنیا دانسته و  علاوه بر گرامیداشت این روز با اشاره به اینکه امروزه طراحی خوب یک ضرورت به حساب می آید قصد دارد تا به اهمیت طراحی صنعتی ، چه در ایران و چه در جهان بیشتر بپردازد.

به نقل از کلمنت موک (طراح گرافیست) تعریف زیبایی از طراحی دارد، او طراحی را مسیر شکل گیری محصول می داند نه ارائه ی نهایی کالا.

امروزه تامین بازار به عوامل متنوع تری بستگی دارد و باید به این نیاز بیشتر توجه داشت. همانطوریکه پیشتر به آن اشاره شد بازار در واقع متقاضیان و مشتریان محصول آن صنعت می باشند.

شما که امروزه بازار را تشکیل می دهید به عنوان مثال متقاضی صنعت یراق آلات و دستگیره هستید، حال به عنوان خریدار دستگیره ی مورد نظرتان به چه مواردی توجه بیشتری می کنید؟

  • شکل ظاهری دستگیره

  • کارایی بهتر دستگیره

  • کیفیت و گارانتی دستگیره

  • تفاوت دستگیره با سایر نمونه های موجود

  • بسته بندی و نوع خدمات پس از فروش محصول

می توان گفت اکثر این موارد را طراح صنعتی کم و بیش با آن در ارتباط است. ارتباط مستمر طراح  با بخش روابط عمومی شرکت کمک می کند تا شناخت و درک درستی نسبت به نیاز بازار داشته و دغدغه ، نظرات ، پیشنهادات مصرف کننده را بداند.

طراحی صنعتی یک فرآیند گروهی

بهریزان بر این باور است که در خلق و نو آوری طرح و محصولی که به تولید منجر می شود یک تیم متشکل شده از:

مدیران شرکت، مهندسان، طراحان و گرافیست های شرکت، گروه بخش روابط عمومی که با مردم در تعامل هستند در راستای یک مسیر و هدف مشترک اما نظرات متفاوت باعث شده تا بهترین کالا به مرحله ی تولید انبوه برسد.

طراحی دستگیره در بهریزان

از ایده ی اولیه تا تولید نهایی دستگیره

بهریزان

در طراحی صنعتی تنها نوآوری مهم نیست بلکه توجه به جزییات طرح به ویژه نیاز مشتری و توجه به نظرات آنها مسیر طراحی را هموارتر می سازد.

آزمون و خطاهای متعدد در مسیر شکل گیری ایده تا تولید که اغلب اوقات مسیری پیچیده و دشوار است باعث می شود تا کالایی که به بخش تولید شرکت می رسد با پشت سر گذاشتن تست های گوناگون (تست مقاومت کالا ، تست کارآیی ، تست رنگ و غیره ) بتواند کالایی را شکل دهد که مورد تایید و رضایت مشتری باشد.

اگر بخواهیم از دیدگاه بهریزان تعریف کوتاهی برای طراحی صنعتی ارائه دهیم اینگونه باید به آن اشاره کنیم که با جهت دادن و رسیدن به هدف نهایی از طریق نو آوری و خلاقیت و تبدیل مشکلات به یک فرصت میتوان در زمینه ی تولید در راستای رشد و ارتقاء برای تولید کالایی مطلوب تر و با ارزش تر قدم برداشت.

البته با داشتن درک درست از نیاز مصرف کننده تا بتوان آن را بهبود بخشید.

بهریزان با برخورداری از مدیران با تجربه و طراحان و معماران چیره دست، همگام با توسعه و معماری نوین توانسته تا با خلاقیت و نوآوری تلفیقی از زیبایی را در کنار کارآیی دستگیره با حفظ کیفیت کالا با تنوعی بیش از صدها مدل جزء بزرگترین و برترین تولیدکنندگان دستگیره و یراق آلات ساختمانی در ایران و خاورمیانه باشد.

طراحی بهریزان

در گذشته تنوع محصولات بویژه در صنعت دستگیره در، بسیار محدود بوده و در واقع کلیه نمونه ها بصورت دستگیره های پلاکدار در تولید می شده اما امروزه با توجه به معماری مدرن و تغییر سبک دکوراسیون، بهریزان توانسته تا برای هر نوع سلیقه ای طرحی نو را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

بطور کلی دستگیره های بهریزان به دو بخش پلاکدار و دستگیره رزت (دستگیره دو تکه) تقسیم شده که شامل مدل های :

لوکس، کلاسیک، مدرن و اکونومی می باشد.

کلیه محصولات شرکت بهریزان اعم از دستگیره در ، دستگیره ورودی و سایر یراق آلات علاوه بر اینکه در کلیه عاملیت های فروش شرکت در سراسر ایران موجود می باشد در فروشگاه آنلاین دستگیره بهریزان نیز ارائه شده است.

 

کیان امامی

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.