طرح آبی بن-بروجن بارگذاری اضافی بر زاینده رود ایجاد نکرده است

احمد وحیدی شامگاه شنبه در نشست هم اندیشی مسائل زاینده رود در استانداری اصفهان افزود: با تخلفات احتمالی درخصوص استفاده غیر شرب از بن - بروجن حتما برخورد می شود.

وزیر کشور ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ یا ۱۸ میلیون مترمکعب آب ظرفیت این طرح است و اعداد مطرح شده که بیشتر از این مقدار است در افق بلند مدت طرح، برای در دهه های آینده پیش بینی شده است. وحیدی تاکید کرد: مستندات این واقعیت قابل مشاهده و تبیین است؛ اگر چه نیازمندی های آبی مردم اصفهان نیز در برنامه ریزی‌ها دیده شده است.

وی با اشاره به برخی بزرگنمایی ها درباره این پروژه افزود: تیمی متشکل از نمایندگان کشاورزان اصفهان از محل طرح بن بروجن بازدید کنند و جزییات طرح برای آنها تبیین و شفاف شود تا برخی تلقی های اشتباه از این طرح کنار برود. وزیر کشور تصریح کرد: هیچ نگرانی برای مردم استان اصفهان وجود ندارد و پروژه‌ای که منجر به کاهش سهم مردم استان شود اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه مسائل آب اصفهان بطور پیوسته و مُستمر مورد توجه مسوولان است، افزود:در این زمینه پُمپاژ آب از کوهرنگ ۳ با فوریت در آینده ای نزدیک اجرا می شود، همچنانکه سد خرسان نیز با پیش بینی منابع مالی قابل توجه و بر اساس اعلام مسوول پروژه تا پایان ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر کشور افزود: در کنار این پروژه ها؛ طرح انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی نیز ۵۰۰ کیلومتر پیشرفت داشته است که نسبت به مدت زمان پیش بینی شده از سرعت مناسب برخوردار است‌. وحیدی به مشکلات تنش آبی گسترده در سراسر کشور از جمله خراسان، همدان و تهران اشاره و خاطر نشان کرد: بدنبال این مشکلات نگرانی‌هایی برای آب آشامیدنی ایجاد شد، اما شهادت می‌دهم وزیر نیرو در تمام این حوزه‌ها تلاش می‌کند تا کمترین مشکل ایجاد شود.