صادرات کشاورزی به 52 کشور اروپایی

وی گفت: بیشتر محصولات صادراتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی شامل محصولات گلخانه‌‌‌ای، فرآورده‌های دامی، چرم و پوست و کنسانتره بوده و این محصولات به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی از جمله کشورهای همسایه و روسیه صادر می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین ادامه داد: در سال‌جاری ۱۴‌هزار و ۲۴۶ تن محصول از آذربایجان شرقی ترانزیت و بیش از ۲‌هزار تن محصول نیز ضدعفونی شد و ۹۲۸ مترمکعب ضد عفونی پالت‌‌‌ها انجام و برای ۲۴‌هزار و ۵۰۰ اصله نهال نیز گواهی بهداشت صادر شد. فتحی به ردیابی و پایش عوامل خسارت‌‌‌زای قرنطینه داخلی و خارجی گیاهی در سال گذشته و امسال اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری ۲۱‌هزار و ۳۰۰ هکتار قرنطینه خارجی و ۳۵‌هزار و ۸۰۰ هکتار قرنطینه داخلی انجام شده و در بیش از ۱۰‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ردیابی و کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین به شعار سال و راهکارهای مدیریت حفظ نباتات استان در این راستا اشاره کرد و گفت: ساماندهی شبکه توزیع نهاده‌‌‌های کشاورزی برای تامین به موقع، به اندازه و کیفی نهاده‌‌‌ها با حذف شبکه واسطه‌‌‌گری و قاچاق در این کالاها، توسعه کشاورزی قراردادی در قالب حذف واسطه‌‌‌ها و کاهش هزینه‌‌‌های تولید، ایجاد فراوانی از طریق توزیع کالاهای اساسی کشاورزی به قیمت تنظیم بازار در قالب نظارت بر شبکه تامین و توزیع آنها و حمایت مالی صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قالب افزایش سرمایه برای تامین مالی نیازهای تامین و توزیع نهاده‌های تولید و کالاهای کشاورزی از جمله این راهکارهاست.

فتحی ادامه داد: همچنین ظرفیت‌‌‌های موجود بخش کشاورزی به‌ویژه کشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌‌‌ها، اتحادیه‌‌‌ها، تشکل‌ها و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان را برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی که مهار تورم و رشد تولید را نیز به دنبال دارد به میدان آورده و در سال‌جاری برای تقویت آن تلاش خواهیم کرد. وی اظهار کرد: افزایش پایدار تولید در بخش کشاورزی با افزایش بهره‌‌‌وری از عوامل تولید بدون آسیب‌‌‌رسانی به محیط‌زیست و با استفاده بهینه از منابع آب و انرژی و با نظرداشت پایداری منابع آب و خاک و انرژی با هدف افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی از دیگر برنامه‌های جهاد در این راستاست.

فتحی به تدوین و ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی با محوریت تولید محصولات راهبردی و اساسی اشاره کرد و گفت: این موضوع نقطه آغازی بر نظام‌‌‌مند و هدفمند شدن تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود ضمن اینکه برای رفع مشکلات مالی کشاورزان و افزایش سهم این قشر از تسهیلات بانکی، صدور سند تک‌‌‌برگ اراضی کشاورزی که یکی از مهم‌ترین ابزارهای وثیقه در نظام بانکی است درحال انجام است. وی ادامه داد: در مهار تورم در بخش کشاورزی، با کاهش هزینه‌‌‌های تولید از قبل اعطای تسهیلات کم بهره و کمک‌های فنی و اعتباری به بخش تولید و کاهش واسطه‌‌‌گری، می‌توان قیمت عرضه محصول را کاهش داد و تحقق این موضوع مستلزم ایجاد فراوانی کالاهای اساسی کشاورزی بوده که در این مورد با بهره‌‌‌گیری از ذخایر راهبردی شرکت پشتیبانی اموردام و نیز شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌توان بازار محصولات فوق را تنظیم و با ایجاد فراوانی کالا از رشد پایدار تولید با بهای عرضه معقول، حمایت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین به اقدام اجرایی و برنامه‌‌‌ها، الزامات و راهبردهای این سازمان برای کاهش تورم و رشد تولید اشاره کرد و گفت: اجرای عملیات حفظ نباتات با هدف جلوگیری از کاهش تولید و تولید محصول سالم در قالب عملیات مدیریت و کنترل عوامل خسارت‌زا (ردیابی، پایش و کنترل) از جمله این برنامه‌های راهبردی است که در چهار ماه نخست امسال در بیش از ۹۰۰‌هزار هکتار اجرا شده و در پنج سال آینده نیز در بیش از ۵۰‌هزار هکتار اجرایی می‌شود.

فتحی افزود: ردیابی و شناسایی و کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی و قرنطینه‌‌‌ای که در سال‌جاری در ۶۵‌هزار هکتار اجرایی شده در پنج سال آینده نیز در بیش از ۴۰۰‌هزار هکتار انجام می‌شود و در بخش تامین نهاده‌‌‌های داخلی موردنیاز و استفاده از آفت‌کش‌‌‌های غیر‌شیمیایی که در ۵۰‌هزار هکتار در حال انجام است و در پنج سال آینده در ۴۰۰‌هزار هکتار ادامه می‌‌‌یابد. وی گفت: به این منظور گسترش شبکه پیش‌آگاهی با مشارکت کلینیک‌‌‌های گیاه‌پزشکی، استفاده از روش‌های دانش‌بنیان و مبارزه بیولوژیک، کاهش باقیمانده سموم و مقابله با آفات عمومی نظیر موش و ملخ و کانون کوبی آفت سن در اولویت کاری قرار گرفته‌‌‌اند. فتحی از کنترل آفات عمومی در بیش از ۹۰۰‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال گذشته خبر داد و افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۲۱‌هزار هکتار بیشتر شده و در چهار ماه نخست امسال نیز به فراتر از ۹۴۶‌هزار هکتار رسیده است.

وی ردیابی و پایش آفت سن غلات، مبارزه با سن مادر و پوره، ردیابی و پایش موش، تراکم‌‌‌گیری و مبارزه با موش، دیده بانی و ردیابی ملخ و مبارزه با این آفت را از عملکردهای زیربخش حفظ نباتات در استان برشمرد. فتحی گفت: در سال‌جاری در بیش از ۲۰۳‌هزار هکتار از اراضی باغی استان مبارزه با آفات عملیاتی شده، در ۷۰‌هزار هکتار از اراضی کنترل بیماری‌ها صورت گرفته، در ۲۸‌هزار و ۶۵۰ هکتار با علف‌های هرز مبارزه شده و مبارزه زراعی و مکانیکی در ۶۸‌هزار هکتار انجام شده است. وی افزود: در بخش محصولات زراعی نیز در سال‌جاری در ۱۰۵‌هزار هکتار مبارزه با آفات، در ۲۲‌هزار هکتار کنترل بیماری‌ها، در ۱۷۵‌هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز و در ۲۲۸‌هزار هکتار مبارزه زراعی و مکانیکی انجام شده که نقش مهمی در افزایش تولید و کاهش تورم داشته و دارد. آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰‌هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد‌هزار هکتار باغ و قلمستان است. سال گذشته بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید و ۳۲۰ میلیون دلار محصول به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی صادر شد.