قطار هنوز بهتر از جاده است

این مساله سبب رونق گرفتن بازار تزانزیت کشور می‌شود. بازار حمل ریلی با تمام کاستی ها و نبود ریل در تمام نقاط کشور دارای مزیت های بسیار زیادی است. در این مقاله سعی شده تا شما بازرگانان عزیز از تمام مزایا و کاستی های این روش حمل آگاه شوید و بهترین گزینه برای حمل کالای خود را انتخاب کنند. در ناوگان حمل و نقل ریلی، حوادث جاده ای کمتر است و می توان گفت تصادفات خیلی کمی را شاهد هستیم.

کاهش هزینه ها نیز از دیگر مزایای این نوع حمل و نقل است که می توان به آن اشاره کرد. جابه جایی مسافر و کالا با حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر ناوگان ها تا حدودی کاهش هزینه را در پی دارد. به عنوان نمونه بار هر ۵ کامیون با یک واگن جابه جا می شود در نتیجه هزینه ها کاهش پیدا می کند. یکی از مهم‌ترین مزایای حمل و نقل ریلی این است که بیشتر برای محموله‌های حجیم و بسیار سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرا قطارها واگن‌های مخصوصی برای ارسال کالا دارند که به‌خاطر ابعاد بسیار بزرگ‌شان، بهترین گزینه برای ارسال کالاهای بسیار حجیم هستند. همچنین حمل و نقل ریلی درحوزه مسافری هم به دلیل  برخورداری قطار از  امکاناتی نظیر وسایل خواب، سرویس‌های بهداشتی، رستوران، سیستم تهویه، روشنایی، امنیت و حریم خصوصی دارای مزیت بیشتری نسبت به حمل ونقل جاده ای است، مسافران در قطار به راحتی می‌توانند تحرک داشته باشند، استراحت کنند، غذا میل کنند و حتی بر روی تخت‌های قطار بخوابند بدون این‌که نیاز به توقف وجود داشته باشد. این موضوع در خصوص وسایل نقلیه جاده‌ای مانند خودرو و اتوبوس متفاوت است و سفر با این وسایل می‌تواند خستگی بیشتری را به مسافران تحمیل کند.

مصرف انرژی

استفاده از قطار برای جابه‌جایی بار و مسافر از نظر مصرف سوخت نیز به صرفه‌تر از حمل و نقل جاده‌ای است به طوری که در شرایط مناسب میزان مصرف انرژی آن در مقایسه با حمل و نقل زمینی و جاده‌ای ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر است. این مصرف انرژی کمتر باعث می‌شود تا هزینه استفاده از قطار کاهش یابد.

محیط‌زیست

استفاده از قطارها و این نوع حمل و نقل می‌تواند به حفظ محیط‌زیست کمک کند. قطارها آلودگی بسیار کمی ایجاد می‌کنند و این میزان به قدری پایین است که به آن حمل و نقل سبز می‌گویند. قطارها در زمینه‌های متفاوتی به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

آلودگی هوا: تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیشتر از صنعت حمل و نقل ریلی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا و روند گرم شدن کره زمین بگذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با جابه‌جایی یک تن بار در هر کیلومتر با استفاده از سیستم ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای، حداقل شش سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. زمانی که این عدد را در میزان و حجم زیاد جابه‌جایی کالاها در سال ضرب کنیم متوجه می‌شویم که توسعه خطوط ریلی و استفاده بیشتر از آن می‌تواند باعث صرفه‌جویی میلیون‌ها لیتر سوخت شود.

آلودگی صوتی: بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده این موضوع است که صدای حاصل شده از قطارها آزار و اذیت کمتری نسبت به خودروها دارد. دلیل این امر برد مفید فرکانس صدای قطار و میزان اذیت و آزارش در مقایسه با خودروها است.

استفاده از زمین: راه‌آهن به دلیل عدم نیاز به آسفالت باعث دخالت بسیار زیادی در محیط نمی‌شود. همچنین یک مسیر دوطرفه راه‌آهن به هشت متر عرض نیاز دارد در حالی که یک اتوبان چهار بانده در حدود سه برابر این میزان زمین نیاز دارد. این موضوع در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میزان زمین مساوی اگر از حداکثر توان صنعت حمل و نقل جاده‌ای و ریلی استفاده شود، حمل و نقل ریلی سه تا پنج برابر بیشتر از جاده‌ها ظرفیت حمل بار را دارد.

اصفهان در این میان یکی از استان های مهم و ترانزیتی کشور است که مثابه پل شرق به غرب و شمال به جنوب کشور و همچنین نقطه ثقل ترانزیت کریدور شمال- جنوب عمل می کند، علی رغم این ظرفیت بالا، اصفهان هنوز نتوانسته برابر با ظرفیتی که گفته شد در این زمینه نقش بازی کند که یکی از دلایل مهم آن را باید در ضعف ناوگان ریلی و شتاب پایین تحولات حوزه مذکور جستجو کرد.