توقف کامیون‌های حمل و نقل بین‌المللی در مرزهای جاده‌ای کشور

سوال ما این است که با توجه به قوانین گمرکی، کلیه محمولات وارده به کشور با هر یک از روش‌های حمل باید به گمرک تحویل شود. آیا محل ورود محمولات به کشور  «مرز عبوری» بوده یا «درب خروج» گمرک مقصد کالا‌؟ آیا مرزهای جاده‌ای کشور محل عبور هستند، یا محل ورود کالا به کشور؟ اگر محموله‌ای در زمان عبور از مرز مجوز ثبت سفارش نداشت، در انبار مرز که فاقد هرگونه امکانات است تخلیه شود یا در انبار گمرک مقصد نهایی نگهداری شود، تفاوتی خواهد داشت؟ توضیح اینکه بعد از تخلیه در مرز و با صدور مجوز ثبت سفارش و اجرای این دستورالعمل هزینه‌های سربار این محموله اعم از تخلیه، بارگیری،  ترانزیت و حمل مجدد به گمرک مقصد هزینه مضاعف به کشور تحمیل نمی‌کند. در این میان، معلوم نیست مسوولیت متصدی حمل بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی که ایران هم عضویت آنها را پذیرفته و بر اساس آن بارنامه حمل از یک مبدأ خارجی به مقصد گمرکات داخلی صادر کرده است چه خواهد بود.

علاوه بر این خواسته ناروا که مسوولیت رفع آن به قول گمرک ایران سازمان‌های نظارتی کشور هستند، در تاریخ ۱۶/ ۰۱/ ۱۴۰۱  بخشنامه دیگری از سامانه تجارت خارجی وزارت صمت از طریق گمرک به گمرکات اجرایی ابلاغ شده که ثبت سفارش‌های صادره باید دارای تخصیص ارز قبل از اظهار نیز باشند (گل بود و به سبزه نیز آراسته شد)، این در حالی است که صدور این دستورالعمل جدید ۶ روز قبل به کامیون‌های بین‌المللی بین راه نیز تسری پیدا کرده که در مرز متوقف هستند! در حالی‌که درخواست این‌گونه اسناد که برای اظهار و ترخیص کالا لازم است هیچ‌گونه ارتباطی به حمل و نقل ندارد، و چرا با این ندانم‌کاری‌ها سرمایه‌های کشور را به هدر می‌دهیم‌؟ و کدام یک از مسوولان کشور، این ظلم وستم را به حمل و نقل بین‌المللی ایران روا می‌دارند؟ چه کسی جوابگو است حد اقل به ما معرفی کنید شاید آنها به فریاد ما برسند!

29-04 copy

بخشنامه‌های جدید به‌شرح زیر است:

سیستمی شدن مجوزهای ارزی وزارت صمت برای تمام بازرگانان

قابل توجه کاربران سامانه جامع تجارت؛

به اطلاع می‌‌رساند از امروز (سه‌شنبه مورخ 16/ 01/ 1401) شرط سقف واردات، برای پرونده‌های ثبت‌سفارش با حالت «واردات بدون سابقه تا 500 هزار دلار» یا «هیچ‌کدام» به صورت سیستمی کنترل می‌شود. کنترل سیستمی سقف واردات تنها برای پرونده‌های ثبت‌سفارشی که نوع عملیات ارزی آنها بانکی و سازمان مجوزدهنده ارزی آنها از سازمان‌های زیر‌مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، انجام می‌شود. بنابراین با عنایت به سیستمی شدن کنترل سابقه واردات از تاریخ  10/ 10/ 1400، مجوز‌های ارزی پرونده‌های ثبت‌سفارش با شرایط بالا نیازی به بررسی کارشناسی سازمان‌های صمت استانی نداشته و توسط سیستم به صورت خودکار صادر می‌شود. به این منظور از امروز (سه‌شنبه مورخ 16/ 01/ 1401) در استعلام ضوابط پرونده‌های با شرایط فوق، مجوزدهنده جدیدی با عنوان «مجوز سیستمی وزارت صنعت، معدن و تجارت - تخصیص ارز» اجباری می‌شود.

الزام دریافت تخصیص ارز پیش از اظهار کالا به گمرک برای اولویت‌های کالایی ۲۳، ۲۴ و ۲۵

قابل توجه واردکنندگان به اطلاع می‌رساند پیرو هماهنگی به عمل آمده با گمرک جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ 15/ 01/ 1401، ثبت سفارش‌های دارای اولویت‌ ۲۳، ۲۴ و ۲۵ که عملیات ارزی آنها بانکی است، صرفا در صورتی که دارای تخصیص ارز تایید شده از بانک مرکزی باشند، به گمرک ارسال می‌گردد. لذا خواهشمند است پیش از مراجعه به گمرک نسبت به دریافت تاییدیه تخصیص ارز از بانک مرکزی اقدام بفرمایید. درصورت نیاز، گروه کالایی پرونده در قسمت جزئیات پرونده ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت قابل مشاهده است. مشمولیت تدریجی سایر اولویت‌های کالایی نیز متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.