کمبود قیر عامل کندی آسفالت معابر

تخصیص بودجه ۲۸۰ میلیارد تومانی به آسفالت در سال جاری

معاون عمران شهری شهردار اصفهان  اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب امسال، اجرای آسفالت معابر در سطح شهر اصفهان است. بودجه آسفالت در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان بود و برای سال جاری به ۲۸۰ میلیارد تومان رسید؛ تاکنون حدود ۸۰ درصد آن تأمین اعتبار و تعیین پیمانکار شده و در حال حاضر در سطح مناطق پانزده‌گانه در حال فعالیت هستند.

اصغر کشاورزراد افزود: با توجه به مساحت ۴۰ میلیون مترمربعی معابر شهری اصفهان، اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی و قیمت قیر و تولید آسفالت، بی‌شک ممکن است نمود زیادی از لحاظ حجم کاری نداشته باشد، بنابراین در اصلاح بودجه، پیشنهاد جدیدی به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه دادیم تا ۱۵۰ میلیارد تومان به بودجه ۲۸۰ میلیارد تومانی آسفالت معابر این کلان‌شهر در سال جاری اضافه شود که در صورت تصویب، اثرگذاری خوبی در شهر خواهد داشت.

او اضافه کرد: در حال حاضر آسفالت معابر شهر توسط مجموعه سازمان عمران شهرداری به‌واسطه ۴ اکیپ فعال در حال انجام است که امیدواریم نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

کمبود قیر عامل کندی آسفالت معابر

همچنین مدیرکل امور فنی و نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری درباره این تغییر رویکرد گفت: برای آسفالت معابر اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است و برای اصلاح بودجه و افزایش قابل‌توجه آن نیز هماهنگی‌های لازم با شورای اسلامی شهر صورت گرفته است، اما در حال حاضر مشکل کمبود قیر داریم که باید از بورس خریداری شود، البته هنوز سهمیه محقق نشده است که در صورت تحقق، معابر اصلی شهر در اولویت و معابر فرعی ترمیم آسفالت خواهد شد.

امیر درخشان‌فر به اجرای بالغ‌بر ۵۰ هزار تن آسفالت در معابر سطح شهر اصفهان طی چهار ماه نخست امسال اشاره کرد و افزود: در واحد نظارت راه و آسفالت معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان، نظارت عالیه بر پروژه‌های مختلفی همچون خیابان‌سازی، احداث و ساماندهی میادین، روکش آسفالت معابر اصلی و فرعی، زیرسازی و آسفالت معابر فرعی، لکه‌گیری آسفالت معابر، آسفالت‌تراشی و اجرای آسفالت جایگزین و درزگیری آسفالت معابر اصلی سطح شهر در راستای بهبود کیفی پروژه‌ها انجام می‌شود.

او اظهار کرد: تاکنون پیمانکار اجرای آسفالت در تمام مناطق پانزده‌گانه انتخاب شده است و با توجه به حساسیت معاونت عمران درباره اجرای آسفالت در فصول مناسب، تا قبل از شروع فصل سرما بیشتر عملیات‌های اجرای آسفالت معابر، تکمیل می‌شود.

او با اشاره به آسفالت‌ریزی معابر اصلی شهر در شب به‌دلیل مباحث ترافیکی، توضیح داد: کنترل کیفی و کمی عملیات اجرای آسفالت در زمان پخش شامل نمونه‌گیری از آسفالت گرم به‌منظور کنترل دانه‌بندی، درصد قیر مصرفی و سایر موارد و نمونه‌گیری پس از اجرا به‌منظور کنترل تراکم بهینه نیز انجام می‌شود.

به گفته مدیرکل امور فنی و نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری، اجرای آسفالت با ماشین‌آلات مناسب راهسازی و استفاده از غلتک‌های سنگین چرخ فولادی و لاستیکی به‌منظور تراکم آسفالت و افزایش طول عمر مفید آن، بازدیدهای دوره‌ای از کارخانه‌های تولید آسفالت و لزوم تهیه آسفالت از کارخانه‌های دارای گواهینامه فنی معتبر، از دیگر فعالیت‌های معاونت عمران برای ارتقای کیفی این عملیات است.

پیش بینی حدود ۹۰ هزار تن آسفالت برای پروژه‌های جدید در سال جاری

لازم به ذکر است، از حدود ۵۰ هزار تن آسفالت که در چهار ماه نخست امسال اجرا شده است، حدود ۳۴ هزار تن آسفالت توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان انجام شده است و آنطور که مدیرعامل این سازمان گفته است، از این میزان ۱۰ هزار تن در معابر پانزده‌گانه شهر و حدود ۲۴ هزار تن برای اجرا و احداث معابر جدید استفاده شده است.

به گفته امیرعباس رحمتی، عملیات اجرای آسفالت در پروژه‌هایی مانند پل کاظمی‌آشتیانی، حلقه چهارم حفاظتی، زیرگذر شهدای ورزشکار و خیابان‌سازی‌های متعددی اجرا شده است.

او همچنین خبر داده است که علاوه بر ۳۴ تن مذکور، اجرای حدود ۷۵ هزار تن آسفالت برای هفت‌ماهه ابتدایی امسال پیش‌بینی شده که حدود ۳۰ هزار تن از آن برای اجرای عملیات آسفالت‌تراشی و حدود ۴۵ هزار تن نیز برای روکش معابر اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای احداث پروژه‌های جدید در سال جاری حدود ۹۰ هزار تن آسفالت با انواع دانه‌بندی و انواع مختلف آسفالت نوین پیش‌بینی شده است، گفت: سازمان عمران انواع آسفالت معمولی، دارای سنگدانه‌های سرباره‌ای، ترکیب شده با پودر لاستیک و انواع پلیمر را تولید می‌کند.