در یک سال اخیر؛ ارزش صادرات محصولات کشاورزی اصفهان به ۲۲۵ میلیون دلار رسید

جمشید اسکندری اظهار‌کرد: میزان صدور تولیدات کشاورزی و دامی استان به خارج در مدت مشابه سال قبل ۱۸۴ میلیون دلار بود.

وی اضافه کرد: انواع محصولات گیاهی، حیوانات زنده، تولیدات حیوانی، صنایع غذایی، انواع روغن نباتی و حیوانی و تجهیزات ماشین‌آلات کشاورزی، بخشی از صادرات استان به خارج از کشور را تشکیل می‌دهد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: از لحاظ وزن در یک سال اخیر بیش از ۲۵۳میلیون تُن صادرات داشتیم که این رقم یک سال قبل از آن حدود ۲۷۷ میلیون تُن بود.

اسکندی با اشاره به اهمیت افزایش صادرات خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته‌های تخصصی محصولات دارای مزیت صادراتی با واحدهای تخصصی در سازمان، بهبود ارتباط با سفیران و رایزنان کشورهای هدف از طریق برگزاری جلسات و معرفی پتانسیل های موجود، تشکیل جلسات تخصصی توسعه صادرات با تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان از جمله اقداماتی بوده است که برای توسعه صادرات انجام دادیم.

وی افزود: تهیه بانک اطلاعات از محصولات تولیدی شهرستان‌ها به ۲ زبان انگلیسی و فارسی، معرفی الزامات و استانداردهای کشورهای هدف صادراتی، ایجاد ارتباط و اطلاع‌رسانی به فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان از طریق سفارتخانه‌ها و کارگزاری‌ها و همکاری با بخش دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در امور صادرات و بازاریابی از دیگر فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه ارتقای صادرات استان بوده است.

استان اصفهان با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی و شرایط مُتنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق مُعتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل‌ کشت اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حُبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تُن و مجموع اراضی باغی حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تُن برآورد می‌شود.