صادرات ۵۳.۵ هزار تنی محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: «اکبر فتحی» در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه در تمام گمرکات آذربایجان شرقی، واحد قرنطینه نباتی مستقر بوده و نسبت به بازرسی محصول و صدور گواهی لازم برابر مقررات در کمترین زمان اقدام می کند، افزود: سال گذشته ۲۰۴ هزار و ۳۰۷ تن محصول کشاورزی از استان صادر و در مقابل ۱۱۲ هزار و ۹۱۳ تن وارد استان شد. بیشتر محصولات صادراتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی شامل محصولات گلخانه ای، فراورده های دامی، چرم و پوست و کنسانتره بوده و این محصولات به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی از جمله کشورهای همسایه و روسیه صادر می شود.

وی همچنین ادامه داد: در سالجاری ۱۴ هزار و ۲۴۶ تن محصول از آذربایجان شرقی ترانزیت و بیش از ۲ هزار تن محصول نیز ضدعفونی شد و ۹۲۸ مترمکعب ضد عفونی پالت ها انجام و برای ۲۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال نیز گواهی بهداشت صادر شد.

فتحی به ردیابی و پایش عوامل خسارت زای قرنطینه داخلی و خارجی گیاهی در سال گذشته و امسال اشاره کرد و گفت: در سالجاری ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار قرنطینه خارجی و ۳۵ هزار و ۸۰۰ هکتار قرنطینه داخلی انجام شده و در بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ردیابی و کنترل مگس میوه مدیترانه ای صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین به شعار سال و راهکارهای مدریت حفظ نباتات استان در این راستا اشاره کرد و گفت: ساماندهی شبکه توزیع نهاده های کشاورزی برای تامین به موقع، به اندازه و کیفی نهاده ها با حذف شبکه واسطه گری و قاچاق در این کالاها، توسعه کشاورزی قراردادی در قالب حذف واسطه ها و کاهش هزینه های تولید، ایجاد فراوانی از طریق توزیع کالاهای اساسی کشاورزی به قیمت تنظیم بازار در قالب نظارت بر شبکه تامین و توزیع آنها و حمایت مالی صندوق های توسعه بخش کشاورزی در قالب افزایش سرمایه برای تامین مالی نیازهای تامین و توزیع نهاده های تولید و کالاهای کشاورزی از جمله این راهکارهاست.

فتحی ادامه داد: همچنین ظرفیت های موجود بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی که مهار تورم و رشد تولید را نیز به دنبال دارد به میدان آورده و در سال جاری برای تقویت آن تلاش خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: افزایش پایدار تولید در بخش کشاورزی با افزایش بهره وری از عوامل تولید بدون آسیب رسانی به محیط زیست و با استفاده بهینه از منابع آب و انرژی و با نظرداشت پایداری منابع آب و خاک و انرژی با هدف افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های جهاد در این راستاست.

فتحی به تدوین و ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی با محوریت تولید محصولات راهبردی و اساسی اشاره کرد و گفت: این موضوع نقطه آغازی بر نظام‌مند و هدفمند شدن تولیدات کشاورزی کشور به شمار می رود ضمن اینکه برای رفع مشکلات مالی کشاورزان و افزایش سهم این قشر از تسهیلات بانکی، صدور سند تک‌برگ اراضی کشاورزی که یکی از مهمترین ابزارهای وثیقه در نظام بانکی است درحال انجام است.

وی ادامه داد: در مهار تورم در بخش کشاورزی، با کاهش هزینه های تولید از قبل اعطای تسهیلات کم بهره و کمک های فنی و اعتباری به بخش تولید و کاهش واسطه گری، می توان قیمت عرضه محصول را کاهش داد و تحقق این موضوع مستلزم ایجاد فراوانی کالاهای اساسی کشاورزی بوده که در این مورد با بهره گیری از ذخایر راهبردی شرکت پشتیبانی اموردام و نیز شرکت بازرگانی دولتی ایران می توان بازار محصولات فوق را تنظیم و با ایجاد فراوانی کالا از رشد پایدار تولید با بهای عرضه معقول، حمایت کرد.

حفظ نباتات در راستای افزایش تولید و جلوگیری از تورم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین به اقدام اجرایی و برنامه ها، الزامات و راهبردهای این سازمان برای کاهش تورم و رشد تولید اشاره کرد و گفت: -اجرای عملیات حفظ نباتات با هدف جلوگیری از کاهش تولید و تولید محصول سالم در قالب عملیات مدیریت و کنترل عوامل خسارتزا (ردیابی ، پایش و کنترل) از جمله این برنامه های راهبردی است که در چهار ماه نخست امسال در بیش از ۹۰۰ هزار هکتار اجرا شده و در پنج سال آینده نیز در بیش از ۵۰ هزار هکتار اجرایی می شود.

فتحی افزود: ردیابی و شناسائی و کنترل عوامل خسارتزای گیاهی و قرنطینه ای که در سالجاری در ۶۵ هزار هکتار اجرایی شده در پنج سال آینده نیز در بیش از ۴۰۰ هزار هکتار انجام می شود و در بخش تامین نهاده های داخلی مورد نیاز و استفاده از آفت کش های غیر شیمیایی که در ۵۰ هزار هکتار در حال انجام است و در پنج سال آینده در ۴۰۰ هزار هکتار ادامه می یابد.

وی گفت: در این راستا گسترش شبکه پیش آگاهی با مشارکت کلینیک های گیاه پزشکی، استفاده از روش های دانش بنیان و مبارزه بیولوژیک، کاهش باقیمانده سموم و مقابله با آفات عمومی نظیر موش و ملخ و کانون کوبی آفت سن در اولویت کاری قرار گرفته اند.

فتحی از کنترل آفات عمومی در بیش از ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال گذشته خبر داد و افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۲۱ هزار هکتار بیشتر شده و در چهار ماهه نخست امسال نیز به فراتر از ۹۴۶ هزار هکتار رسیده است.

وی اضافه کرد: ردیابی و پایش آفت سن غلات، مبارزه با سن مادر و پوره، ردیابی و پایش موش، تراکم گیری و مبارزه با موش، دیده بانی و ردیابی ملخ و مبارزه با این آفت را از جمله عملکردهای زیربخش حفظ نباتات در استان برشمرد.

فتحی ردیابی، پایش و نظارت را مهم ترین عوامل در مدیریت دلایل خسارتزای محصولات زراعی و باغی اعلام کرد و گفت: در سالجاری در بیش از ۲۰۳ هزار هکتار از اراضی باغی استان مبارزه به آفات عملیاتی شده، در ۷۰ هزار هکتار از اراضی کنترل بیماری های صورت گرفته، در ۲۸ هزار و ۶۵۰ هکتار با علف های هرز مبارزه شده و مبارزه زراعی و مکانیکی در ۶۸ هزار هکتار انجام شده است.

وی افزود: در بخش محصولات زراعی نیز در سالجاری در ۱۰۵ هزار هکتار مبارزه با آفات، در ۲۲ هزار هکتار کنترل بیماری ها، در ۱۷۵ هزار هکتار مبارزه با علف های هرز و در ۲۲۸ هزار هکتار مبارزه زراعی و مکانیکی انجام شده که نقش مهمی در افزایش تولید و کاهش تورم داشته و دارد.

آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است.

سال گذشته بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید و ۳۲۰ میلیون دلار محصول به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی صادر شد.